Avatar billede mr_jay Mester
02. november 2016 - 14:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Mounte gammel intern harddisk, som stand alone PC

Jeg har fået vores klubs PC til tømining af dokumenter, hvor strømforsyningen stod af. Jeg har tilsluttet den til min fungerende PC via Sata>USB adapter og kan kigge på den som en normal extern harddisk. På den måde fik jeg de dokumenter ud, som skulle bruges.

Det jeg gerne vil er på en eller anden måde, at åbne harddisken som om jeg sad på den gamle PC. Da der inde i browseren er nogle gemte koder til bl.a. gmail som vores materialemand ikke kan huske. Dem skal vi have fat i. Hans recovery mail eksisterer ikke mere og har ej heller fået skrevet sit mobilnummer ind. Så det er lidt op ad bakke. Kan det lade sig gøre?

Jeg har prøvet at boote direkte fra harddisken via USB, men der siger den bare intet styrestystem og tænker det har noget med bundkortet at gøre, da harddiskens styresystem jo er registreret på et andet bundkort.

What to do?
Avatar billede Mads Juniormester
02. november 2016 - 14:54 #1
Jeg kender 5 valgmuligheder du kan bruge (Jeg har selv brugt dem)

1. Tjek om der står enten windows eller boot eller EFI inde på hardisken hvis ikke skal du installere et nyt system der vil jeg anbefale ubuntu

2. Når du inde i boot menuen så tjek om der står EFI på

3. Tjek om din computer kan trække/bruge systemet

4. Måske kopier alle google chromes filer og registry

5. Hvis ingen af disse ting virker så vil jeg anbefale at tag til din nærmeste pc butik så kan de finde ud af det :)
Avatar billede Rune1983 Ekspert
02. november 2016 - 14:57 #2
Forstår det sådan at du har sat den til en USB port på din maskine.
Er ikke sikker. Men jeg ville forsøge mig med at sætte den direkte til bundkortet med et SATA kabel der. Tror så du kan vælge den harddisk som bootup i bios og derved komme ind i windows som ligger på den harddisk.
Som sagt er ikke 100% sikker her. Men det vil være hvad jeg ville forsøge mig med som næste skridt.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. november 2016 - 15:11 #3
bios vil nok acceptere disken - men windows? der mangler drivere til bundkort. Så den vil nok ikke kunne boote på den disk.
Kan I ikke få fat på en løs strømforsyning, der lige kan plugges ind på den gamle maskine, så den kan starte med sin disk - alt andet lige, så er det det letteste.
Avatar billede mr_jay Mester
02. november 2016 - 15:59 #4
@claes57

Ja det ville klart være det letteste, men har bare ikke en løs strømforsyning som ligger og flyder. :-) Men med alt det jeg efterhånden har prøvet af skrammel løsninger, bootable USB lavet af Rufus med VMWare som skulle køre en vituel disk eller monteres i min fungerende PC. Blue screen of death eller intet styresystem var beskederne. Så det ender nok med jeg må finde en strømforsyning at bruge.

@Rune1983
Den løsning virker helt sikkert ikke, så det vil jeg ikke prøve.

@Mads
Ja der er Windows på, det var kun strømforsyninger der sagde hej hej. Løsning 4, vil jeg lige kigge på, men syntes bare ikke jeg kunne finde de filer da jeg kiggede, men prøver igen.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2016 - 16:04 #5
Som jeg læser spørgsmålet, vil du bare ind på disken og hende nogle koder.
Så er det vel bare at køre den disk, sat til bundkortet, som en ekstradisk. Det har jeg selv, og det fungerer bare som en, eller flere, partitioner, som er lige til at tilgå.
Avatar billede mr_jay Mester
02. november 2016 - 16:09 #6
@valby1

Ja det er de gemte koder i Chrome med gmail som jeg skal bruge. Jamen disken er tilsuttet via USB og kan se de forskellige filer, men prøver jeg at åbne, bruges bare min egen browsers karakteristika. Så det hjælper ikke så meget.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2016 - 16:24 #7
Kan du ikke bruge koden fra klubben på google?

Hvis den anden PC bare mangler en strømforsyning kan den jo låne den som fungerer. Det tager vel bar ca. 10 min. hver vej.
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2016 - 16:31 #8
Jeg har fundet følgende, som jeg dog ingen erfaring har med.
http://nirsoft.net/utils/chromepass.html
Dette program skulle kunne læse Chrome passwords på din disk.
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2016 - 16:51 #9
Chrome gemmer alle passwords i denne fil:
C:\Users\brugernavn\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Login Data

De skal lade stifinder vise alle filer (kontrolpanel og indstillinger for stifinder)

Hvis du kan fiske denne fil ud af den gamle harddisk, så kan du temporært bruge den i en anden PC. Husk at tage kopi af den rigtige fil, som du bruger selv og gem den et sikkert sted, for den skal jo tilbage igen ;-)
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. november 2016 - 19:36 #10
Jeg har flere gange med held lavet en sådan disk om til en VHD fil med https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/ee656415.aspx
Denne har jeg så brugt i virtualbox https://www.virtualbox.org/  og den vej hentet koder mm.
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2016 - 11:33 #11
Har nu testet Chromepass fra nr. #8.
Virker fint i prøveversionen.
Avatar billede mr_jay Mester
09. november 2016 - 02:33 #12
Undskyld, har haft mega travlt med mange ting og havde faktisk næsten glemt denne tråd.

Status er nu, at jeg fik fat i en gammel strømforsyning og fik den gamle pc op at køre. Men opdager så til min skræk, at han heller ikke er logget ind på google i browseren. Men på windows live mail er hans konto sat op og virker fint, men der kan jeg ikke se koden, kun de berømte prikker. Under indstillinger kan jeg ikke finde et sted at sætte flueben under "vis kode", hvis det overhovedet findes.

Er det muligt på nogen måde at gøre koden derinde synlig?
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. november 2016 - 07:28 #13
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2016 - 08:13 #14
Læs lige #11 igen. Det er nu din løsning. Den kører du og får alle koder i klartekst.
Avatar billede hjolsen Ekspert
09. november 2016 - 09:54 #15
#14 Chromepass kan ikke  hente koden i windows Live Mail - det kan Mailpv , i øvrigt er det nemmere at bruge webbrowserpass da den henter  koder fra alle browsere !
Avatar billede mr_jay Mester
09. november 2016 - 10:37 #16
@hjolsen #13

Mange tak. Det virkede. Nu bliver han glad for at han igen kan bruge sin mail. Har allerede sat hans nye mail ind som recovery. :-)

Til alle andre tak for alle jeres forsøg og hjælp.