Avatar billede Freepox Praktikant
02. november 2016 - 16:14 Der er 5 kommentarer

Defekt PSU eller skade af større omfang?

Halløj.

Jeg har en 4 år gammel stationær computer, som jeg godt kunne bruge jeres vurdering til.

Da jeg købte computeren, var den med 2x4(8)GB ram.
Jeg har siden da valgt at tilkøbe 2x8(16)GB, som jeg valgte at erstatte med mine 2x4, på trods af at min PC havde 4 sockets til ram.

Forleden valgte jeg at støvsuge min computer (som jeg har gjort 1000 gange), og tænkte at jeg ville prøve at smide mine 2x4 ramblokke i (sammen med de andre) - det skal siges at jeg forsøgte så vidt muligt at udføre ESD inden!

Da jeg så tændte computeren, nåede den ikke længere end til at loade windows, da der kommer et større lysglimt (efterfulgt af et lille brag samt en brændt lugt).

Jeg har straks mistanke til PSU'en, da jeg selv har puslet lidt med den.
PSU'en havde en on/off kontakt, som jeg manuelt har fjernet for længe siden - og herefter loddet en ledning fra printkortet i PSU'en, direkte til en af de tre kontakter som sidder der hvor strømstikket indsættes i PSU'en. (Der er hhv. en blå, en grøn/gul til jordforbindelse, samt en brun som er den pågældende).

Jeg tænker så, at denne lodning muligvis er smeltet grundet overbelastning, så jeg stikker en pind ind for at se om den brune ledning er gået løs. Efter at have skubbet lidt til den virker den løs - jeg vælger at lodde den på igen.

Situationen er nu, at når jeg blot sætter strømstikket i stikkontakten, sprænger den husets sikringer - jeg når ikke at tænde selve computeren.

Jeg ville lige høre hvordan i ville forholde jer til dette?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2016 - 17:52 #1
Et lysglimt og et lille brag. Det lyder som en kortslutning i strømforsyningen?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2016 - 18:01 #2
#1 Enig.
Prøv at se om der er komponenter der er hul i efter braget. Det kan sagtens være en kondensator der er stået af.
"skade af større omfang" Det kan ikke udelukkes desværre. Når en forsyning bliver ustabil, kan den sagtens lige før den lukker ned med et brag, sende strøm der er kraftigere end det den normalt sender.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2016 - 01:36 #3
en psu kan spike og slå dig ihjel. at lodde rundt i computeren er en uhyrlig dårlig ide.
du finder ikke ud af noget, medmindre du sætter en kendt virkende psu i, og ser om der er liv i computeren.

og fjern de 2 mindste ramblokke. computeren kører dårligt, hvis overhovedet, med forskellig størrelse ramklodser.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2016 - 01:38 #4
knald udløses som regel af kondensator som futter af... og da det har noget at gøre med overload fra psu, da sandsynligvis er det de kondensatorer hvor psu er forbundet til bundkortet, som er røget.

medmindre du kan lodde microkomponenter....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. november 2016 - 11:27 #5
Hvis du afmonterer strømforsyningen og smider den ud, er du godt igang:

DU MÅ UNDER ABSOLUT INGEN OMSTÆNDIGHEDER SELV ÆNDRE I DEN OG TILSLUTTE DEN LYSNETTET!!!

Med det sagt, så kan du jo lige så godt skrælle låget af den og se om der er noget, der er brændt af så det har efterladt synlige spor (UDEN AT SÆTTE SPÆNDING PÅ DEN).

Men som nævnt ovenfor, så kender du først skadens omfang, når du har fået fat i en frisk PSU - og risikoen for at den døde har taget noget med sig er bestemt reel.