Avatar billede casablanca Novice
03. november 2016 - 17:53 Der er 5 kommentarer

Beregning i excel

Hej
Jeg skal lave et ark der udregner en årsopgørelse for en udlejningsejendom.
der er 4 lejligheder, A,B,C, og D. Forbrug er EL, Fjernvarme, Vand, Renovation.
Årsopgørelserne for forbruget, ligger forskudt på året, Det samme gør indflytningsdatoen for de 4 lejligheder.
Elmåleren kører med Bi-målere på 3 lejligheder og en har hovedmåleren.
Fjernvarme er der kun til 3 af lejlighederene med bimålere.
vand er fælles og må deles via en fordelingsnøgle blandt beboerne.
det samme er renovation.
Eksempel:
EL:1 jan.
Lejlighed: A. 1 feb.
Vand: 1 april.
Lejlighed B: 1 april.
Lejlighed C: 1 juni.
Fjernvarme: 1 august.
Lejlighed D: 1 oktober
renovation: 1.november.

Nu vil jeg kunne indtaste årsforbruget i arket og så skulle Excel regne ud hvem der skal betale hvad i forhold til deres aconto betaling:
Har nogen en ide til hvordan det skal skæres??
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
03. november 2016 - 18:10 #1
hvorfor har de ikke fælles årsopgørelses dato
Avatar billede casablanca Novice
03. november 2016 - 18:27 #2
fordi de ikke er flyttet ind samtidig. det kunne selvfølgelig gøres med en enkelt "skæv" betaling så alle årsopgørelser var på samme tid..
ideelt set skulle man med excel-arket kunne flytte nogle ind og ud på vilkårlige datoer, hvorefter den gen-beregner hvem der skal betale hvad..
Avatar billede Mads32 Ekspert
10. november 2016 - 15:02 #3
Det synes kompliceret. Der skal regnes i 2 kalenderår. Hvis en lejer flytter ud før årsopgørelse for en ydelse foreligger, Hvordan skal årsudgiften så fastlægges.

Det vil ikke være muligt at lave en rigtig beregning på et vilkårligt tidspunkt, når et lejemål fraflyttes.

Der skal fastlægges nogle kriterier for beregningerne.

Er det meningen, at der for hver ydelse, skal laves en fordeling af omkostningerne, når der foreligger en samlet opgørelse for en ydelse???
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
10. november 2016 - 15:57 #4
har du et ark du er der startet på så ville det måske være letter at hjælpe dig
Avatar billede casablanca Novice
10. november 2016 - 18:28 #5
Nej jeg er ikke rigtig kommet igang.
Jeg har en ide om at lave en delberegning fra hver ydelse EL, vand osv. og så dele ned på enkelt dage, så man kan sammenlægge hvad 1 dag koster pr. bolig.
herefter burde det være en smal sag at beregne hhv hele året eller "skæve" år; eg. 8 mdr. eller lign.
hvis nu EL opgøres pr. 1/8, kører en beregning forskudt af kalender året, En anden beregner fjernvarme, pr år eg. 1 marts.
så burde det kunne gøres så man for den enkelte dato kan samle prisen for el,VARME, affald og vand.

jeg havde nok håbet på at  en ekspert kendte problematikken og ku give nogle gode hints..
måske dig??