Avatar billede Eva Praktikant
04. november 2016 - 14:43 Der er 9 kommentarer

Forskel på windows xp, vista og windows 10

Det er næsten pinligt at spørge om, for det er sikkert et fuldstændig basic-agtigt spørgsmål, men her kommer det: hvad er forskellen på windows 10, xp og vista?
Alt godt fra en håbløs macbruger
Avatar billede Slater Ekspert
04. november 2016 - 15:39 #1
XP og Vista er bare navnene for det, der ellers ville have været Windows 5 og 6.
Windows 10 er altså en nyere version.

Hvis du vil have detaljer om forskellige i funktionalitet, features og udseende, så bliver listen alt for lang til at skrive her.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2016 - 15:44 #2
w10 opdateres - de andre er udgået (og derfor farlige pga kendte fejl).

Microsoft laver hver 2. gang noget lort.
xp var god - ikke for meget grafik i systemet, så hurtig
vista var en 'hver 2. gang version'
w7 var god - fejl fra vista rettet, stabil
w8  var en 'hver 2. gang version' - brugerflade til en tablet, solgt til pc, dur ikke
w10 er god - brugerflade brugbar, og den mere grafik i forhold til xp klares, da hardware er blevet bedre.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 16:29 #3
Enig med #2, dog synes jeg at windows 8.1 med Classic shell også kører rigtig godt.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2016 - 16:49 #4
og en ekstra forskel - w10 er 'sidste version' - nu kommer der ændringer løbende når fejl findes, eller der er forbedringer. Det er slut med skifte fra fx xp til vista - er du på w10, så bliver du der. Det spang 9 over, da 8.1 reelt var en 9'er (den kom bare så tæt på w8, at det markedsføringsmæssigt var dumt med en 9'er) og de ville slutte på samme 10 som mac osX
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 17:49 #5
Enig langt hen af vejen.. Xp er stadig god til visse programmer.. Dog ikke så god på nettet p.g.a. sikkerheden.

"Ælsker" Win 7 ;)

Win 8 og 10 døjer stadig med "børnesygdomme" Og det kan være svært at finde drivere til ældre computere..

Men den bedste ;). Har konen tidligere brugt win 7. OG fået en gratis updatet win 10 til hendes elskede computer. Så KAN lille/store kone aften (Onsdag og Lørdag) blive en 24/7. HVIS man magter, at geninstallere/tilbagefører Win 7 på hendes pc ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 19:45 #6
#5 Og du har så ikke fortalt hende at du bare ruller tilbage på et image du har liggende, og derved kommer nemt hen over det  ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 19:52 #7
Har brugt Xp fra 2005 til 2014 og var glad for det. Da supporten forsvandt opgraderede jeg til Win 8, som jeg ikke på brugerplan brød mig om. Men som valby1 så fint skriver reddede classic shell mig så jeg fik en klassisk brugerflade. Jeg synes ikke at Win 8 og senere 8.1 kørte dårligere på min pc end Xp gjorde, og havde heller ikke problemer med systemet.
Nu kører jeg Win 10 på samtlige computere. De fungerer fint, selv på computere der er op til 9 år gamle
Avatar billede eyvind Seniormester
13. november 2016 - 15:07 #8
Og så en lille mening herfra.
Xp til feriefilm på en ældre PC
Vista er efter min mening for tung............yt hos mig
Win 8 opgraderet til 8.1 er ganske god og kan køre et program som10 ikke kan.
Win 10 er god nok bortset fra at den burde hedde windows opdatering, for det gør den næste hele tiden. Både win 8 og 8.1 og 10 virker på mig som at man hele tide går over åen efter vand. Med Classic Shell programmet er det dog noget nemmere.

Som tidligere omtalt laver jeg også total image af alle systemerne med den gratis AOMEI backupper

En metode til direkte styringsadgang er denne:

GodMode laves sådan:
Du du skal lave en ny mappe og døbe/omdøbe den til:
-------------------------------------------------
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
-------------------------------------------------
Marker ovenstående og kopier ctrl+c
Og så sætte ind ctrl+v

Så skulle den være klaret,
når du dobbeltklikker på det nye flotte ikon
Har du en masse genveje til justering af din windows
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2016 - 18:00 #9
Fedt tip :-)