Avatar billede Kagemand Bob Novice
05. november 2016 - 22:22 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Vil det være lovligt at importere denne kniv?

Hej,
Jeg har læst lidt på nettet, men har aldrig fundet et konkret svar på mit spørgsmål.
Hvis denne kniv blev taget i tolden, hvad ville der så ske?
Og er den overhovedet lovlig? Den er kun til brug i hjemmet.
Der er tale om denne kniv: https://blade-city.com/products/8-spectrum-shark?variant=17140197380
Jeg takker på forhånd.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. november 2016 - 23:05 #1
Hvad der sker i tolden, skal jeg lade være usagt - den kan blive taget, eller den kan smutte igennem. Det er ikke alle pakker der kontrolleres.

Men jeg ville droppe den - den vil være ulovlig, da klingen, så vidt jeg kan se, er over de tilladte 7 cm. Det er ligegyldigt at det er til "hjemmebrug", den er ulovlig at besidde.
Avatar billede milter Ekspert
05. november 2016 - 23:13 #2
Prøv at kigge her:
https://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/Vaabenloven_knive.htm

Som jeg læser teksten, kan du risikere en frygtelig masse ballade bare ved f.eks. at hente den på posthuset. For, som det helt tydeligt fremgår af teksten, enhver person, som er i besiddelse af en kniv, må anses for at være en potentiel, ækel morder. Jeg har et par gange tvivlet stærkt på, om jeg nu også var en helt igennem lovlydig borger, fordi jeg på vej til og fra lossepladsen/genbrugscentret havde en hobbykniv i bilen til at skære hul i plasticposer.

Og så, for at tilføje en særdeles relevant vinkel til en anden form for forbrydelser, nemlig voldtægt: Skal jeg betragtes som en potentiel og kriminel voldtægtsforbryder, fordi jeg altid bærer våbnet på mig?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2016 - 00:15 #3
Ok jeg har ikke læst hele våbenloven, men jeg tror det er et spørgsmål om hvordan kniven åbnes, Er det en slags springkniv, er den klart ulovlig. men selv om bladet er over 7 cm. skulle der ikke være noget galt i at have den hjemme. Man har jo lov til at have en stor slagtekniv derhjemme. Og hvorfor ikke handle på nettet Hvis en brødkniv eller slagtekniv er et godt tilbud? Men man skal ikke, på postkontoret, åbne en sådan kniv, og stikke den i lommen, for så går man faktisk, med kniv selv om man siger, den bare skal med hjem. Og hvordan får man ellers en kniv? Special transport,
med væbnede sikkerheds vagter.:-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2016 - 00:30 #4
En slagtekniv har "et  anerkendelsesværdigt formål", og er dermed lovlig i Hjemmet.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2016 - 01:41 #5
Anerkendelsesværdigt formå, tja! det er en særpræget kniv, og jeg kan ikke se formålet med at have sådan en derhjemme. Men der er vist ikke noget problem at spekulere over. for jeg vurderer den som en ulovlig  lomme-springkniv.
"Folder/Spring Assisted"
Så vi er faktisk enige. Køber kan komme galt af sted ved at købe den kniv.
Den siges at være til brug i hjemmet, men er det nu ikke lidt fristende at putte i lommen? men så er der virkelig et forklaringsproblem  hvis politiet opdager der.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2016 - 12:05 #6
Man må heller ikke have ulovlige våben i hjemmet.