Avatar billede konstmann Praktikant
07. november 2016 - 14:38 Der er 5 kommentarer

Ram, kan jeg nøjes med 4, eller tilkøbe ekstra?

Bruger min 2 år gamle bærbare alene til FB, youtube, online film og aldrig store spil, billedred. el. lign) og jeg bruger fast mit TV via hdmi som skærm og lyden via eksterne højtalere.
Den er igang stort set døgnet rundt, det fungerer fint, selvom jeg ofte pauser film og har gang i flere sider/fb grupper på samme tid..
(Har også god fibernet forbindelse).
Vil alligevel gerne erstatte den "under tv'et stationære" bærbare med alm stationær pc.
Har fundet en Acer Aspire XC-704 med 4 gb ram (9 mdr gammel, næsten ubrugt og til 1000 kr - og med original kvittering!).
Er dog blevet frarådet, da den kun har 4 gb ram, og jeg nu har 8 gb.
Vil andre også mene, at det vil kunne mærkes at halvere mine ram - udfra  mit min brug??
Eller måske købe denne Acer (tilsvarende ny soster ca 2500 kr) og evt. senere sætte ekstra 4 gb i den, hvis jeg mener den ér for langsom?
Eller skal jeg vente til jeg finder en stationær med 8 gb ram som jeg har råd til?

Alle råd modtages med stor taknemmelighed :)
Avatar billede konstmann Praktikant
07. november 2016 - 14:40 #1
Beklager de mange fejl jeg ikke fik rettet inden jeg sendte spørgsmålet.. :(
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2016 - 15:54 #2
sæt du roligt 8 i.

4 er alt for lidt, den vil køre langsomt
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2016 - 16:00 #3
Du skal lige være obs på hvilket system den kører. Er det 32 bit, så understøtter den kun 4 gb.
Så skal du i gang med at installere om hvis du skal få glæde af alle 8 gb.

Nu behøver ram jo ikke være flaskehalsen i systemet. På prisbillige computere kan cpu være det. Bruger man ikke mere end 2 gb ram ved normalt brug vil du ikke få en hastighedsforøgelse ved at sætte 8 i. Det er kun hvis den løber tør for ram den bliver langsom, eller mangel på plads på c drevet for den sags skyld.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2016 - 16:01 #4
Men da din bærbar kun er 2 år, og den anden du har set er 9 mdr. formoder jeg de kører 64 bit styresystem
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2016 - 17:09 #5
Hvis det er denne Acer XC 704 Desktop
http://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/DT.SZLEK.011

Processor Core Dual-core (2 Core?) Processor Type Celeron. Gammeldags !
http://www.computerworld.dk/art/231596/koebeguide-saadan-vaelger-du-den-rigtige-baerbare-computer-til-studiet?page=2

Fra Computerworld :
"Celeron og Pentium er og har altid været discount-modellerne fra Intel. De er fine til tekst-skrivning og lignende, men bliver meget hurtigt noget langsomme at arbejde med, hvis du har et større antal faner i din internet-browser åben eller ser Netflix samtidig med, at du sidder og skriver. Reglen er faktisk bare, at du skal holde dig fra Celeron og Pentium-processorne"

Processor Speed 1.60 GHz Der er ikke for meget "gnist" i den CPU'er

Memory Technology DDR3L SDRAM Seneste type ram er DDR4

Ikke ligefrem noget der rykker ;-) Virker lidt gammeldags.Jeg tror ikke at det giver meget mening at sætte mere RAM i den.

#3 enig.