Avatar billede Charlie Praktikant
08. november 2016 - 14:11 Der er 8 kommentarer

Indesign - tranparacy

Når jeg bruger transparacy i Indesign påvirker billederne på siden. Fx har jeg en tekst med en til dels gennemsigtig skygge og det påvirker billedet på samme side sådan at det bliver meget lysere - også i PDF'en. Når jeg bruger forskellige gennemsigtige felter sker det samme med billederne på siden - de bliver meget lysere og det er jeg jo ikke interesseret i.
Hvad gør jeg for at undgå dette.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. november 2016 - 16:27 #1
Når et felt gøres transparent påvirker det også indholdet.
Opret et nyt felt (uden baggrundsfarve) oven på det transparente og placer tekst eller billede i det.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. november 2016 - 16:50 #2
Avatar billede Charlie Praktikant
08. november 2016 - 16:54 #3
Jeg skal have en tekst med en tranperant skygge oven på et billede. Men det gør billedet der ligger under lysere. Et andet sted skal jeg have et transperant felt oven på en lille del af billedet og her sker det samme. Det hjælper ikke at placere billedet oven på da jeg så midster den transperante effekt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. november 2016 - 21:30 #4
http://finnrasmus.dk/transparens2.pdf
Tekst med transparent skygge: Et felt med skyggeeffekt, indholdsfarve ingen, 50% transparens. Oven på placeres en kopi af feltet, uden skyggeeffekt, indholdsfarve ingen, ingen transparens.
Nederste felter 50% transparens. Hvis indholdsfarven er hvid, gør den det underliggende billede lysere. Hvis den er "ingen" eller en kulørt farve, påvirkes det underliggende billede ikke.
Mystisk.
Avatar billede Charlie Praktikant
08. november 2016 - 22:43 #5
Hvis jeg har et hvidt felt med transparens på en side sammen med to fotos - det ene et sort hvidt og det andet et farvefoto, så påvirkes det sort hvide foto men ikke det i farver. Jeg forstår det ikke.
Avatar billede Charlie Praktikant
08. november 2016 - 22:51 #6
feltet behøver ikke en gang at ligge på billederne for at det sort hvide foto bliver lysere.
Jeg vil gerne have et hvidt transperant felt på en lille del af et sort hvidt foto uden at det får hele billedet til at blegne.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. november 2016 - 06:50 #7
Jeg tænkte først, at din InDesign-installation måtte være beskadiget, men min version CS5 opfører sig på samme måde. Det ser ud til at være en generel fejl.
Jeg kan kun løse det ved at åbne sort/hvid billedet i Photoshop og konvertere det til et farvebillede.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. november 2016 - 07:55 #8
Den endnu ældre InDesign version CS3 har den samme fejl.