Avatar billede Jens Bruun Novice
10. november 2016 - 18:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Højt CPU brug.

Hej Computerworld,

Min computer begyndte for få dage siden at blæse helt vildt og batterilevetiden faldt. Computeren er små 2 mdr. gammel, hvorfor jeg undrede mig. Det viser sig at CPU bruget konstant ligger på ca. 20-30 %, selvom jeg intet har åben.
Det er en Windows processer der hedder "Tjenestevært: Lokalt system" yderligere har den en parantes bag sig hvor der er et tal, som ændrer sig løbende ml. 10-16.
Det er lige fra start af at CPU forbruget ryger i vejret.
Jeg har forsøgt at køre Malwarebytes program, lavet en fejlsøgning af drevet, kørt generel virusscanning men uden hjælp.
Info om computer: Lenovo Y50-70 80EJ - 512GB SSD 16GB Core i7 15.6? GTX960M 4GB - link:
Jeg er nu selv løbet tør for ideer og vender mig derfor mod jer, håber I kan hjælpe.
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2016 - 19:31 #1
Formoder du kører Win10.
Er maskinen fuldt opdateret?
Hvilke programmer starter op med Windows og kører i baggrunden?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2016 - 20:06 #2
Lyder som det ikke er snavs så. Jeg er inde på det samme som ink. Jeg vil måske tro det er Windows Update der bøvler.
Prøv at højreklikke på start og vælg Computeradministration. Tryk 2 gange på tjenester og bldr ned i listen til bunden og find Windows Update. Dobbeltklik på den og stop tjenesten. Vælg deaktiveret. Genstart pc.

Bliver der så ro på disken?
Hvis det ikke er tilfældet går du derind igen og genaktiverer tjenesten.
Avatar billede Jens Bruun Novice
10. november 2016 - 20:35 #3
#2 - Det virker tusinde tak!
Skal jeg bare holde tjenesten deaktiveret eller genstarte den igen efter et stykke tid?
Hvis jeg skal holde tjenesten deaktiveret, skal jeg så manuelt søge efter opdateringer i ny og næ?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2016 - 20:38 #4
Velbekomme.
Prøv evt at genstarte tjenesten og se om den falder på plads.
Sæt den til automatisk med forsinket start og se om det så virker.
Hvis det stadig bøvler må vi se om vi kan få Windows Update repareret
Avatar billede Jens Bruun Novice
10. november 2016 - 20:38 #5
#2/3 - Det ser ud til jeg var en kende for hurtig, windows-processeren var bare et lidt længere stykke tid om at sætte gang i CPU forbruget denne gang.
Det er en windows 8 computer jeg har mig.
Andre forelsag? (har genaktiveret windows update)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2016 - 20:39 #6
Hvis du vælger selv at holde styr på Windows Update kan du sætte den til "manuelt" derinde. Så kører den kun når du søger på den fra opdatering og sikkerhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2016 - 20:41 #7
Prøv evt at køre dette fix:
https://support.microsoft.com/da-dk/kb/971058
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2016 - 21:14 #8
Enig med #6 Vælg "Søg efter opdateringer men lad mig selv vælge om de skal hentes og opdateres"
Avatar billede Jens Bruun Novice
11. november 2016 - 07:56 #9
CPU forbruget er tilbage på normalt niveau når windows update er deaktiveret. Aktiverede det igen og prøvede at køre fikset på linket. Først det automatiske hvor den sagde der blev fundet nogle fejl, som den også sagde blev løst, men CPU forbruget forblev højt. Prøvede herefter det manuelle fiks, men uden held.

Jeg gik herefter ind i Windows update og forsøgte at søge efter opdateringer og så vidt jeg husker så stopper den med at søge når den har fundet de opdateringer der er (eller finder frem til der ingen opdateringer er). Men her blev den bare ved med at søge efter opdateringer i mere end en time, hvorefter jeg til sidst måtte lukke computeren.

Så det er tydeligt at det er windows update den er galt med.
Avatar billede INK Ekspert
11. november 2016 - 10:17 #10
Som skrevet i #1 er det Windows update, der hænger. Gå ind i opdateringsoversigten og find den opdatering, der er mislykket. Med dette nr. kbxxxx, går du til følgende side:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx
Her søger du efter nummeret og downloader den ønskede opdatering og installerer.
Så kører opdateringen formentlig ok igen.
Du kan også blot vælge version 1607 (seneste) og downloade og installere den samlede opdatering.
Avatar billede INK Ekspert
11. november 2016 - 10:21 #11
Med Windows10 er det meget vigtigt at lade maskinen stå tændt i mange timer en gang om måneden, så den får tid til at downloade og installere i fred. Bedst efter den anden onsdag, hvor der typisk kommer store opdateringer.
Når man har tid, kan man selvfølgelig blot manuelt checke, at maskinen er opdateret.
Avatar billede Jens Bruun Novice
28. november 2016 - 11:49 #12
#10
Beklager den lange svar tid. Jeg har fundet nummeret KB2267602, men kan ikke finde denne opdatering inde på siden du har linket til. Er der andre muligheder?
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2016 - 12:04 #13
I så fald ville jeg søge efter KB3200970, der er en samlet opdatering til version 1607.
Vælg denne, download og kør. Det tror jeg løser problemet.
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2016 - 12:07 #14
Hov, der var jeg lige hurtig nok! Ser nu du kører Windows 8. Den har jeg forlængst forladt, så jeg har ikke nummeret på en samlet opdatering til den.
Der må søges lidt på nettet ;-)
Avatar billede INK Ekspert
28. november 2016 - 12:15 #15
Kører du Windows 8 eller 8.1? Hvilken version og build? Kik under system for disse oplysninger.
Avatar billede Jens Bruun Novice
29. november 2016 - 10:59 #16
Windows 8.1 - Systemtype: 64-bit, x64 baseret processer
Avatar billede INK Ekspert
29. november 2016 - 12:47 #17
Har du prøvet at køre dette fejlfindingsprogram
http://go.microsoft.com/?linkid=9830262
eller det som #7 foreslår?

Du kan også prøve følgende at downloade den store opdatering for Windows 8.1. Findes her
https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=42327
Avatar billede Mark Novice
15. december 2016 - 16:57 #18
Du skal helt klart prøve denne guide http://langsom-pc-computer.dk/
Den virkede fantastisk på min bærbare. Jeg gik fra 35%-99% CPU-forbrug - og nu ligger jeg omkring 3-4%