Avatar billede jgni-dk Novice
14. november 2016 - 21:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gruppering i Pivot-tabel

Hej

Jeg har 1800 rækker datoer og tidspunkter fra maj til d.d.

Dem vil jeg gerne gruppere i:
- de sidste 10 dage
- 10-20 dage
- 20-30 dage
- 30-40 dage
- resten

Den sidste er den der driller.

Mvh Jan

Nogen idé?
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. november 2016 - 08:18 #1
Hvordan løser du de 4 første grupperinger ??? med formler ?? eller Makro.

Upload et eksempel på dropbox. så vil jeg se på det.
Avatar billede kim1a Ekspert
15. november 2016 - 08:51 #2
Er det ikke blot hvis([dags dato minus dato i rækken]>=40;"værdi så du kan genkende dem";"noget andet")
Jeg ville nok lave en kolonne med tre hvis formler sat sammen (da den sidste er "resten", uanset om du starter med de sidste eller de første.
Avatar billede jgni-dk Novice
16. november 2016 - 10:32 #3
Jeg grupperer bare i pivot-tabellen. Markerer alle og trykker 'Grupper'.

Der er lagt et ark her - https://dl.dropboxusercontent.com/u/10242400/Sager.omdoebtilxlsx
Avatar billede kim1a Ekspert
16. november 2016 - 11:22 #4
Denne formel:
Hvis du taster dags dato i kolonne O i dit dataudtræk (formel =today()) så taster denne i kolonne P:
=IF(O2-K2<=10;1;IF(O2-K2<=20;2;IF(O2-K2<=30;3;IF(O2-K2<=40;4;5))))

(if er hvis på dansk og today er idag).

Så har du din inddeling fra 1-5 efter dit ønske. Der kan dog være noget med præcis 40 dage, om du vil have den med i den ene eller anden kategori. Vær opmærksom på at idet du har klokkeslet på dine data vil det være decimaltal når man trækker de to datoer fra hinanden.
Today formlen ændres også for hver åbning/refresh, så det kan være du hellere vil bruge en dato at indsætte.
Avatar billede Mads32 Ekspert
16. november 2016 - 11:26 #5
Hej jgni

Jeg kan ikke åbne det vedlagte link. Du har ikke gemt det som en exelfil på dropbox
Avatar billede jgni-dk Novice
16. november 2016 - 12:12 #6
Mads32, du skal lige omdøbe efter punktum til xlsx. Det er en sikkerheds-feature. Så jeg ikke har .xlsx-filer liggende i Dropbox.
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. november 2016 - 16:24 #7
Jeg modtager er link der ser sådan ud.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10242400/Sager.omdoebtilxlsx

Jeg har prøvet på mange måder at få lov til at downloade, men uden resultat.

Jeg vedlægger en fil som er navngiver Tomt_ark og som er gemt som xls fil.

Prøv at hente denne. Overfør din opgave på denne fil, og sendt retur.

Du kan prøve at ændre din fil i en xls . Du skal ikke selv skrive xls, men vælge det under "filtype" når du anvender "gem som"

https://www.dropbox.com/s/dz12scly0tmc4uz/Tomt_ark.xls?dl=0