Avatar billede philip Praktikant
18. november 2016 - 09:03 Der er 4 kommentarer

skrivebordet blevet væk

Da jeg åbnede min pc igår, havde jeg pludselig fået et problem af de store : mit skrivebord og proceslinie var forsvundet og erstattet med et pauseskærmslignende foto, hvor der i nederste højre hjørne var 3 ikoner - et hvor der står DAN - et som viser internetsignal og endelig et ikon hvor man kan slukke pc'en.
Det mærkelige er, at harddisken siger sit normale blip - spinner op og jag kan høre, at den arbejder for fuld kraft. Windows 10 ikonet med det blå flag og cirklen der arbejder kommer frem. Derefter kommer den blå windowsskærm frem med den arbejdende cirkel hvor der står "vent et øjeblik". Når det øjeblik er gået kommer så dette pauseskærmsfoto frem og der sker ikke mere.
Musen virker fint på de 3 ikoner i hjørnet, men ellers er der intet der virker som det skal.
Jeg kan ikke højreklikke for at få yderligere information.
Jeg har prøvet at få genstartet i fejlsikret tilstand, men det ender hele tiden med det pausefoto.
Jeg har været inde og se i BIOS - dér opdagede jeg noget mystisk : i kolonnerne hvor der står angivet hvilke harddiske ,dvd drev der er installeret på pc'en står "NONE" til det hele - hvis jeg har forstået denne meddelelse korrekt så betyder det, at pc'en ikke kan finde min harddisk og mit dvd drev, men da begge dele spinner op må der være strøm til dem, men ingen forbindelse til pc'en, så det er derfor jeg ikke kan se noget skrivebord og derfor ikke kan komme videre.
Håber der er nogen hos jer, der kan afhjælpe dette pludselig opståede og ret irriterende problem. Har nemlig lånt en bærbar for at kunne skrive dette til jer, men kan jo ikke holde den i længere tid.
Venlig hilsen Philip
Avatar billede perhol Seniormester
18. november 2016 - 10:39 #1
Det billede du beskriver med 3 ikoner nederst til øjre ligner det billede jeg får når jeg starter op.
Når jeg trykker på en hvilken som helst tast kommer loginbilledet frem og jeg kan indtaste password (i mit tilfælde - PIN kode)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2016 - 12:36 #2
Har du et windows 10 installationsmedie, kunne du forsøge at lave en startup repair.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2016 - 14:13 #3
Når BIOS mister alle oplysninger, kan det være at bios batteriet er færdigt - så skal du sætte et nyt i.

du skal gøre 2 ting nu:
1) sæt et nyt bios batteri i - og fixer det ikke problemet, så
2) flash din bios om

ellers er dit motherboard i uorden
Avatar billede philip Praktikant
18. november 2016 - 15:36 #4
Svar til Perhol : jeg forstår godt meningen med dit svar, men jeg har prøvet dette også - det virker ikke.
Svar til 220661 : jeg har forsøgt igen med installationsmediet men startup repair kan ikke ordne problemet. Sidenhen prøvede jeg med et af de gamle gendannelsespunkter - dette kunne ikke gennemføres da jeg fik en meddelelse om, at gendannelsesprogrammet ikke kunne få fat på en bestemt fil, som sikkert skyldes, at et antivirusprogram er aktivt. Det er ganske rigtigt, at jeg har antivirus aktiveret, men jeg kan jo ikke komme til mine programmer og derfor ikke deaktivere mit antivirusprogram
Svar til Sidwawe: BIOS har ikke mistet alle oplysninger. De er der allesammen. Problemet at punkterne SATA 1-4 viser NONE. Der skulle jo stå min HD under SATA1 og mit dvddrev under SATA2.
Selv uret viser de rigtige data i BIOS.

Er ved at være alvorlig nervøs for at det kan være en SATA-controller på bundkortet der er stået af og hvis dette skulle være tilfældet så er der vel ikke rigtig noget håb eller hvad?
hilsen Philip