Avatar billede Louise Juniormester
20. november 2016 - 17:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min ekstern harddisk vil ikke samarbejde...

Hej, jeg sidder med et kæmpe problem med en ekstern harddisk jeg fik for ca. 1 1/2 år siden. Jeg havde før min Macbook en windows bærbar hvor jeg lagde billeder ind på den fra, men når jeg vil over føre billeder til min harddisk fra min mac kan de ikke lægges ind. Jeg forstår det simpelt hen ikke, så håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig... :)
Avatar billede INK Ekspert
20. november 2016 - 17:16 #1
Hvis din harddisk er tom (altså ingen gamle fotos eller filer som du skal bevare), så skal du først formatere den.
Brug det indbyggede diskværktøj, der ligger under hjælpeprogrammer.
Så skulle den gerne virke.
Avatar billede Louise Juniormester
20. november 2016 - 17:17 #2
Problemet er nemlig bare at jeg har flere tusind billeder liggende :/
Avatar billede INK Ekspert
20. november 2016 - 17:28 #3
Kan din Mac læse harddisken, dvs. kan du se og åbne et foto?
Avatar billede INK Ekspert
20. november 2016 - 17:35 #4
Hvis en harddisk skal anvendes af både Mac og PC skal den være formateret i ExFAT.
Det er ikke lige løsningen her og nu for dig, da harddisken indeholder fotos fra tidligere. Du bliver derfor nødt til at flytte alle gamle fotos over på et andet medie, derefter formatere den og så føre alt tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2016 - 17:59 #5
Du må endelig ikke formatere den disk, for så slettes billederne.
Windows kan ikke læse en disk, som er Mac formateret.
Hvis disken skal læses fra windows skal du have et program, som kan klare det.
Paragon software har et sådan program, men det er ikke gratis. Men måske findes der andre programmer?
Avatar billede Louise Juniormester
20. november 2016 - 18:11 #6
Okay så må jeg se om jeg kan skaffe en ny jeg kan sidde og overføre dem til, mange tak for hjælpen. :)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2016 - 18:20 #7
OK, der er noget her. Du kan jo prøve den gratis udgave:
https://www.paragon-software.com/home/hfs-windows-free/
Avatar billede INK Ekspert
20. november 2016 - 18:33 #8
Til #5 og #7
Problemet er her modsat.
Harddisken har været formateret til Windows og kan nu ikke bruges af Mac.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2016 - 18:56 #9
#8 Av-Ja. Der fik jeg jogget i det ;-(
Men så ser det jo lysere ud for Louise.
Billederne ligger altså stadig på en Mac computer.

@Louise Du går bare ind i diskhåndtering og formaterer harddisken til exFAT, hvis det er muligt, ellers fat32. Hvis billederne ikke fylder mere end 4GB er fat32 ok.
Så kan harddisken læses både af Mac og windows.
http://www.laptopmag.com/articles/format-drive-for-windows-and-mac
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2016 - 19:01 #10
Ps. Så er det altså kun ink, som havde løsningen Så tryk lige den grønne
løsning væk fra mig :-)