Avatar billede smukkemn Forsker
21. november 2016 - 12:56 Der er 3 kommentarer

SOS Windows 10 Opstart

Hej
Min bedste ven kan ikke starte sin pc op med Windows 10. Jeg ser nu, at den kommer med Vent lidt- Windows arbejder. Så kommer den en menu, hvor vi kan få en STARTMENU frem med flere muligheder. Den slutter med sort skærm, der står og flimrer lidt.  Vi kan 0-stille, gendanne osv., men den kalder på et password til hans PC, og vi har intet password.
Kan den reddes?
I værste fald må han miste alle sine data, hvis vi kan få kontakt til hans PC.
Jeg er IT mand, og jeg er vant til at formatere osv. Her er jeg i tvivl, om jeg kan få kontakt uden at kende det password, som vi ikke ved , hvor det kommer fra.
Kan  vejlede mig? Tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2016 - 13:20 #1
Hvis du ikke kan komme ind i Windows eller Gendanne Så kan du jo kun Formatere fra opstarts medie! Enten DVD eller USB.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2016 - 13:22 #2
du kan sagtens trække data ud til udb ved at starte på en live-cd/usb med linux.
Er det windows-password, så kan det nulstilles med http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Men password kan jo ligge i bios - i så fald tjek pc's hjemmeside for vejledning (der ligger også meget på youtube).
Avatar billede INK Ekspert
21. november 2016 - 13:22 #3
Hvis du har brugt en Microsoft konto til log-in, kan du fra en anden PC nulstille password. Danne et nyt og voila!

Du kan anvende programmet "PartedMagic", der kan downloades og "brændes til et USB stick. Med det kan du starte PC´en og redde dine filer.

Hvis du kun har lokalkonto, så kan du med programmet på denne side nulstille password.
https://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Det er i den mere komplekse del af banen, men da du er IT mand, så klarer du det nok?