Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 17:15 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Ny computer, tænder, slukker efter 4 sek.

Hej folkens.

Jeg har købt opgraderinger til min computer som jeg har sat i idag med hjælp fra min bror.

Nye ting
Intel i5 6600k
Gigabyte Z170 gaming k3
Hyper 212 evo køler
2-8gb DDR4 2400 ram

Gamle ting
Harddisk
Drev
Strømforsyning TS550
GeForce GTX260

Men vi fik samlet alt ind i kabinettet, men når vi trykker på tændknappen tænder den i 3-4sek og så slukker den, og hvis du ikke tager strømmen fra så tænder den igen af sig selv og gør det samme om og om igen.
Der når hellere ikke at komme noget op på skærmen.

Og da jeg ikke har nogen som helst forstand på hvad der er galt eller kan være galt må i meget gerne skrive så " børnevenligt " som muligt.

Så hvis der byder sig en venlig sjæl, ville det gøre en desperat fyr glad.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2016 - 18:45 #1
køler køler ikke cpu, og den bliver hurtigt for varm. Når den er under temp-grænse, så starter den igen, men køler er stadig ikke monteret korrekt, så den dør igen.
Er der frisk kølepasta på cpu, så den forbinder korrekt med køler? (et tyndt lag over hele fladen på køler er det, der rammer bedst)
Er køler monteret korrekt, så den har 100% forbindelse til cpu?
Køler/ventilator skal starte når pc tændes, ellers mangler den strøm.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 18:53 #2
Alle blæsere og kølere starter med det samme, og vi smurte et tyndt lag køler pasta på over det hele.

Hvordan har den 100% forbindelse til CPU ? Vi skruede den helt ned på den måde som manualen viste.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2016 - 18:57 #3
Afmonter alt strøm fra computeren.
Prøv herefter at udtage det lille bios batteri på bundkortet. Tryk på start knappen og hold den nede i ca 10 sekunder. Lad den stå i 5 min. Isæt Bios batteri monter strøm og prøv opstart.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 18:57 #4
Jeg fandt frem til jeg ikke havde sat strøm til CPU, men da jeg fik gjort det, så lyser hele bundkortet og den holder sig igang i ca 15 sek hvor den så slukker og så tænder igen og gør det om og om igen
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 18:58 #5
Så pil det lille batteri ud og så trykke i 10 sek på startknappen og så vente 5min derefter og så sæt det i og alt strøm til igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2016 - 19:01 #6
Ja det havde jeg prøvet.
Bundkortet er jo blevet testet med anden hardware, som måske ligger og driller. Når man udtager bios batteriet så nulstilles oplysninger i bios, og den hardware du har monteret i computeren skal genfindes.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2016 - 19:04 #7
#2 Hvordan påførte i kølepasta?
Ikke med fingrene vel?
Den fremgangsmåde jeg har brugt i disse tilfælde er at putte en lille klat på midten på størrelse med en lille ært, og lade køleren selv fordele det når den monteres.
Alle dele skal før montage aftørres med isopropylalkohol for at fjerne fedtstof.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 19:11 #8
Vi puttede meget lidt på og prøvede at fordele det med en kort og så lagde vi lidt mere i midten og satte køleren på.

Er det 100% must at hele CPU pladen har køler pasta på?
Kan jeg godt skille køleren fra CPU uden der sker noget ved det?
Avatar billede kurtba Ekspert
27. november 2016 - 19:17 #9
Der skal være kølepasta over det hele, ellers vil den blive for varm. Du lyder ikke særlig velbevandret i at skille køler og cpu m.m., så inden du kaster dig ud i det, kunne du starte med at pille ram ud og sætte de gamle i, således at du får udelukket, at det er ram som fejler.
Man kan sagtens pille køler af uden at beskadige cpu, men når man arbejder med cpu og køler m.m., skal man holde tungen lige i munden og udvise forsigtighed. Ikke noget med at trykke hårdt nogen steder, hvis det ikke lige falder i hak osv. Tålmodighed og forsigtighed er et must.
Men ellers er det ikke nogen raketvidenskab.
Her kan du se nogle videoer om at skifte cpu og påføre kølepasta.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 19:20 #10
Kurtba

De gamle ram passer ikke i det nye bundkort.
Og hvis man bare skal være forsigtig og rolig så det ikke noget problem, jeg er sku bange for at ødelægge noget bare jeg løfter computer, så det bliver med rolig hånd og ro i sindet.

Men det at der ikke er køler pasta overalt kan være det der gør det?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2016 - 19:37 #11
Hvis du tager køler fra CPU, så skal du kunne se, at pasta har været fordelt over hele fladen. Ellers var der lidt for lidt (der må heller ikke være for meget). Så rens af på begge flader og kom nyt på i den tilpassede mængde.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 19:45 #12
Claes57.

Hvis der så har været over det hele, så bliver det hele vel lidt mere kompliceret ?

Jeg har et lille 2 stik fra ledningen der sidder i grafikkortet som ikke sidder nogen steder?
Jeg er lidt bange for jeg ikke hat sat ledningerne rigtigt for jeg har et 8 stik som ikke bruges til noget og et 4x2 delt stik som heller ikk sidder nogen steder.
Avatar billede martens Guru
27. november 2016 - 20:05 #13
Prøv at starte computeren med én RAM-klods ad gangen., hvis dette er muligt
Har selv oplevet noget lignende med noget defekt RAM
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 20:09 #14
Martens

Det vil jeg prøve.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 20:10 #15
Jeg synes at det er for hurtig computeren går ud, hvis det kun drejer sig om kølepasta. Er du sikker på, at cpu køleren sidder korrekt?
Er køleren en af disse fire ? https://www.google.dk/search?q=Hyper+212+evo+k%C3%B8ler&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&ei=Ti47WNpvxP6zAfOWsOAJ
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 20:24 #16
Valby1.

Det er Master cooler 212 evo ja.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 20:28 #17
Martens.

Det virkede ikke..

Tror desværre jeg må skille køleren fra CPU og se om der er for lidt eller for meget kølerpasta...
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 20:30 #18
Det hedder alle fire jo, men så vidt jeg kan se, er det kun den til 449 der passer?
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 20:38 #19
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 20:56 #20
Ok    Nu kender jeg ikke din socket, men det har du vel undersøgt.
Grunden til at jeg spørger er, at hvis den ikke sidder korrekt, vil computeren ikke starte op, og jeg kan ikke forstå, at cpu går ned på 15 sekunder grundet varme,
når der er kølepasta.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 21:03 #21
Valby1

1151 er socket.

Den kan ikke side på andre måder skrue og plads mæssigt, så det må vel i sidste ende være for lidt eller for meget kølerpasta?

For den starter helt op hvor alle blæserne arbejder og så slukker den og gør det om og om igen...
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 21:29 #22
Så vidt jeg kan se har du stadig det gamle bundkort? Det er jo så et spørgsmål om hvorvidt rammene får den rette strøm. Har du før kørt med DDR3 ?
DDR3 kører med 1.5 volt medens DDR4 kører med 1.2.  Jeg ved ikke hvor meget  forskellen betyder, men noget kunne tyde på, at det er et ram problem.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 21:36 #23
Mit bundkort er helt nyt det er et gigabyte z170 gaming k3 som er beregnet til DDR4 som de ram jeg har i nu er, har prøvet at starte med de forskellige ram bloke en efter en og i de forskellige steder.... uden held...

Så jeg er på bar bund....
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 21:47 #24
Ja det er jeg så også. Der kan jo være så meget. Fejl på bundkortet, på rammene eller strømforsyningen ?
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 21:51 #25
Valby1

Kan det være en kortslutning mellem bundkort og kabinet eller noget?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 22:33 #26
Det tvivler jeg på, computeren ville så gå hurtigere ud. Men du har vel sikret dig,
at alle de små afstands bøsninger er på plads?
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 22:48 #27
Valby1
Jep har lige tjekket det.

Som jeg også har fundet frem til så er det ikke noget der kortslutter.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 23:03 #28
De små stik fra kabinettet til bundkortet, man kan godt komme til at sætte dem forkert.
Jeg ved ikke om computeren kan gå ned på det, men det er da værd lige at
sikre sig.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 23:19 #29
Valby1
Tænker du såsom power switch og renset og det?
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 23:19 #30
Reset*
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 23:21 #31
Nemlig!
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 23:25 #32
Valby1
De sidder som de skal, har fuldt manualen ihvertfald, men der står ikke plus eller minus på dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2016 - 23:26 #33
Forkert monterede kabler kan godt få computeren til at opføre sig mærkeligt. På computeren jeg sidder ved her monterede vi et kabel, som umiddelbart så ud til at skulle monteres til stel. Men det skulle det ikke viste det sig. Kendte ikke lige kabinettet, og havde ikke manuel på det hardware der sad i det da det var et brugt kabinet.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 23:28 #34
220661

Syntes bare jeg har skiftet rundt på dem så begge har været begge steder... :(
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 23:31 #35
Nu er det længe siden jeg har samlet en computer, men jeg husker det som der var plus og minus. De skulle i alt fald sidde meget bestemt.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 23:34 #36
Valby1
Der er ikke indikeret plus og minus på de ledningen fra mit kabinet...
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 23:34 #37
Ellers kan du jo tage alle stikkene fra, og derefter kortslutte der hvor
computeren starter. Hvis den så kører, må der være ledning fejl.
Avatar billede Daniel Skov Novice
27. november 2016 - 23:36 #38
Valby1

Det forstår jeg ikke lige hvad du mener med?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 23:37 #39
Ok, men der må så være andet, som indikerer hvor det enkelte stik skal sidde.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2016 - 23:39 #40
Jeg mener de små metal pinde som stikkene skal sidde på.
Jeg har selv startet en computer ved at kortslutte dem som starter cpu.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2016 - 23:41 #41
Start knappen til computeren er en kortslutning mellem 2 pins på bundkortet. Det samme er reset knappen. På det kabinet jeg samlede bundkort på var der tydeligt angivet + og - på pwr ledningen.
Men om det skulle have den store betydning kan jeg ikke lige tro, da det jo er en kortslutning mellem 2 pins.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2016 - 23:43 #42
Hvis din startknap til computeren hænger, vil den jo automatisk selv lukke ned efter et stykke tid.
Avatar billede Daniel Skov Novice
28. november 2016 - 00:14 #43
Kaninettet er også helt nyt.

Jeg har ny skilt køleren fra CPU og der flød med pasta udover siderne..
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2016 - 00:27 #44
Det har jeg sørme aldrig set eller hørt om. Du må have givet cpu et ordentlig lag?
Navnet kølepasta kan virke misvisende. Det skal faktisk ikke i sig selv køle noget.
Det pastaen skal er blot at dække de fine små ridser der er på cpuén, for at skabe bedre kontakt til ventilatorens køleflade. Derfor skal pastaen bare være en tynd film.
Kommer man for meget på, giver det dårlig kontakt og cpuén bliver for varm.
Det er ikke sket her efter 15 sekunder, og så ville pastaen være brændt hård.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2016 - 00:51 #45
Du kunne jo prøve #7, hvis du er i tvivl med skrabekortet. Jeg kendte ikke selv den metode, så brugte skrabekortet.
Avatar billede Daniel Skov Novice
28. november 2016 - 01:11 #46
Jeg fjernede det gamle kølerpasta og satte meget mindre på og nu kører dem som en drøm!
Tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2016 - 01:24 #47
Ok, så er det  claes57 som i #1 kørte ind på det spor.:-)
Avatar billede Daniel Skov Novice
28. november 2016 - 01:29 #48
Jep, og den besked er blevet sat som løsningen ??