Avatar billede vbr Seniormester
28. november 2016 - 10:15 Der er 9 kommentarer og
12 løsninger

Overføre video fra digitale bånd til harddisk

Jeg har et ældre digitalt videokamera (Sony DCR-HC32E), som optager på bånd.

Jeg fandt i sin tid aldrig ud af, hvordan man overfører videoerne fra båndene til en harddisk. Primært fordi jeg ikke havde en stor harddisk - og fordi mit arbejdsliv fyldte meget.

Men jeg fik optaget en del videoer af bl.a. vore børnebørn.

Disse videoer vil jeg gerne redde over på en harddisk nu, hvor jeg har fået en tilstrækkelig stor nok harddisk, er blevet pensionist og har fået tid nok at redigere dem sammen til små film.

Derfor vil jeg gerne have gode råd. Findes der mon værktøjer, så jeg selv kan gøre det? Eller alternativt - hvem kan mon hjælpe mig?

Jeg kan også have en mistanke om, at softwaren er for gammel til at ikke fungerer sammen med windows 10.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. november 2016 - 11:07 #1
Jeg bruger Magix Video-Easy
http://www.magix.com/dk/video-easy/detail/
Og denne Video USB Converter
https://www.startech.com/AV/Converters/Video/USB-S-Video-and-Composite-Video-Capture-Device-Cable-with-Audio~SVID2USB2

Og hvis det bliver denne så har jeg lavet en PDF Vejledning som jeg kan finde frem!
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2016 - 13:49 #2
Din Sony DCR-HC32E optager i Mini-DV format, som er digitalt, og du behøver derfor ikke en analog til digital converter som den i poko1s andet link.

Din DCR-HC32E har en i.Link-udgang. I.Link kendes også som IEEE1394 eller Firewire. Hvis ikke du allerede har et Firewirekabel, skal du altså have fat i et sådant til forbindelsen mellem kamera og PC.

http://www.sony.dk/support/da/content/cnt-hn/prd-dime/how-to-transfer-dv-or-digital8-videos-to-your-pc/DCR-TRV7E

http://pdf.crse.com/manuals/2584907731.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/DV
Avatar billede eurositi Ekspert
28. november 2016 - 13:59 #3
Du får muligvis problemer med at overføre videooptagelserne via USB (men dét bør du forsøge allerførst, da det giver en synligt bedre kvalitet, end en analoge omvej, som #1 foreslå). Der findes vist ingen nyere version af kameradriveren, men du kan prøve følgende:
http://www.sony.co.uk/support/en/content/cnt-dwnl/prd-dime/sony-usb-driver/DCR-HC32E

Men reelt tror kun du har kun én mulighed for at bevare den originale digitale kvalitet ifm. overførslen. Derfor skal du bruge et FireWire-indstikskort som dette:
https://www.proshop.dk/Netvaerksadapter-netkort-printserver-mv/StarTechcom-4-port-PCI-FireWire-Adapter-Card/2292577

Båndene er miniDV bånd. En meget almindelig digital standard for kamerabånd for 10-15 år siden. Dengang var problemet ganske rigtigt, at det var svært at få harddiskplads nok til videooptagelserne. Desværre har Sony valgt ikke at understøtte teknologien, der gjorde det nemt at overføre digitalt fra disse bånd/kameraer.
Avatar billede vbr Seniormester
28. november 2016 - 15:20 #4
Jeg kan se, at jeg har nogle forhindringer.

I brugermanualen står der, at "driften ikke kan garanteres", hvis de ovenfor nævnte operativsystemer (fra Windows 98 til Windows XP Professional) ikke er blevet opgraderet. Og min Windows 10 må vel siges at være en opgradering.

Så det enkleste for mig vil nok være at finde nogen, der kan hjælpe mig med mig med at redde filmene over på harddisken i bedste kvalitet.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. november 2016 - 16:39 #5
Korrekt. Du kommer ikke uden om at skulle investere i lidt ekstraudstyr, så hvis ikke du har tænkt dig at "nørde lidt", er det lettere at undersøge, om der er et lokalt bibliotek eller kulturhus i nærheden, som råder over en maskinpark, som giver mulighed for at overføre MiniDV-båndene til f.eks. en ekstern harddisk, så du kan arbejde videre med dem. I så fald råder de nok også over dyre redigeringsprogrammer.
I Odense har Kulturmaskinen et medieværksted, som tilbyder dette. Uden for de større byer, kan det være, at det er billigere at kontakte et privat firma, som tilbyder at overføre indholdet til et medie, som umiddelbart kan afspilles på en moderne computer eller TV-apparat. Allerhelst som videofiler på en ekstern harddisk eller en stor USB memory stick. DVD er jo ikke just fremtidens medium, selv om det måske er bekvemt for dig lige nu. ;)
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2016 - 16:54 #6
Driveren burde ikke være noget problem, men der er ikke 100% garanti med den slags operationer. Prøv at læse linket herunder, som er en del af teksten i mit første link i #2. Det starter med overskriften:  "Installation af den korrekte driver (kun Windows 7)  Det burde også virke med Windows 10.

http://www.sony.dk/support/da/content/cnt-hn/prd-dime/how-to-transfer-dv-or-digital8-videos-to-your-pc/DCR-TRV7E#installdriver

Det største problem er måske Firewire. Er din computer stationær eller bærbar? Kig på linkene herunder

https://www.youtube.com/watch?v=BthebohwsDk&ab_channel=ShaketheFuture

https://www.videomaker.com/community/forums/topic/do-firewire-to-usb-adapters-work
Avatar billede vbr Seniormester
30. november 2016 - 10:18 #7
Jeg har en bærbar Dell Latitude E55430 med Windows 10, som jeg bruger. Jeg bruger i øvrigt Windows Moviemaker til at redigere og klippe videoer sammen.

Men jeg er kommet i tanker om, at jeg faktisk også har en ældre bærbar Dell Precision M4300 med Windows XP Professional, der er opgraderet med den seneste servicepack. Og den har en i.Link-udgang.

Den blev kasseret, fordi et par af tastaturets taster ikke virker mere. Men da jeg jo nok kan klare overførslen med musen, så kan jeg måske bruge denne gamle Dell, hvis jeg kobler harddisken på den?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2016 - 10:37 #8
Det lyder klart som noget, der er værd at forsøge.
Hvis Movie Maker af uransagelige årsager ikke kan finde FireWire-inputtet, kan dette gamle lille program bruges til selve overførslen:
http://windv.mourek.cz/
- Hvis du bruger dette program, skal du sætte "Disconuity threshold" til værdien 0 eller 1, ellers vil den automatisk splitte din optagelse op i flere bidder. Det var en nødvendighed i 2003, men det er irrelevant i dag.
Avatar billede vbr Seniormester
30. november 2016 - 11:39 #9
Forstår jeg det rigtigt, at det eneste program jeg behøver til at flytte optagelserne fra båndet i videokameraet til min harddisk er http://windv.mourek.cz/ via i.Link-kablet?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2016 - 11:47 #10
Ja, det burde kunne lade sig gøre. Jeg fandt i hvert fald debattråde fra 2015, som stadig anbefalede dette lille program. Start altid med at lave en lille test overførsel. Men hvis du allerede har et videoredigeringsprogram (f.eks. en gammel Windows Movie Maker) på din gamle PC, kan du selvfølgelig også prøve om det virker.
Avatar billede milter Ekspert
30. november 2016 - 15:25 #11
Husk, som du selv er inde på i dit oprindelige spørgsmål, at filerne sikkert vil kræve en stor harddisk. Du skal regne med 12-14 GB pr. times video.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2016 - 17:51 #12
... Og derfor bør du starte med at overføre en lille stump for at danne dig et indtryk af, hvor meget f.eks. ét minuts DV video fylder.
DV-videoen kan nemt konverteres til et andet format uden synligt kvalitetstab senere. Jeg hjælper gerne med input, når du er så langt.
Men lige nu handler det primært om at få overført de ønskede videooptagelser til en harddisk, så du kan arbejde videre med dem i den bedst mulige kvalitet.
Avatar billede vbr Seniormester
30. november 2016 - 18:50 #13
Jeg har 3 TB ledig på harddisken, så jeg har plads nok på harddisken.

Jeg har MovieMaker på den gamle XP-computer. Forstår jeg det rigtigt, kan den gøre det samme som http://windv.mourek.cz/? Altså at jeg bare kan importere videoen fra båndet til MovieMaker og så bagefter gemme den den i bedste opløsning på harddisken?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. november 2016 - 19:08 #14
Formentlig, ja. Det foregår nogenlunde således:
https://youtu.be/siJSFzNY1RY?t=3m16s
Men start med at overføre en lille stump, så du dels ved, om programmet kan:
- Finde dit PC-tilsluttede kamera (skal stå i PLAY/EDIT mode)
- Gemme i tabsfri kvalitet (f.eks. som AVI fil)

Hvis du af én eller anden grund ikke kan få disse to ting til at virke, kan du bruge WinDV i stedet.
Avatar billede vbr Seniormester
30. november 2016 - 19:25 #15
Jeg har lige konstateret, at det er Windows 7, der ligger på den gamle computer.
Avatar billede milter Ekspert
30. november 2016 - 20:21 #16
Så ville jeg forsøge det her: Tænd computeren > forbind det slukkede kamera til computeren med firewirekablet > tænd kameraet > kryds fingrene og håb på, det virker. Hvis ikke, så prøv at genstarte computeren med kameraet tændt og forbundet.

Hvis ikke, du kan få forbindelse til kameraet, så prøv fremgangsmåden i linket herunder. Det er mere eller mindre det samme som beskrevet i mit tidligere link #6 om installation af driver i Win7.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/65cb7a25-2a84-4875-aa27-b084537e8da1/windows-7-and-firewire-problem?forum=w7itprohardware
Avatar billede vbr Seniormester
01. december 2016 - 11:33 #17
Jeg koblede computer og videokameraet sammen, driveren installerede automatisk, jeg fulgte instruktionen og videoen blev overført til computeren, opdelt en halv snes filer på tilsammen 12 GB.

Desværre var der en kraftig skrattende lyd.

Jeg åbnede så MovieMaker og importerede videoen igen. Denne gang i én film, idet jeg kunne slå opdelingen fra.

Men nu kunne filen så ikke overføres til harddisken, fordi den var for stor. Men skratteriet var væk. De små filer kunne derimod overføres.

Jeg importerede videoen igen via MovieMaker og bad den opdele den i flere filer. Overførslen sluttede med en besked om, at videoen ikke kunne opdelen, men kom i én fil.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. december 2016 - 12:48 #18
Den eksterne harddisk er nok FAT32 formateret. Denne struktur tillader ikke filstørrelser over 2 (eller 4) gb.
http://uk.pcmag.com/storage-devices-reviews/14197/feature/fat32-vs-ntfs-choose-your-own-format
Når du har tømt den eksterne harddisk for bevaringsværdigt indhold, kan du formatere den som NTFS, så er problemet løst.

Hvis du allerede har en vellykket samlet fil, kan du bruge programmet HJsplit til at opdele disse store filer. Du kan så samle filen igen, når du har fået dem overført til din nye computers harddisk.
http://www.hjsplit.org/windows/
Avatar billede vbr Seniormester
01. december 2016 - 14:23 #19
Det viser sig, at jeg kan overføre videoerne fra den gamle computer direkte til den 4 TB store harddisk.

Af praktiske årsager brugte jeg en mindre Harddisk til det, og den er nok FAT32 formateret. Men det virker fint med den store.

Men endnu et spørgsmål:

60 minutters video fylder godt 12,5 GB. Jeg går ud fra, at jeg kan tage størrelsen af filen det som udtryk for, at jeg får videoerne overført fra båndene i bedst mulig kvalitet.

Er det en korrekt antagelse?
Avatar billede eurositi Ekspert
01. december 2016 - 15:06 #20
Det er korrekt. Der er jo tale om en rent digital overførsel, idet indholdet på MiniDV-båndet kopieres direkte over i en fil. Der konverteres ikke noget i denne proces.
Avatar billede vbr Seniormester
01. december 2016 - 17:30 #21
Jeg siger tusind tak for hjælpen. :-)