Avatar billede Mem Juniormester
01. december 2016 - 17:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Online bu

Hej eksperter, jeg er interesseret i at høre jeres erfaringer med forskellige online buløsninger og priser. Jeg har selv prøvet Keepit og onlime, som jo begge er danske. Jeg syntes, at de begge tager meget kapacitet på min PC, når de kører, hvilket de jo gør konstant, og det er jo også meningen med dem :-)  Og så må det jo godt være billigere end disse.... Har I evt. også nogle erfaringer, hvis I lige pludselig skulle recover og så konstaterede, at nogle filer var forsvundet selv om I havde sat bu rigtigt op? Keepit og onlime fraskriver sig jo ansvar for evt. tabte data eller fx servernedbrug.
Avatar billede Mem Juniormester
01. december 2016 - 17:11 #1
PS - også om jeres buerfaringer med NAS? Både via PC-en og hvis NAS'en backupper direkte til onlinetjenesten?
Avatar billede INK Ekspert
01. december 2016 - 19:55 #2
Jeg anvender både One Drive (Microsoft), Google Drev og Dropbox til hver sine emner.
På min iMac/MacBookPro bruger jeg selvfølgelig iCloud og TimeMachine.
Det er alle store firmaer med en forventet høj grad af sikkerhed, og næppe nogen, der går konkurs sådan lige.
Alle mine fotos har jeg i Google Fotos (gratis udgaven), men selvfølgelig også en ekstra kopi på en lokal harddisk (fuld størrelse).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. december 2016 - 09:52 #3
I øjeblikket har jeg været svineheldig at få en "unlimited" aftale med http://www.zoolz.co.uk/ om online backup.

Jeg indgik aftalen for ca. 3 år siden, hvor de var ude og tigge kunder til systemet - og fik en plan med ubegrænset lagerplads (okay - den siger godt nok kun 16Exabytes i klienten - jeg har ikke testet grænsen :-) til ca. 12 kroner om måneden.
De planer de tilbyder i dag, er, på trods af rabatter, af en helt anden verden.

Jeg har "testet" restore (egentlig ikke en test - det var en fil der var overskrevet ved en fejl), og det virkede - de håndterer også versionsbackup, så jeg var i stand til at se flere udgaver af den fil, der var blevet overskrevet, og finde den version jeg skulle bruge.

Aftalen løber desværre kun 5 år, så hvad der sker derefter ved jeg ikke - men jeg er 100% sikker på hvad jeg så vil:

Jeg har en Synlology NAS selv, og i vores lokale spejderhytte en tilsvarende. Her kører jeg backup af spejderhyttens NAS via deres indbyggede RSync protokol - og det kører 100% uden problemer, når ellers netværket er oppe.
Jeg har ligeledes testet op imod en QNap baseret NAS (Fujitsu Calvin), og her fungerer RSync protokollen også uden problemer.
Jeg skal derfor have fundet en ekstern privatlokation, hvor jeg vil stille min Fujitsu NAS, og så vil jeg selv styre al backup til den. De eneste løbende omkostninger er så internet og strøm, som begge som regel er til rådighed alligevel.

Lokalt fra vores PC´ere til NAS´en, benytter jeg Synology NAS´ens indbyggede CloudStation, der løbende synkroniserer de valgte filer.

Den eneste ulempe jeg kan se er, at kun CloudStation kører versionsbackup - så backup NAS´en vil ikke have flere versioner af samme fil liggende. Men da den nu også primært er til i tilfælde af en ransomware eller brand ødelægger al "live" data, er jeg ikke så bekymret.
Avatar billede Mem Juniormester
02. december 2016 - 12:37 #4
Hej Ole og Ink. Tak for input, håber der kommer mere :;-) Inks løsning er nok lidt for besværlig, da jeg har ca. 100 GB, der skal backupper. Jeg bruger både Dropbox og Google drev til forskellige ting, primært når jeg skal bruge filerne på flere platforme. Har søgt lidt og fandt denne interessante om danske Onlime, som jeg lige vil dele herinde http://www.morgen.dk/it-computer-teknik/gratis-online-backup  Her storroser forfatteren Onlime, og jeg kan også se, han og Onlime har fat i noget rigtigt godt. Særligt det med, at der ikke er samme pres på Internetforbindelsen mellem DK og Norge kan jeg meget godt følge ham i. Jeg venter lidt, og så tager jeg en beslutning. God dag og god weekend :-)
Avatar billede Mem Juniormester
02. december 2016 - 12:40 #5
Avatar billede Mem Juniormester
05. december 2016 - 14:08 #6
Hej igen. Er der nogen, der har erfaring med Elgigantens Cloudtjeneste? Det er den billigste, og jeg kan se, at de bruger samme Cloudleverandør som Onlime? Og hvad med erfaring med udenlandske butjenester som Adrive etc., hvem har erfaring med dem?
Avatar billede Mem Juniormester
05. december 2016 - 14:09 #7
Hjemme hos os har vi ca. 100 Gb vi skal have lavet bu af, og mon ikke også mange andre har store mængder data af specielt billeder, som vi jo tager rigtig mange af, og meget gerne skulle have til fremtiden?
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 18:58 #8
Til fotos vil jeg foreslå Google Fotos. Hvis du betaler får du fuld størrelse, men det er gratis i 12 MP størrelse. Alle enheder oploader automatisk og du kan se alle billeder på dine enheder. Almindelig redigering er også muligt. Prøv det.
Avatar billede Mem Juniormester
05. december 2016 - 22:23 #9
Hej Ink. Vidste ikke, at der var ubegrænset plads :-) Det skal jeg lige se nærmere på.
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2016 - 22:29 #10
Det er kun fotos og videoer, der er gratis i en reduceret, men stadig god størrelse.
Google drev er 15 GB gratis. 100 GB koster 17,- kr/mdr.
Hvis dine fotos er hovedparten af dine 100 GB, så kan du måske (?) nøjes med de 15 til dokumenter?
Avatar billede Mem Juniormester
12. december 2016 - 15:36 #11
Hej Inkl mm. Har i mellemtiden investeret i Onlime for det næste år, da jeg fik et rigtigt godt "Black Friday" tilbud. Jeg syntes dog, at programmet påvirker computeren en del, men jeg skriver lidt mere her, når jeg har kørt med det i noget tid. Tak for al rigtig god og relevant input :-(/Michael