Avatar billede Nooben Praktikant
09. december 2016 - 15:33 Der er 8 kommentarer

PC-indgreb - for eller imod

Hej eksperter.
I anledning af den store danske tradition Black Friday købte jeg mig selv en såkaldt Gamer laptop. Det er en rigtig smart én med lys i tasteturet og alt muligt. Jeg har dog eet enkelt problem med den, og det er at den blir varm ret hurtig - osse ved ikke-krævende spil som half life 1 og Wow vanilla. Jeg har så googlet lidt frem og tilbage og fundet ud af, at det et generelt problem for lenovo y700. Her kommer så det store spørgsmål: På en skala fra ét til 10, i hvor høj grad vil I  så advare imod at lave dette lille indgreb på min laptop?
https://www.youtube.com/watch?v=NJlh4FB_Hgk

Spol evt. frem til 2:06 .

Håber I gider at hjælpe!

De bedste hilser Nooben :)
Avatar billede INK Ekspert
09. december 2016 - 15:44 #1
Hvis du åbner den og fjerner filteret, har du afskåret dig fra enhver garanti fra leverandøren.
Du skal selv sikre regelmæssig rensning fremover.
Det er din maskine, så hvis du tager risikoen, og du stadig synes maskinen er pengene værd, så go ahead. Personligt ville jeg overveje at bytte maskinen til et produkt, der dur. Hvis maskinen generelt bliver varm, er det næppe en reel gaming laptop.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2016 - 15:48 #2
Den er ret simpel...

For: Bedre luftgennemstrømning og dermed køling her og nu.

Imod: På længere sigt vil støv sætte sig på komponenter i maskinen, og "støve den til", så den bliver varm, og i værste fald ender med at brænde sammen.

Hvor langt tid der går før den "støver til", afhænger af miljøet hvor den bruges - på et kontorbord med jævnlig aftørring, og hvor der generelt holdes rent og støvfrit, vil der gå år - måske aldrig.

På nørdens bord med pizzabakker, colasjatter og sjælden rengøring, vil det kunne ske på et par måneder.

Mit råd: Hvis varmen er så stort et problem, at maskinen lider under det, så find en anden form for støvfilter at sætte i i stedet for det tilsyneladende ikke helt luftgennemtrængelige stykke der er monteret fra fabrikkens side af. Men kør ikke helt uden noget filter.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2016 - 16:01 #3
Enig med #1+2. Black friday er jo ikke så længe siden, at det filter allerede kan være støvet, og det kan vel støvsuges.
Skiftning af filteret? ja måske, men selv ville jeg ikke gøre det nu, hvor der er fuld garanti. For surt hvis noget futter af om kort tid. Men hvis du har en lille bord ventilator, kan du jo prøve, at lade den blæse ind under computeren, og se om der er en målelig forskel.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2016 - 16:52 #4
jeg ville nok starte med at teste en stander med køler før indgreb i dyret.
https://www.komplett.dk/product/904106/pc-tablets/pc-tilbehoer/koeling/trust-gxt-277-notebook-koeler#
der findes mange typer...
Avatar billede eurositi Ekspert
09. december 2016 - 16:58 #5
Kan du fortælle os, hvad temperaturen er ved de spil, du omtaler?
Du kan finde en fin temperaturmåler hér:
http://openhardwaremonitor.org/
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2016 - 17:57 #6
#4 Ja fin ide, meget bedre end en ventilator.
Avatar billede INK Ekspert
09. december 2016 - 19:03 #7
Jeg er enig med #2, #3, #4, #5 og #6, men det ændrer ikke det grundliggende faktum, at maskinen er et sub-standard produkt. En såkaldt gamer-laptop, der bliver for varm ved almindelig brug?
Det er en ommer.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2016 - 19:51 #8
der er forskel på 'varm' og overophedet. Maskiner bliver lune (ens hænder er nok ca 25 grader på overfladen, og cpu er 30-35 grader, så pc føles varm/lun, men ikke noget problem).
Hvis man sidder i seng med dyne osv, så pc ikke får luft, så dør den - men er den på skrivebord med alm luft omkring, så tager den ikke skade af det.

Alt andet lige - hvorfor google på en pc efter den er købt - leder du efter en undskyldning?  Undersøg dog før du køber.