Avatar billede Ulver Novice
11. december 2016 - 15:51 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Iphone oplader til lyskæde?

Jeg har en LED lyskæde,hvor jeg ikke kan finde en oplader der har det rette hunstik.(lille, 1,5cm, rundt).
På lyskæden står:
Adapter model.....
Indput: 230-240v, 50Hz, Power consumtion 1,4 W
Og
3,2V ---
8LEDs: 3V---, 0,06W

Kan jeg bruge en IPhone oplader(med kabel) og sætte ledningerne sammen?
5,1v

Lidt uden for kategori,men hvis nogen kender lidt til el?

Tak -og Hilsen Ulver
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2016 - 15:57 #1
det går ikke - hvis det bare var så lidt W, så ville strømforsyning blive så varm, at du stoppede det. Men med for meget V vil du ødelægge lyskædens dioder.
1 batteri giver 1,5V, så to batterier er 3V - de skal sidde i forlængelse af hinanden. Hvor længe det så giver lys ved jeg ikke lige.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. december 2016 - 16:11 #2
Du skal over til noget i denne stil:

  https://elektronik-lavpris.dk/p123711/w53996-netdel-3-12-v-universal-12w-med-usb-1000-ma/

Der kan spændingen sættes til 3V.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. december 2016 - 16:46 #3
Det kan nu ikke afvises at det ville funke - meget led lys fungerer over et stort spændingsinterval - men der en en risiko ved at forsøge - led styres mere på strømstyrke end på spænding. Og modsat en almindelig pære skal spændningen vendes rigtig - en led er jo en diode spærer den ene retning.
Avatar billede Ulver Novice
11. december 2016 - 16:53 #4
Kan jeg stadig buge adapteren og 'smede' strømtilførslen sammen? (som når man forlænger en ledning). Altså klipper stikkene af?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2016 - 17:12 #5
#4 så skal du have styr på, hvad der er + og - på lader og lyskæde. Det er jo jævnstrøm, så det skal passe.
Det bliver lettere med løsningen fra #2
Avatar billede Ulver Novice
11. december 2016 - 18:26 #6
Jeg takker! Og nupper adapteren. Jeg kan se at ved at reducere lidt i plastikken omkring stikket,skulle det kunne funke. - fortsat god aften..