Avatar billede Peter BJ Juniormester
17. december 2016 - 15:50 Der er 9 kommentarer

PC død efter strømudfald

Havde et sekunds strømudfald, og nu vil pc'en ikke starte.
Jeg har prøvet at kortslutte ben 16 og 17 på strømforsyningen, og dér snurrer den lystigt. Sætter jeg den til bundkortet, sker der ingen ting. Har haft cmos batteriet ude, og tjekket alle stik.
Der kommer lys i to dioder på bundkortet (Asus Z97M-PLUS).

Hvordan fejlfinder jeg, så jeg kan finde ud af om det er bundkort, CPU eller noget andet der er gået? Vil gerne undgå at købe mig fattig.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. december 2016 - 16:27 #1
Prøv om det kunne være power on der svigter Fjern stikket og kortslut de 2 ben på Bundkortet.
Avatar billede Peter BJ Juniormester
17. december 2016 - 16:47 #2
Det er også prøvet.
Jeg har også fjernet diske og grafikkort, uden held.
Avatar billede Mikael Ekspert
17. december 2016 - 17:18 #3
MÅSKE noget du kan prøve ;)

Har du en Win installations Cd ??

Prøv om computeren kan starte op på den i drevet ??

Din HD KAN have fået fejl ved den strømafbrydelse ????
Avatar billede Peter BJ Juniormester
17. december 2016 - 17:46 #4
Jeg har ikke drev i min pc ;-)
den starter slet ikke op overhovedet, heller ikke PSUen.
Avatar billede nfssister Forsker
17. december 2016 - 23:00 #5
Ud fra det du siger der, så ville jeg mene du skal finde en ny PSU :)
For man kan sagtens starte en defekt PSU, men det er ikke sikkert den yder den rigtige spænding på CPU strøm stikket osv.
Du kan købe en PSU for 300-400 kr i dag, der rigeligt dækker strømbehovet for de fleste
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2016 - 02:14 #6
Som der skrives i #5 er det jo ikke sikkert at alle tre spændinger er til rådighed i din psu, og så vil den ikke starte op.
Man kan med et voltmeter se om alle spændinger er der.
Sort er stel
På orange skal der måles 3,3 volt
På rød skal der være 5 volt
Og på gul skal der være 12 volt.
Avatar billede Peter BJ Juniormester
18. december 2016 - 15:49 #7
Ok, det må jeg prøve.
Skal jeg måle på stikket til motherboardet eller kan jeg bare måle på et af de alm. 4 leder stik?
Men hvordan kan det være at psuen starter fint op, når jeg kortslutter ben 16 & 17 på motherboard stikket?
Avatar billede nfssister Forsker
18. december 2016 - 16:00 #8
Køb sådan en her:
https://www.computersalg.dk/i/316512/delock-power-tester-atx

Det der med volt-meter osv, det kræver man ved hvad man roder med. En gang man rører noget stel eller andet spændende strømledende, så har vi balladen.

Når du kortslutter ben 16 og 17 på 20/24 pin stikket, så får strømforsyningen at vide den skal starte. Men hvis du så måler på CPU-stikket, så vil jeg vædde med at den er for lav. Eller endnu værre, for høj. Er den for høj er der chance for din cpu har taget skade.
Avatar billede Peter BJ Juniormester
18. december 2016 - 18:10 #9
Nu har jeg prøvet at måle motherboard stikket igennem.
Det eneste der giver udslag, er lilla 5v og grøn 2,5v.