Avatar billede Oskar Praktikant
17. december 2016 - 19:31 Der er 2 kommentarer

Er der stor forskel på kvaliteten af uddannelsen software civilingeniør

Hej

Jeg har planer om at studere software engineering med start i september 2017. Mit spørgsmål er, er kvaliteten af uddannelse, og mulighederne efterfølgende, er sammenlignelige på eksempelvis SDU, hvor næsten alle optages, og for eksempel DTU, hvor gennemsnitskvotienten er omkring 9. Jeg var ikke super seriøs i gymnasiet, men er efterfølgende blevet interesseret i uddannelsen efter at have lært c++ og lidt python i min fritid, og kan altså ikke komme ind på DTU, i hvert fald ikke ved kvote 1. Mit spørgsmål er altså om en kandidat fra fx SDU i Odense er tilstrækkelig til at få jobs indenfor industrien. Der er meget lidt om emnet online synes jeg, men forskellen imellem adgangskvotienterne er så stor at jeg undrer mig.

Håber nogen kan give et kvalificeret bud, på forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2016 - 21:26 #1
Jeg kender ikke noget til de specifikke uddannelsessteder.

Men nogle generelle betragtninger:

* En virksomhed vil naeppe laegge vaegt paa hvilken uddannelsesinstitution eksamen er fra, men de vil laegge vaegt paa hvilke fag der er tager. Saa hvis det er de samme fag i Lyngby og Odense saa ville jeg ikek vaere bekymret. Hvis der er forskelle saa kig paa de forskelle.

* Generelt er der stoerre efterspoergsel efter pladser i Koebenhavn end i Odense og Aalborg. Generel soegning mod storbyerne.
20. december 2016 - 20:22 #2
Som udgangspunkt, så er det selvfølgelig primært hvad der står på dit eksamensbevis, fag og karakterer der gør sig gældende. Uddannelsen er fastlagt samme rammer fra ministeriet og således skal den eksamen man har betragtes fuldstændig ens, uanset uddannelsessted.

However; det er bestemt ikke ualmindeligt, at virksomheder skeler til hvor man har taget sin eksamen og bruger det som udvælgelsesparameter. DTU vil i manges øjne rangere højere, end hvad SDU gør -ligesom RUC ikke har den højeste anseelse alle steder....