Avatar billede LauraAJ Novice
21. december 2016 - 09:47 Der er 5 kommentarer

Min eksterne harddisk virker ikke længere...

Hej,
Der er opstået et problem med min eksterne harddisk (Freecom)

Når jeg tilslutter den til min MacBook Air, så blinker lampen i den helt ustyrligt og den siger en tikkende lyd. Samtidig begynder min MacBook bare at stå og "tænke" og harddisken dukker ikke op.

Hvad kan jeg gøre for at redde min harddisk og i det hele taget få den åbnet igen?

Kan der være virus på min eksterne Freecom harddisk?

Mvh. Laura
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2016 - 10:34 #1
Det lyder desværre som et rigtig kedeligt problem.
Prøv at læse denne tråd og se videoen. Hvis du kan genkende lyden, så er det skidt.
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013957?k=8239504
Kun i bedste fald kan det være et strømproblem, men den har jo tidligere virket?
Hvis oplysningerne på harddisken er supervigtige for dig, så er det bedst at få en professionel til at kikke på den, og du bør ikke eksperimentere mere med den.
Avatar billede LauraAJ Novice
21. december 2016 - 11:13 #2
Jeg har ikke forstand på det, men efter at have set videoen, lyder det ikke umiddelbart som problemet, eftersom min harddisk bliver ved med at 'klikke', og den i videoen stopper efter at have forsøgt at tilgå data.

Men måske er det alligevel en professionel jeg skal have til at se på den... Kan du anbefale nogle supportenheder, der ikke er alt for dyre?
Avatar billede INK Ekspert
21. december 2016 - 11:43 #3
Jeg har ikke erfaring med nogen, så det må blive en Google søgning.
Flere tilbyder telefon konsultation, så kan du høre prisen. Der findes også forskellige muligheder for hurtig hjælp, der selvfølgelig er dyrere.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2016 - 15:59 #4
Den skal ikke bruge 2 usb porte for at få strøm nok? De små modeller skal nogle gange bruge en y adapter. En klikkende lyd kan også opstå hvis drevet ikke får nok strøm.
25. december 2016 - 02:41 #5
Det lyder desværre som en mechanical failure. Data recovery på et sådan drev kan hurtigt blive en dyr fornøjelse. Forvent et sted mellem 1500 og 2000 kr. for sådan en operation. Og bemærk at der ikke er nogen garanti for, hvor stor en procendel af dine data der vil kunne reddes.