Avatar billede Slettet bruger
26. december 2016 - 12:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sløvt net fra Asus

Jeg har en næsten ny bærbar fra Asus, købt med Windows 10 opdateret..
Desværre havde jeg glemt at Asus har dårlige netkort, som kun kører 2,4 GHz.
Min yousee router leverer 5GHz. Disken er SSD.
Spørgsmålet er, kan det betale sig, at købe et netkort på USB?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2016 - 13:10 #1
Jeg kan se på Wi-Fi, at jeg har endnu en forbindelse      ..........._EXT
Hvad betyder EXT?
26. december 2016 - 13:51 #2
NetGear bruger bl.a. _EXT som extension så du kan kende forskel på netværk, hvis du skifter imellem netværks zoner. Standard opretter den SSID som "NETGEAR_EXT".
Range extenders benytter også _EXT til at tydeliggøre adgangspunkter.

Om det kan betale sig at investere i et externt netværkskort kommer an på flere ting. Er du meget mobil og benytter dit wifi´s range meget? Skal dit wifi ofte dække igennem mange vægge, mure eller lignende massive objekter? Er der i forvejen rigtig mange trådløse netværks indenfor relativt kort afstand af dit eget?
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2016 - 15:03 #3
Hej og tak for svar. Nej jeg benytter ikke Wi-Fi meget på den bærbare,  men jeg opdaterer i øjeblikket nogle programmer  med Driver booster 4 pro, og det går utroligt langsomt.
Jeg har prøvet, at sætte et kabel til, men det hjælper ikke.
Jeg har åbnet døren til det rum hvor routeren står og sat en signalforstærker på modsatte væg. Afstand fra router er ca 4M.
Jeg bor i en lille egendom, og der bor 10-12 udenlandske studerende inden for
ca. 15-20M.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2016 - 15:18 #4
Ps. Jeg kommer i tanke om, at de studerende er koblet på TDC over telefonkablet.
Jeg kan kun se 2 andre plus Zyxel, Netgear og et 3die, som heller ikke er et navn.
26. december 2016 - 15:29 #5
5ghz. standarden blev udviklet fordi 2.4ghz frekvensbåndet var ved at være overfyldt. Derfor er en af de største fordele ved at skifte til 5ghz. at dit signal er meget mere isoleret fra anden trafik. Dette er især en fordel hvis man har mange ting tilsluttet sit wifi; garageport, lys, lyd osv. osv. da signalet simpelthen er mere stabilt og ikke så påvirkeligt. Til gengæld er det ret sårbart overfor store, faste forhindringer- signalet rejser ikke så ubesværet igennem objekter. Blandt andet derfor vil det miste betydeligt mere styrke over afstand end 2.4ghz. signalet vil.
Men det er klart at der er nogle rigtig gode features som du ikke får ved 2.4ghz båndet... Med det rigtige udstyr kan det levere et virkeligt stærkt troughput, endda ved samme kanalvidde som 2.4hgz. Og her er der særligt noget at hente; hvor 2.4ghz standarden kun har broadcast channels til rådighed, så har 5ghz. 23! Uden overlap! Men 5ghz. giver bedst mening for dem der allerede kører 802.11ac mode, her understøttes en hel masse funktioner som ikke er tilgængelige ellers.

Nå, nok om det selvfølgelig. Gik vist lidt i selvsving!
Jeg vil sige, at siden du tilslutter på et forholdsvis begrænset område og ikke er længere fra vært, så er der ikke noget at hente. Slet ikke hvis du siger du har prøvet at koble op via lan uden mærkbar forbedring ?! Så kommer det slet ikke til at hjælpe! Antageligt sidder du på et almindeligt bredspektret gigabit lan i din computer, så hvis ikke du får bedre resultater ved direkte kabelkobling til access point, så tyder det på nogle helt andre problemstillinger.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2016 - 16:31 #6
Tak for din fine redegørelse :-)
26. december 2016 - 21:36 #7
Det var så lidt :-)