Avatar billede millesky Novice
26. december 2016 - 16:53 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til formel i Excel (tidsregistrering)

Hej.

Jeg er i gang med at lave et excelark til tidsregistrering, hvor jeg dagligt kan holde øje med, om jeg er i overskud eller underskud timemæssigt. De excelark jeg har fundet på nettet summerer kun op på månedsbasis.

Jeg har problemer med den kollonne, som indeholder differencen mellem "normaltid" og "aktuelle  timer", når der ikke er udfyldt komme og gå tidspunkt. Lige nu vises "#VALUE!", altså i kolonne H. Jeg ønsker, at den skal vise 0. På den måde kan jeg bare lave en sum i bundet, og hele tiden se, om jeg er i plus eller minus tid.

Arket ser sådan ud:
C: Fra tidspunkt (fx. 8.00)
D: Til tidspunkt (fx. 18.00)
E: Varighed (ex. 10.00)
F: Omregning til timer, aktuelle timer (10,00)
G: Normaltid (8.00)
H: Diff. ml. aktuelle timer og normaltid (ex. 2,00). Formlen hedder "=IF(F9>0;F9-G9).

I A+B fremgår dato og dag.

Jeg håber meget, at der er en som kan hjælpe. Tusind tak!

Mange hilsner Emilie
Avatar billede ebea Ekspert
26. december 2016 - 17:15 #1
Den formel du viser, burde ikke give en #VALUE! fejl, medmindre at du bruger nogle værdier (tal) som ikke fremgår af det du oplyser. Den burde egentlig bare sige FALSK
Prøv engang at uploade dit ark. Brug evt. www.dropbox.com
Avatar billede Mads32 Ekspert
26. december 2016 - 19:59 #2
Hej Millesky

Som ebea skriver skulle din formel ikke give fejl.  Har du formateret alle dine celler rigtigt??

Et forslag til dit skema:

Lav dine opsummeringer oven over dine inddata, så kan du se en opsummering over en varierende periode uden at rette i din formel hvis du har lavet sumformlen til at fange en stor kolonne.

Frys eventuel en rude under rækken med sumformlen. Så vil du hele tiden ses din aktuelle status når du opdaterer.

God jul
Avatar billede millesky Novice
26. december 2016 - 20:42 #3
Tak for jeres svar..

ebea: Jeg har uploadet dokumentet her https://www.dropbox.com/s/xh6y293wk8v1b7h/TIDSREGISTRERING.xlsx?dl=0

Mads32: God jul til dig! Alle felterne er formateret "number", så jeg tror ikke at det er det, som skaber problemet. Jeg ønsker at finde en formel, så arket kan fungere uden løbende tilpasning.
Avatar billede ebea Ekspert
26. december 2016 - 20:58 #4
Avatar billede millesky Novice
26. december 2016 - 21:10 #5
Hvor er du god! Tak! Hvad har du rettet til? Vil jo gerne forstå, hvad jeg gjorde galt..
Avatar billede ebea Ekspert
26. december 2016 - 21:25 #6
Du lavede sådan set ikke noget galt. Kig i Formlen, så kan du se at jeg har indsat en lille fejlhåndtering, som fjerner den som du fik. (#VALUE! fejl).
Avatar billede ebea Ekspert
27. december 2016 - 08:38 #7
Jeg har lavet en lille ændring i dit skema, så din farvemarkering på hverdage, og weekends, følger dine datoer fra første dag i måneden! Kan fjernes eller ændres, i betinget formatering ;-)
Du kan blot downloade den samme fil, som jeg uploadede!
Avatar billede millesky Novice
27. december 2016 - 11:03 #8
Aha okay tak :) Og tak for bonustilrettelse med farvemarkeringen..
Avatar billede ebea Ekspert
27. december 2016 - 11:19 #9
Du er velkommen!  :)
Du kan faktisk godt "automatisere" dit Ark yderligere, så du kun skal indtaste datoen for den første dag i den måned der er aktuel, hvorved alt andet blir' opsat ud fra det (Ugedag, arbejdstid, weekend, helligdage, og antal arbejdstimer)!
Avatar billede millesky Novice
27. december 2016 - 11:53 #10
Jeg er blevet færdig med at tilrette arket og har sendt det videre til en kollega. Det gik okay hurtigt med at tilrette dato/dag, men ja man kunne nok gøre det hurtigere med automatisk indtastning på dag. Nu vil jeg ønske dig et rigtig godt nytår og takke for din kompetente hjælp :)
Avatar billede ebea Ekspert
27. december 2016 - 12:20 #11
Og Godt Nytår til dig!
Avatar billede millesky Novice
13. januar 2017 - 13:55 #12
Hej ebea. Jeg er desværre stødt ind i et lille problem med mit excelark. Jeg har mac computer hjemme og en normal pc på arbejde, da jeg sendte arket til min arbejdsmail og åbnede det på computeren, meldte det en fejl igen.

Hvis du har mulighed og tid, må du meget gerne se på det, takker :):
https://www.dropbox.com/s/rs1kne389l04p2d/TIDSREGISTRERING%202017.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
13. januar 2017 - 14:09 #13
Det der var galt, var at du skriver dine timer med punktum, istedet for semikolon. 12.45 - 12:45
jeg har rettet det i filen herunder.
https://www.dropbox.com/s/jqkugdp47epkp26/TIDSREGISTRERING%202017-1.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
13. januar 2017 - 14:11 #14
#13  -  Skulle være kolon (ikke semikolon). ;-)
Avatar billede millesky Novice
14. januar 2017 - 17:52 #15
Aha det var det, som var sket! Tak igen for hjælpen, og du tog dig tiden til at kikke på det.
Avatar billede ebea Ekspert
14. januar 2017 - 18:16 #16
#15  -  Du er velkommen ;-)
Avatar billede Peter Lassen Praktikant
13. maj 2018 - 16:53 #17
Super godt indlæg ovenfor.
Kan I hjælpe yderligere med formel, hvis jeg gerne vil fratrække "pauser" inden sammentælling + tillægge overtid ?

Se eksempel på dette link - https://mariuspedersen.sharefile.com/d-sda78b75784645788
Avatar billede ebea Ekspert
13. maj 2018 - 17:11 #18
#17  -  Det er altid bedre, hvis du starter et selvstændigt spørgsmål op, og så kan du evt. referere til dette!
Men til dit eks., så kan jeg se, at du slet ikke har lagt noget ind i dit ark omkring timer, overhovedet.
Det vil jo være en god ide, at du selv kommer med oplægget, så har du jo ligesom taget initiativet, (og lavet arbejdet). Så kan "vi" give dig input, til at komme videre, efterfølgende.
Avatar billede Peter Lassen Praktikant
13. maj 2018 - 17:29 #19
OK det er første indlæg, så det vil jeg huske.

Jeg vil rigtig gerne have at "timer i alt" sammentælles når jeg taster "start" & "slut"

Derudover vil jeg gerne have fratrukket "pauser" hvis der tastes "1" fratrækkes der 15 minutter. Hvis der tastes "2" fratrækkes der "30" minutter i det nederste felt med "Timer i alt"

Normtiden er angivet som "7,5" timer i øverste felt og eventuelt overtid vil jeg gerne have angivet længere nede således at de første 3 overtimer fremgår i feltet "1. - 3. time" og efterfølgende timer i feltet "4. time>"

Jeg har opdateret linket i forhold til ovenstående??