Avatar billede cblcbl Juniormester
27. december 2016 - 19:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Navigator - vil pludselig ikke loade! 5 års regnskaber ligger på den

Hej,

Jeg hjælper en god ven med bogføring i navigator 3.02. Det er jo et gammelt dos basseret program. vi kører det på en maskine med windows 95. Det har kørt rigtig fint i mange år.
Men, i dag ville det ikke loade. jeg fik en underlig fejl.

når jeg dobbelt klikker på NAVI.EXE, åbner dos vinduet, men, den skriver i bunden af dos vinduet:

______________________________________________
"Filen har et forkert format. (Ikke sorteret)
Fil: G:\__TEMP__.GM2
______________________________________________
Tryk en tast.

For hver gang jeg prøvet at dobbelt klikke på NAVI.EXE, så åbner den dos vinduet, og endelsen på TEMP filen, ændres hver eneste gang.Når jeg kigger på G drevet, så ligger der ca. 8 temp filer, hvilket passer med at jeg i dag har prøvet at åbne programmet 8 gange.

Kan det have noget at gøre med at databasen til Navigator er meget tæt på den maksimale 20MB, som vi i sin tid købte?

Jeg håber nogen kan hjælpe, for vi har jo regnskabsdata liggende for de sidste par år. For backup er jo noget andre tager;). Nej, faktisk tager jeg ikke backup, fordi da jeg i sin tid gjorde, så kunne jeg ikke få systemet til at genindlæse den backup som jeg havde taget, jeg tror der var en fejl i navigator.

Ved nogen om jeg bare kan tage Database filen, og flytte den til fx et andet bibliotek på G-drevet, os så flytte NAVIGATOR filerne, og derved få programmet op at køre igen?

JEg kunne læse mig til at serienummeret på programmet, er registeret i en konfigurator, ved nogen hvor den ligger på min computer?

mvh
Claus
Avatar billede ebea Ekspert
27. december 2016 - 19:18 #1
Du har næsten selv givet svaret, med at din database tilladelse, er brugt (20MB). Har selv haft Concorde forhandling for efterhånden mange år siden, og der var samme problematik, selvom der egentlig var lidt plads at tage af, internt i databasen.
Så mit forslag er, at prøve at fjerne et år, inde i databasen.
Husker ikke helt, om de har samme format som blev brugt i Concorde, med et navn som database fil.
Det med at flytte databasen til en anden mappe, hjælper dig ikke af med problemet, da du stadig skal bruge samme opsætning. Det er ikke den fysiske 20MB plads, men hvad Navision bruger i sit eget program.
Avatar billede cblcbl Juniormester
27. december 2016 - 20:46 #2
Hejsa Ebea,
Tak, for dit svar. Jeg tænkte nok det havde noget med databasen at gøre.
Men, idet jeg ikke kan åbne, navigator, så kan jeg heller ikke komme ind og slette i databasen. jeg plejer bl.a. at komprimere, men det gøres inde i navigator.
Filen hedder ganske rigtigt DATABASE og fylder 20100 kbit.

Det er lykkedes mig at åbne en gammel backup kopi fra et andet HD-drev der sidder i computeren. der ligger en navigator med en database fil fra 2009. Det program kan jeg godt åbne og anvende. dos skriver dog at et 16 bit program har forsøgt at få direkte adgang til harddisken. hvis jeg vælger "ignore", så starter min gamle backup udgave af  Navigator op og jeg kan køre det uden problemer. den køres fra C-drevet og er fra 2009.
den har jeg kørt på fra 2009 og til 2016 ligger på g-drevet. den kan jeg forsat ikke køre desværre.
Jeg håber andre byder ind, med yderligere løsningsforslag, da jeg pt ikke har fået løst problemet.
Avatar billede ebea Ekspert
27. december 2016 - 21:12 #3
Det du skal, er ikke at starte navigator med problemet, men at fjerne, som jeg skrev, de filer som hører til tidligere år i navigator. Gør det inde i mappen hvor filerne ligger.
De er som regel nævnt med et år, som identificerer hvilket år de stammer fra.
Så burde du efter dette, være i stand til at starte navigator igen.

Husk at lave en kopi, inden du starter med at slette !!
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2016 - 06:59 #4
at i ikke har en backup af en så vigtig database.. ender med at ende galt :)
Avatar billede cblcbl Juniormester
28. december 2016 - 16:13 #5
Hej Ebea,
tak for din uddybning af dit svar. Jeg vil prøve at undersøge det som du fortæller. umiddelbart er det mit indtryk at Navigator kun har en fil som hedder DATABASE, og ikke et bibliotek. Men, jeg prøver dit forslag af.

Alternativt havde det jo været nemt om man bare kunne åbne DATABASE filen i en teksteditor, og så slettet fra bunden af, men jeg tror blot at man korumperer filen.
mvh
Claus
Avatar billede cblcbl Juniormester
29. december 2016 - 16:32 #6
Hejsa,
Hvor er alle Navigator eksperterne, fra de gode gamle dos dage?
Det er da en træls måde at opdage at ens database er fuld, på.
er der slet ikke nogle tricks og tips til at omgå denne fejl?
mvh
Claus
Avatar billede cblcbl Juniormester
08. januar 2017 - 12:30 #7
Hejsa,
Svaret er, at jeg blot skulle flytte programmet og databasefilen over på et andet fil-drev. samt åbne navigator, og vælge DB, også angivet placeringen. Så var jeg back-in-business.

mvh
Claus