Avatar billede bais Juniormester
28. december 2016 - 20:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ikke allokeret 300mb ud af en 500gb harddisk

Jeg har installeret windows 10 home på en alm harddisk på en acer bærbar.
Den kører godt , men så var jeg i disk håndtering og kan se at der er 300mb der ikke er allokeret, kan det give problemer ?

Hvad kan man gøre her ?

mvh Jan
Avatar billede nemlig Professor
28. december 2016 - 20:35 #1
www.partitionwizard.com kan hjælpe dig. Den findes i en free version, og som virker til formålet.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2016 - 21:02 #2
Nej det vil ikke give problemer.
Problem kan det måske blive at tildele denne plads hvis dette drev ligger helt til venstre på hard disken selv med Minitool.
Jeg har sågar været udsat for at selvom jeg slettede alle partitioner, så blev der en lille partition på 8 mb jeg bare ikke kunne gøre noget ved :-( Har ingen forklaring på hvorfor.

Jeg tror din er et systemdrev der er blevet oprettet og ikke brugt. Måske fordi en installation har kikset og derfor ikke fjernet 2 gang.
Man kan også ved opgraderinger få en ekstra af disse partitioner. Vælger man at slette skal man være varsom med hvilken man sletter. Sletter man den forkerte vil Windows ikke starte op.
Avatar billede nfssister Forsker
28. december 2016 - 21:02 #3
Hvis det er i slutningen af disken (højre side), så kan du godt lægge det til uden problemer. Er det i venstre side af grafen, så kan det være en partition som dit OS medie har brugt som midlertidig plads under installation af OS.
Men ellers brug programmet nemlig henviser til, bruger det selv og det fungere rigtig godt :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2016 - 21:05 #4
#3 Har du haft gode erfaringer med Minitool hvis den uallokerede del ligger helt til venstre?
Jeg har ikke fået det til at virke.
Avatar billede bais Juniormester
28. december 2016 - 21:20 #5
Der ligger nogle små Partitioner først også ligger det som nummer 3 på  C drevet ikke allokeret.

Men hvis det ikke har nogen betydning for hvordan Windows 10 kører og generelt driften a computeren, så gør jeg da ingenting ved det

Det har ingen væsentligt betydning er vi helt enig om det ?

Der kan ikke opstå driftstop på grund ad det ?

mvh Jan
Avatar billede nfssister Forsker
28. december 2016 - 21:41 #6
#4
Så starter du med at flytte partitionerne som er ok, for så til sidst at merge den ikke allokeret og f.eks. dit c-drev. Så ja det kan du godt.

Men som #5 selv skriver nu, hvis tingene kører fint. så har det ingen betydning. 300 Mb er heller ikke noget særligt ud af 1 TB eller lign. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2016 - 22:48 #7
Nej jeg er enig i at 300 mb ikke er noget, og at merge den til c drev kan der måske være en risiko ved hvis noget går galt i processen.
Jeg havde ladet partitionen være som den er og glemme alt om den indtil man skulle starte helt forfra og slette alle partitioner.
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 10:15 #8
Okay, skal man så bare formaterer alle partionerne ved ny opstart af windows 10 og hvordan gøres dette ?
Avatar billede nfssister Forsker
29. december 2016 - 10:29 #9
Når du kommer til det trin hvor den spørger om du vil installere hurtigt eller brugerdefineret (kan ikke lige huske hvad der står præcist)
så vælger du brugerdefineret, markere den harddisk (HUSK at være sikker her, ellers mister du data på dine andre diske !)
Markere en af partitionerne og tryk slet lige under listen af partitioner.

Men hvis du allerede har installeret Windows 10, og at det virker, så glem alt om de 300 mb. Det er ingenting i forhold til 1.000.000 mb :)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2016 - 11:44 #10
#8 Enig i #9 :-)
Avatar billede bais Juniormester
29. december 2016 - 14:52 #11
Tusind tak for alle de fine svar !!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2016 - 18:23 #12
Velbekomme :-)