Avatar billede mj72 Juniormester
02. januar 2017 - 23:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem 2 computere - hastigheden er vigtig

Jeg har:
I stue-etagen: En stor ældre stationær, win 10, vist nok ikke trådløst netværkskort, forbundet med Ehernet-kabel til trådløs router, kan stå tændt hele tiden - her ligger alle arbejdsfilerne.
I stue-etagen: En ny trådløs router med 4 LAN-porte (en med WAN), 1 USB-port, forbundet med Ehernet-kabel til stationær.
I kælderen: En nyere bærbar ASUS ZENBOOK UX303LN, win 7, trådløst netværkskort, USB 3.0, ingen Ehernet-port - men jeg har et USB-Ethernet-kabel

På den stationære ligger 8 TB data, på traditionelle 3½ tommers harddiske.
Jeg skal billedbehandle masser af 70 MB fotos, lynhurtigt vise mapper med tusindvis af 70 MB fotos, redigere video. Så hastigheden er meget vigtig.

Hvordan får den bærbare kontakt til filerne på den stationære?

Wifi på routeren - og hvordan?
Eller NAS-server?
Er wifi hurtigt nok?
Eller skal jeg bore et hul i gulvet og forbinde med et Ethernet-kabel?

Prisen er ikke så vigtig, bare det er hurtigt og nemt at bruge.
Avatar billede puren Ekspert
03. januar 2017 - 00:22 #1
Ehernet-kabel Ehernet-kabel Ehernet-kabel Ehernet-kabel......

Ehernet-kabel er det hurtigste... på alle måder

så Ehernet-kabel fra de to computer til routers lan side og en USB 3.0 til Ehernet adapter i den bærbar

og så er det jo bare at dele filerne på den stationnær så den bærbar kan se dem
hvordan det gøres nemmeste, hurtigts, og mest sikkert er der sikker mange menninger om...

men admin dele er et bud guide her http://www.wintips.org/how-to-enable-admin-shares-windows-7/
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. januar 2017 - 00:51 #2
Alt andet lige er et krydset kabel direkte mellem de 2 komputere vel en optimal og billig løsning.

Om det så lever op til let og praktisk i forhold til hvad du ellers bruger komputerne til er måske tvivlsomt.
Avatar billede puren Ekspert
03. januar 2017 - 02:10 #3
kurt54 >> både og jeg antager i mit løsnings forslag at der er gigabit netkort i den stationær og gigabit routeren, hvis ikke er lønningen et USB2.0 data exchange kabel

som jeg lige husker min CCNP mister man mindre end 0.01% pr switch/router man køre igenmen så bruge et krydset kabel har det minimal effekt
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. januar 2017 - 14:14 #4
#3 Enig, overhead på en Gbit-switch bør være minimalt.

Men... hvis det handler om en ældre PC, der skal formidle adgang til 8TB data, fordelt på kataloger med flere tusind billeder på en mekanisk harddisk - så er det vist temmelig ligegyldigt, hvor hurtigt netværket imellem enhederne er!

Hvis det skal bringes til at fungere, så der både kan redigeres billeder og video i den størrelsesorden, ville jeg kigge på en centralt placeret enhed med noget HURTIG & REDUNDANT storage som første skridt på vejen.
Avatar billede mj72 Juniormester
06. januar 2017 - 15:19 #5
Den stationære er 6 år, men er ret hurtig (i7, 3 Ghz, 16 GB ram).

Har forbundet de to computere med Ethernet gennem netværksrouteren (med mobilt bredbånd).

Har bakset længe:
Har tilføjet en bruger på den stationære.
Har delt mapper og drev på den stationære.
Har forsøgt at lave Hjemmegruppe.

Hvis jeg på den bærbare: Åbner Stifinder > Netværk i venstre side > klikker på den stationære > logger på

> Åbner Users > Så kan jeg godt se og redigere filer i C/Brugere/Delte filer

> Men hvis jeg klikker på en delt mappe eller drev (D-drev): "Du har ikke adgangstilladelse. Kontakt netværksadministratoren."
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. januar 2017 - 15:55 #6
Har du slået fil og printerdeling til på begge computere ?
Avatar billede mj72 Juniormester
06. januar 2017 - 16:07 #7
yes
Avatar billede puren Ekspert
09. januar 2017 - 14:49 #8
MJ72>> linker lige til guiden en gang til http://www.wintips.org/how-to-enable-admin-shares-windows-7/
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. januar 2017 - 00:53 #9
#2 #3 Måske har i ret i båndbredde - men i pingtid mister man mere end 0,01%.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. januar 2017 - 10:26 #10
Hjemmegruppe på et netværk uden AD plejer nu at være ret "bullet proof".
Hvad sker der helt præcist, hvis du deler med Hjemmegruppe og tilslutter til det share fra en anden PC med den nøgle, du får genereret?
Avatar billede mj72 Juniormester
15. januar 2017 - 11:58 #11
Ja, tak - har fulgt guiden (uden held).

Jeg kan se alle de delte mapper. Men når jeg klikker, så får jeg fejlmeddelelsen "Du har ikke adgangstilladelse til \\PC-navn\test. Kontakt netværksadministratoren for at anmode om adgang."

Den eneste mappe, jeg kan komme ind i er Users.

På begge computere har jeg under Avanceret deling hak i: reg til, deling til, deling til, adgangskodebeskyttet fra, giv Windows mulighed.
Avatar billede puren Ekspert
15. januar 2017 - 12:18 #12
Linker lige en gang til MJ72>> linker lige til guiden en gang til http://www.wintips.org/how-to-enable-admin-shares-windows-7/
Avatar billede mj72 Juniormester
15. januar 2017 - 12:23 #13
Takker lige en gang til - har fulgt guiden.

Måske fordi når jeg tilføjer en bruger, så skal brugernavnet være en mailadresse (på den stationære med arbejdsfilerne, som kører win10).
Men på den bærbare er Administrator-brugernavnet et personnavn (iøvrigt det samme som på den stationære).
Når jeg så på den bærbare logger på med mailadressen, så bliver den stationære forvirret over at der både er en mailadresse og et personnavn i spil.
Eller skal jeg bare opgradere den bærbare til Win10?

Synes efterhånden at jeg har været alle steder 3x:
Hjemmegruppe
Brugerkonto
Avanceret deling
Firewall
Windowsfunktioner til/fra: Geninstallere .net 3.5
Fejlfinding på begge
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. januar 2017 - 16:27 #14
Det kunne lyde som om du kører i skoven i "Avanceret deling" - det er ikke nødvendigt at røre ved settings her for at dele med Hjemmegruppe.
Avatar billede mj72 Juniormester
15. januar 2017 - 19:17 #15
Skiftede til win10 - virkede ikke.
Forlod og blev medlem igen af Hjemmegruppen skiftevis på begge computere - så virkede det.

So simple :-)

Store filer over wi-fi kører overraskende hurtigt. Prøver det til at starte med.

Har til slut slettet den extra bruger - den med mailadressen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2017 - 09:50 #16
Told you so - "Hjemmegrupper" er omtrent lige så kompliceret som vådt franskbrød. ;-)
Avatar billede mj72 Juniormester
16. januar 2017 - 16:22 #17
Ja, åbenbart.
Kunne ellers godt have brugt det våde vink nogle timer før i processen.