Avatar billede Martin5 Juniormester
04. januar 2017 - 11:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af grafikkort i stationær

Hej

Jeg har denne PC ( se link )https://imgur.com/a/GQLnA. Jeg overvejer at skifte mit grafikkort ud med en nyere, men jeg er meget dum hvad det angår.
Jeg har selv tænkt på et grafikkort i omegnen af 2GB, men kan det overhovedet betale sig, er det bedre at købe et der er endnu bedre når nu jeg er igang.
Og kan mine andre dele i pc'en overhovedet virke med et bedre/større grafikkort?
Kom gerne med forslag

Mvh
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. januar 2017 - 11:42 #1
Dit bundkort har disse porte:

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16) (Note 3)
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
3 x PCI Express x1 slots
(All PCI Express slots conform to the PCI Express 2.0 standard.)
2 x PCI slots

Så det er jo "bare" at finde et der matcher og så skal du også huske på at din strømforsyning skal kunne følge med.
Avatar billede Martin5 Juniormester
04. januar 2017 - 12:04 #2
Hvordan "finder" jeg ud af om min strømforsyning kan følge med?
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. januar 2017 - 12:12 #3
Hvor mange WATT er den på ?
Avatar billede Martin5 Juniormester
04. januar 2017 - 12:25 #4
Mener det er 750W
Noget siger mig det er denne https://www.labtech.dk/produkt/1015/psu-750w---energon
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. januar 2017 - 12:44 #5
Hvis det er korrekt, så burde der være frit valg på alle hylder. :)
Avatar billede Martin5 Juniormester
04. januar 2017 - 13:09 #6
Også hvis jeg vælger et på 4 GB?
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. januar 2017 - 14:09 #7
Det betyder ikke noget.
Du kan købe et med 8 eller 16gb.
Så længe der er port i dit bundkort og nok strøm i din PSU, så skal det virke. (og selvfølgelig plads i kabinet og på bundkortet)
Avatar billede Martin5 Juniormester
04. januar 2017 - 17:14 #8
Okay.
Kan du anbefale nogen bestemte grafikkort? uden det koster flere tusinde.
Og er der nogen jeg skal være opmærksom på med hensyn til når de hedder GTX 970 og GTX 1050?
Avatar billede Martin5 Juniormester
04. januar 2017 - 17:23 #9
Linket til mine specs virker ikke, her er nyt https://imgur.com/a/GQLnA
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. januar 2017 - 20:37 #10
Hvad er dit budget ?
Hvad er dit behov ?
Avatar billede Martin5 Juniormester
05. januar 2017 - 09:44 #11
Startede med ca 2GB men er tættere på 4 GB pt.
Jeg spiller mest ARMA2/DayZ og vil også gerne kunne køre Battlefield 1 på ok høj grafik.
Budget er nok omkring 1000-1500 hvis jeg får meget mere for at lægge lidt mere i, er jeg også åben for det.
PS. Kan det betale sig at købe noget brugt? eller brugte grafikkort noget man skal holde sig fra?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. januar 2017 - 12:22 #12
Et brugt kort vil sagtens kunne bruges.
Nogle ønsker jo altid toppen og poppen og dermed sælger deres "gamle" kort billigere.
Så du kan jo forsøge.
Måske du kan være heldig stadig at finde et med garanti på kvitteringen, så er du da nogenlunde sikret.
Avatar billede Martin5 Juniormester
08. februar 2017 - 20:07 #13
Hej igen

Jeg har kigget lidt rundt omkring nu, jeg har nu tilfældigvis en ven der har dette grafikkort i overskud og vil sælge det til mig til en fornuftig pris. https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1060-GAMING-X-3G.html#hero-specification

Passer det sammen med mit bundkort?
Tidligere i tråden skrev du hvilke porte jeg har på mit bundkort. Jeg faldt over at de skriver om bundkortet All PCI Express slots conform to the PCI Express 2.0 standard.

Men det grafikkort jeg har linket til bruger altså PCI Express 3.0. Betyder det så at grafikkortet ikke passer på bundkortet?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. februar 2017 - 20:24 #14
Hvis din kammerat er en rigtig kammerat, så kan du jo prøve det.
Virker det, så virker det. :)

Det betyder blot at det kan køre "full-power" på pci 3, men vil stadig virke på 2.0.
Avatar billede Martin5 Juniormester
09. februar 2017 - 08:02 #15
Det kan du selvfølgelig have ret i.
Men vil det så i princippet sige at det virker uden problemer, men at jeg ikke får det samme ud af det som hvis det var PCI 3.0. Altså vil alle specs på den vare ringere?
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. februar 2017 - 09:41 #16
Læs evt. her: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1919653/pcie-graphics-card-work-slot.html

De skriver at det vil virke fint og forskellen på 2 vs 3, ikke er noget du vil bemærke.
Avatar billede Martin5 Juniormester
09. februar 2017 - 11:27 #17
Tak for hjælpen!