Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 08:35 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

hjælp til reinstallering af windows

jeg har installeret en ny hard disk på min desk top, herefter har jeg fået brændt en CD rom med en ny win10 installation. så har jeg sat bios til cd-rom, og smidt skiven i, den vil dog ikke rigtigt læse CD ROM. så derfor har jeg lavet en bootable USB pen. Denne vil den heller ikke læse, Gør jeg noget forkert?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 09:00 #1
Hej, Hans.

  Allerførst, har du hentet dit installations-media her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

  Med det på plads, har du så prøvet dine media (DVD/USB-stick) på en anden PC?

De bedste hilsner
Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 09:14 #2
Hej CRKrogh,

jeg downloader nu værktøjet, skal jeg kører exe filen og lægge den på Pennen? eller hvordan virker det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 09:18 #3
Du kører exe-filen. Den vil derefter hente den rigtige installationspakke hos Microsoft og lede dig igennem processen med at få den brændt ud på DVD eller lagt over på en USB-stick.

Jeg har tidligere oplevet USB-stick's, der har givet lidt udfordringer, men DVD fungerer hver gang, selvfølgelig forudsat der er et DVD-drev i den maskine, man vil installere på...
Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 09:47 #4
og så bare ind i putteren, og boot fra USB? der er forskelligt USB muligheder, hvad for en er den bedste/rigtige?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 10:00 #5
Det vil afhænge af, hvordan din BIOS i PC'en er strikket sammen.
Nogle producenter viser først enheden som en valgmulighed, hvis den sidder i en USB-port.
Men du er på rette spor - du skal enten vælge din USB-stick som første boot device, eller trykke på en tast (F11?) under opstart for derefter at vælge den.
Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 10:21 #6
ok, jeg prøver mig lidt frem.. Vender tilbage
Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 11:27 #7
hej igen, den skriver invalid partition table.. hvad gør jeg?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 11:50 #8
Okay, det lyder som et skridt i den rigtige retning. Som jeg hører det, kan du boote fra USB-stick'en nu og når frem til det punkt, hvor du skal vælge hvor din Windows skal installeres.

Med en helt ny harddisk er der ikke oprettet partitioner endnu, så det er det første du skal gøre (Create Partition). Her kan du vælge at oprette en enkelt, der fylder hele disken eller f.eks. to, hvor den første bliver til din Windows og resten så f.eks. kan være til programmer og data; det afhænger af vaner og egne præferencer.

Herefter udpeger du bare det nye drev, hvorefter installationen skulle køre igennem uden videre ståhej.
Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 14:49 #9
Hej igen, jeg er lidt i tvivl hvordan jeg opretter en partition, jeg kommer jo ikke længere end til BIOS delen?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 14:56 #10
Okay, så misforstod jeg dig.

Så tyder det på, at den enten stadig forsøger at starte op fra din (nye og tomme) harddisk, eller at din USB-stick ikke er ok.

Test evt. først om din USB-stick kan boote på en anden PC, så det er bekræftet at den fungerer efter hensigten; ellers skal den skrives på ny.

Hvis den er ok, kunne det jo tyde på at din PC ikke forsøger at starte fra USB; den del skal rettes i BIOS under et punkt, der må hedde noget i retning af "Boot Sequence" eller "Boot Priority".
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 15:01 #11
Prøv om du måske kunne fortælle hvilken Pc: du har når du fortæller om  invalid partition table er det så når du er nået ind til hvor du skal vælge install ?
Og hvad skriver den eksakt!  Spørgsmål fordi det hvis det er en nyere pc kunne det jo være den skal installeres som UEFI ?
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2017 - 15:42 #12
Så vidt jeg husker kan det med partitionerne ordnes automatisk med installerings værktøjet. Hvis bare DVD/USB er i orden.
CRKrogh er jo inde på det, men kan du ikke beskrive nøjagtig, hvordan du lavede den USB. Lod du Microsoft gøre det? Grunden til at jeg spørger er, at mange har kopieret Isofilen over på DVD eller USB, men det virker ikke. En Iso skal installeres over på et medie.
Avatar billede hans01 Forsker
05. januar 2017 - 16:08 #13
Jeg downloadede fra CRKrogh links direkte på en USB pen, PC er ikke ny. Nej jeg kommer ikke frem til install muligheden..
Avatar billede poko1 Ekspert
05. januar 2017 - 16:15 #14
Hvornår får du så meldingen om  invalid partition table ?
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2017 - 16:27 #15
Ok så burde den være i orden, men om den så er det? Du har allerede fået udmærkede forslag.  (og spørgsmål #11) Har du under boot trykket eller tappet på F12 eller F11 eller Esc, for at få en boot menu frem, så du ved hvad computeren starter op på. At prøve den USB stick på en anden PC er en god ide.
Avatar billede hans01 Forsker
06. januar 2017 - 02:08 #16
Jeg har sat boot rækkefølgen 1. USB-HDD, 2. CDROM, 3. Floppy.

efter skærmen med bootmulighederne, kommer jeg til et skærm billede,

hvor der står:

PC device listing...
BUS DEV FUN VENDOR DEVICE SVID SSID CLASS IRQ, SAMT EN RÆkke tal. under alt det står cursoren og blinker efter INVALID PARTITION TABLE_
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 02:49 #17
In a computer, an interrupt request (or IRQ) is a hardware signal sent to the processor that temporarily stops a running program and allows a special program, an interrupt handler, to run instead. Hardware interrupts are used to handle events such as receiving data from a modem or network card, key presses, or mouse movements.
Det fatter jeg ikke en brik af i forhold til din installation af windows, så det overlader jeg til de andre deltager i spørgsmålet, som forhåbentlig ved mere end jeg :-)
Avatar billede hans01 Forsker
06. januar 2017 - 03:17 #18
jeg takker dog for hjælpen.. lidt desperat er jeg jo.. skal også lige tjekke om usb pennen virker i en anden pc
Avatar billede poko1 Ekspert
06. januar 2017 - 07:30 #19
Se nu er vi derhenne hvor jeg burde forlade tråden P.G.A. du ikke vil fortælle noget om din Pc. vi kunne nok have været kommet et langt stykke videre hvis meldingen var kommet noget før? du skal ind og rette der hvor du kan rette til IDE/AHCI. Den prøver at installere på en ATA Disk eller omvendt på en AHCI Disk.
Avatar billede hans01 Forsker
06. januar 2017 - 08:14 #20
Hej Poko1, jeg undskylder, jeg er ikke hardware ekspert, PC er en ERGO OSTA712 , desk top, Har ikke kunne finde den på nettet. Jeg prøver lige at ændre som du foreslår..
Avatar billede hans01 Forsker
06. januar 2017 - 08:40 #21
Jeg har været CMOS setup utility igennem, og kan kan ikke se nogen mulighed for at ændre IDE/AHCI nogen steder
Avatar billede poko1 Ekspert
06. januar 2017 - 08:58 #22
Du skal oplyse navnet på bundkortet.
Avatar billede hans01 Forsker
06. januar 2017 - 11:34 #23
Bund kortet er et; fc gigabyte ga-945p-s3, håber det hjælper
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 12:38 #24
På min Asus bærbare, som er købt med windows 10 er der ikke mulighed for at vælge AHCI fra eller til. Det er helt i orden. Maskinen er åbenbart bygget til at køre UEFI og GPT. Desuden ligger der en SSD disk i.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. januar 2017 - 14:15 #25
Manual
https://data2.manualslib.com/pdf3/55/5422/542125-gigabyte/ga945ps3.pdf?8983de46878499e707584f64b49074b6&take=binary

https://billedeupload.dk/images/C5BSA.png
ATA / AHCI= PATA / SATA Har mange navne.
Og hvis det er en SATA Disk skal du vælge at sætte Ch.0 Til  SATA
Det er her du skal Vælge dit første BOOT
Husk at Gemme F10 Yes ?
Avatar billede hans01 Forsker
07. januar 2017 - 03:04 #26
Hej Poko1, jeg syntes nu ikke jag kan finde nogen muligheder for at sætte Ch.0 til SATA. Hvis jeg sætter on-clip SATA mode til Combined, kan jeg ændre PATA IDE set to og dermed Ch.0, men jeg har ikke nogen muligheder for at sætte den til SATA?

Er dette normalt, at man skal igennem så meget ballade for at skifte hard disk og reinstallere windows?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 12:20 #27
Du skriver:"Jeg har sat boot rækkefølgen 1. USB-HDD, 2. CDROM, 3. Floppy. "
Men det du bruger er vel en USB stick og ikke en USB harddisk ?
Men uanset, skulle du ved at tappe løs på  f.eks. F12 få en boot menu hvor du selv vælger DVD drevet.
Avatar billede hans01 Forsker
07. januar 2017 - 15:50 #28
Hej Valby1

når jeg går ind i boot menu via F12, kan jeg ikke vælge forskellige drev, da tastaturet ikke er aktivt.. et andet sp. i boot menu har jeg muligheder:
Floppy
LS120
Hard disk
CD ROM
ZIP
USB-FDD
USB-ZIP
USB-CDROM
USB-HDD
LAN

hVAD FOR EN skal jeg vælge hvis altså jeg kan?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 16:59 #29
CD Rom skulle kunne gøre det. Hvad mener du med at tastaturet ikke er aktivt.
Er det et USB tastatur, som ikke er aktivt, sa sæt en ledningsmus i.
Avatar billede hans01 Forsker
07. januar 2017 - 17:25 #30
hej igen, jeg har fundet ud af det med tastaturet, det virker nu.. jeg er ved at lave endnu en win10 bootable disk igen, jeg prøver at sætte den op til at boote fra CD ROM..
Avatar billede hans01 Forsker
08. januar 2017 - 06:37 #31
Så fik jeg lavet en ny bootbar udgave af win10 på USB pennen, så bootede jeg op på CDROM dog uden jeg kom videre.. Den læser måske ikke USB pennen, jeg tester den lige på min bærbare..
Avatar billede hans01 Forsker
11. januar 2017 - 06:15 #32
Så fik jeg testet USB pennen på en anden pc, og den virker fint.. Men den kan ikke læses af den gamle PC, er det en hardware fejl, eller er det BIOS opsætningen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2017 - 07:33 #33
Jeg mener det må være en BIOS-ting, da USB-storage som regel er ret taknemmeligt at få til at spille.
Avatar billede hans01 Forsker
12. januar 2017 - 10:48 #34
kan det være fordi jeg har downloded en 32bit udgave og min pc kører 64bit?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. januar 2017 - 11:00 #35
Nej, du kan sagtens installere en 32bit på en 64bit CPU. Udfordringerne kan så gå hen og blive ting som mængden af RAM den kan håndtere og måske ydelsen samlet set.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2017 - 11:34 #36
Enig med #35. 32bit kan kun køre ca. 3.2 GB ram, og de fleste 32bit programmer kan køre på en 64bit windows.
Avatar billede hans01 Forsker
14. januar 2017 - 07:29 #37
Ok, men er der ingen der kan hjælpe mig til BIOS opsætningen?
Avatar billede hans01 Forsker
15. januar 2017 - 06:31 #38
ok lukker sp
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. januar 2017 - 10:59 #39
Prøv lige at vælge UDB-HDD, da en USB-stick vil opføre sig som sådan i denne sammenhæng?
Avatar billede hans01 Forsker
15. januar 2017 - 11:08 #40
Ok, det prøver jeg lige først.. takker
Avatar billede hans01 Forsker
16. januar 2017 - 05:48 #41
God morgen CRKrogh, den giver den samme fejl, Invalid partition table, jeg tænker på om det er fordi pc ikke kan genkende den nye hard disc?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2017 - 09:53 #42
Jeg synes ikke rigtigt det lyder sandsynligt, men har du mulighed for at teste med en tilsvarende disk?

Der, hvor der kan opstå udfordringer, er som regel med meget store diske på ældre maskiner, da teknologien i mellemtiden har bidraget med muligheder, der så ikke er implementeret i den pågældende BIOS.

Hvilket bundkort og HDD snakker vi om, og er BIOS nyeste version?
Avatar billede hans01 Forsker
16. januar 2017 - 10:07 #43
Bundkortet er et fc gigabyte ga-945p-s3 Den nye hard disc er en samsung V nad ssd 850 EVO, og jeg har tænkt på at opdatere BIOS, men jeg ved det er kompliceret og er heller ikke sikker på om man kan opdatere fra en USB pen..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. januar 2017 - 10:37 #44
Det er jo et LGA775, så SSD burde ikke umiddelbart være noget problem for kortet.

Har du mulighed for at prøve SSD'en af i en anden PC / prøve med en tilsvarende SSD i din egen PC?

I forhold til BIOS, så ligger der tools på GigaByte's webside, der godt kunne se ud til at kunne opdatere BIOS'en fra Windows.
Avatar billede hans01 Forsker
17. januar 2017 - 11:17 #45
Hej CRKrogh

Jeg har ikke en anden PC at prøve SSD på.

MHT BIOS opdatering, så er Windows jo ikke installeret endnu, Jeg har prøver at sætte to andre Hard disc i, og de vil heller ikke installere windows fra USB pennen