Avatar billede juhl Mester
05. januar 2017 - 09:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ekstern antenne til DAB+ radio

ØV, at YouSee lukker for FM signalet. Det er en hån mod deres kunder!
Vi bor et sted, hvor DAB+ radioer med indbygget antenne ikke kan modtage DAB+ signalet, så jeg har paner om at anskaffe en DAB+ radio, hvor der kan sluttes ekstern antenne på (Philips BTB7150/10 = DKK 2.250 ud af vinduet :-( ) Og så en DVB-T antenne på gavlen, der føres ned til et antenneudtag i stuen (http://www.harald-nyborg.dk/p9262/fuga-antenneudtag-slut-hvid).
Hvad siger eksperterne til en sådan løsning?
Og hvilket udtag skal antennen sluttes til? TV eller Radio? Jeg forstår, DAB+ signaler skal sammenlignes med DVB-T signaler, så logisk set skal det sluttes til TV udtaget, men jeg er ikke sikker, og hører gerne eksperterne :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 13:43 #1
Hej.

  Din ide med en ekstern antenne er fin nok, du kan bare ikke bruge en DVB-T antenne, da den er afstemt til 550-800MHz og DAB ligger omkring 220MHz.

  Enten skal du have fat i en DAB-antenne eller ganske enkelt selv lave den, som det der hedder en dipol-antenne, hvis du (eller en ven) er lidt fiks på fingrene.
Avatar billede juhl Mester
05. januar 2017 - 14:44 #2
Tak for info.
Jeg er noget i tvivl mht. antenne. De DVB-T antenner, jeg har set på, har VHF frekvensområde på 170-230 MHz og UHF på 470-790 MHz, f.eks. http://www.harald-nyborg.dk/p3001/antenne-lte-ude og dækker dermed begge områder.
Er der en speciel antennemodel, du vil anbefale?
Ovennævnte eller denne type:
http://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/kabler-og-stik/antenne/thomson-indendoers-antenne-antd1
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. januar 2017 - 14:52 #3
Antennen ved "Harald-Skrald" ser faktisk ok ud - den ville jeg selv gå efter.
Avatar billede juhl Mester
05. januar 2017 - 14:54 #4
Det er jo ingen herregård, og den kan jeg hente på hjemvejen.
Tak for hjælpen.