Avatar billede Josvto Mester
05. januar 2017 - 22:51 Der er 10 kommentarer

SSD = hurtigere excel?

Hej,

Har et excelark, som kræver virkelig mange ressourcer. Det er et excelark, som henter en masse materiale ned på computeren, sorterer det og kommer frem med nogle konklusioner på baggrund af dette. Hele excelarket er lavet af macro'er som kører efter hinanden.

Nogle gange går arket i stå eller beregningstiden er voldsom lang.

Vil en SSD hjælpe på hastigheden, som excel kan arbejde i eller vil det være af minimal hjælp?

Mvh
Josvto
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2017 - 23:27 #1
pc har brug for RAM, og excel ark kan snildt maxes op så de rammer en grænse MS har lavet. en SSD går ikke lige hen og redder noget langsomt excel strik.

du skal bruge RAM, og evt er det regneark alt for forvokset, og er derfor langsomt!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2017 - 23:35 #2
RAM er ikke nødvendigvis en brugbar løsning for Excel. De fleste kører 32bit udgaven af Excel, der højst kan adressere ca. 2GB RAM (Se https://support.office.com/da-dk/article/Excel-specifikationer-og-begr%C3%A6nsninger-1672b34d-7043-467e-8e27-269d656771c3?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK - søg på afsnittet "Maksimumbegrænsninger på hukommelseslager")

I så fald kan løsningen være 64bit udgaven af Excel - men så skal mange plugins konverteres til 64 bit udgaver, hvilket ikke altid findes. Altså "pest eller koera".

En SSD disk kan kun hjælpe på hastigheden af harddiskskrivninger - så prøv at åbne ressourceovervågningen på din PC, og se om harddisk aktiviteten stiger meget, når du sætter beregningerne igang. Gør den det, vil en SSD kunne afhjælpe noget...
Avatar billede posten Ekspert
06. januar 2017 - 02:49 #3
det kan jo også hænge sammen med om din disk kører på en ata port eller en sata som er den hurtigste
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2017 - 07:12 #4
Er det ikke omkring 10 år siden der sidst blev solgt en PC med P-ATA diske? - i så fald er det nok mindt lige så meget CPU´en der er langsom...
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2017 - 07:59 #5
Jeg tror også, at det nemmeste for dig ville være at kigge i ressourceovervågningen på din pc, når din excel-beregning kører - der kan du se hvilke dele af din pc arbejder mest - og dem kan du gør noget ved.
Og på et eller anden måde hænger det hele jo sammen - excel bruger ram - er din ram fyldt, brugere computeren en sidefil - som er en slags ram-fil som ligger på harddisken; hvis din excel-ark læser ting fra c-drevet, så vil din harddisk også arbejde meget - og din cpu bliver brugt til at lave mange samtidige beregninger -> men det hele vil du kunne se i joblisten (taskmanager)
Jeg kan for resten huske en bruger - hans beregninger crashede Computeren - men kun når vi ikke kiggede - løsningen denne gang var at slå pauseskærmen fra, fordi den tog det sidste stykke ram som var tilbage...
Avatar billede Mikael Ekspert
06. januar 2017 - 13:47 #6
Jeg tænker på noget helt andet.. Normalt syntes jeg, at et Excelark skal være virkeligt stort før computeren ikke kan følge med.. Hvad du også skriver at det er.

Du skriver, at arket henter en masse ned på computeren.. Hvis det er via nettet, så kunne dèt måske være din flaskehals ??

Og så tænker jeg dine på macro`er.. Hvis du som jeg læser det, har mange macro`er der automatisk fortsætter efter hinanden, så ( bare en tanke ) kunne problemet evt. ligge i, at den forrige macro ikke er HELT 110 % afsluttet når den næste starter ???
Avatar billede posten Ekspert
06. januar 2017 - 23:43 #7
#4 grunden til jeg nævner det er jo han intet skriver om pc om alder styresystem ram cpu derfor KU  det jo også være den ældre model af strømforsyning
Avatar billede Josvto Mester
26. januar 2017 - 22:15 #8
Hvis jeg skal prøve at screenshotte min ressourceoversigt, hvor finder jeg den så? :)
Avatar billede Josvto Mester
26. januar 2017 - 22:19 #9
Sådan her ser ressourceoversigten ud :)

https://postimg.org/image/oh5eii0h3/
Avatar billede folj Forsker
07. marts 2019 - 09:45 #10
Fik du svar på dit spørgsmål?
Jeg havde engang same problem med afviklingen af mine macro's.