Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2017 - 06:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Debian viser ikke netkort nummer 2

Hej,

Jeg vil gerne køre med to netkort og har derfor installeret nummer to i min Debian maskine. Problemet er, at på trods af, at det ser ud til at være installeret så findes det ikke i IFCONFIG oversigten. Der står listet (uden fejl) i lspci og dmesg. Så driver og firmware skulle være på plads. Hvad kan jeg gøre herfra?
Avatar billede jk45 Forsker
07. januar 2017 - 07:24 #1
Husk i /etc/network/inerfaces
auto "netkort"
iface "netkort" inet dhcp/static

netkort = eth?
Avatar billede jk45 Forsker
07. januar 2017 - 07:25 #2
Hov naturligvis
/etc/network/interfaces
Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2017 - 07:50 #3
Har nu prøvet at sætte:
auto eth1
iface eth1 inet dhcp

No luck. Det kan hverken ses i ifconfig eller i den grafiske del. Det virker også som om der bruges en eller anden netværksmanager. (Det er en helt frist ren installation af debian 8). Jeg er heller ikke sikker på den er tildelt eth1. Men den nuværende (fungerende) har eth0. Kan simpelthen ikke forstå det her :-(
Avatar billede jk45 Forsker
07. januar 2017 - 10:10 #4
heller ikke efter genstart ?
Hvad sker der når du skriver ifup eth1
Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2017 - 12:37 #5
Så blev det løst. Men det er meget mystisk. Har prøvet din + mange andre løsninger fra nettet - Ingen held. Men så faldt jeg over en gut der havde haft held med at flytte netkortet til en anden pci-e-port. Og voila - Nu virker det. Bundkortet er ikke defekt for porten virker med andre kort. MEGET MYSTISK. Det forstår jeg simpelthen ikke. Men som sagt det virker nu.
Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2017 - 12:37 #6
Ps. I øvrigt tak for forsøget.
Avatar billede hemberg Forsker
16. januar 2017 - 18:08 #7
Til dem der evt. skulle have problemer med Linux og PCI-e porte. Af en eller anden grund skal pci-e portene bruges i numerisk rækkefølge. Hvis et bundkort har 3 pci-e porte og du har 2 kort. Så vil du IKKE kunne bruge dem i disse port sammensætninger - 1-3 el. 2-3. De SKAL monteres som 1-2. Under Windows betyder det ikke noget. Men i Linux er det åbenbart en anden sag. Det er det jeg har gjort af erfaring i denne sag.