Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 16:01 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Installation af Windows uden adgang til recover og internet

Hej Alle

Jeg vil gerne have nulstillet min computer fra fabriksny. Men da jeg er kommet til at slette partitionen med windows på, så kan det ikke lade sig gøre: http://billedeupload.dk/images/XL5UI.jpg - Her kan i se at jeg har slettet partionen med windows og min nøgle til windows er der stadig.

Computeren kan ikke få adgang til internettet via. wifi. Kun med kabel (Det har intet med routeren at gøre. Det er lige meget hvad for et sted man logger på wifi. Der står bare begrænset adgang, hvor alle andre kan logge på med deres mobiler og computere).

Så er det muligt, at kunne hente windows og boote op fra et evt. usb stik hvor der er 1,88 gb plads på?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:18 #1
Nej. Du skal bruge en Usb pind på min.4 gb for at der er plads til Windows 10 som jeg formoder du måske kører?
Alternativt kan du hente filen ned og herefter brænde den på en dvd som diskafbildning, hvis du har dvd drev i maskinen?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:20 #2
Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 16:23 #3
Nej, der er kun installeret windows 8. Der var simpelthen for mange opdateringer til 8,1, at den gik i stå i alle de installationer og opdateringer til 8,1. Derefter har jeg ikke installeret windows 10 på grund af, at jeg har gamet på den førhen.

Der er desværre ikke et dvd drev i computeren.
Jeg har et par eksterne harddiske, hvis det virker?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:23 #4
I mine øjne er der absolut ingen fordel i at få gendannet til fabriksindstillinger. Jeg anser ikke de programmer som computeren er leveret med som særlig brugbare. Jeg vil hellere have en ren Windows installation og selv vælge de programmer jeg vil bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:31 #5
Vil mene der har være fejl i din maskine der har gjort at den ikke har kunne opgradere til 8.1.
Jeg vil dog mene at du direkte kan installere 8,1 på den og bruge 8 koden hvis du har den på skrift. I nogle bios er den lagret der. Formoder det er der din nøgle ligger.

Ekstern harddisk har jeg ikke erfaring med som boot medie til installation. Jeg tror måske at den bliver detekteret som en fixed disk, og jeg vil mene den skal opføre sig som et flytbart medie for at være installationsmedie.
Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 16:32 #6
Hvis jeg nu laver en ren installation af windows.

Kunne jeg hente installationen ned på en af mine eksterne harddiske og boote op?
Er der nogen af partiotionerne, som jeg kan slette: http://billedeupload.dk/images/XL5UI.jpg?
Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 16:34 #7
Den har været opgraderet til 8,1 førhen. Men jeg har været nød til at springe en masse opdateringer over, da der har været over 100 af opdateringer fra 8 til 8,1. Computeren kunne stå en hel nat uden at der skete noget med opdateringerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:45 #8
#6 Nej det kan du ikke.
Filen du henter er en .iso fil. og den er ikke klargjort som boot.
Jeg har ikke erfaring med ekstern disk som bootmedie.
Prøv at hente windows 8.1 i din version fra det link jeg har lagt. Hent mediacrator ved at trykke på hent værktøjet nu og kør den når den er hentet. Prøv at vælge usb løsningen. Kan installation ikke se din eksterne disk, skal den sikkert rettes til.
Måden er måske sådan her:http://bootableusb.net/make-bootable-external-hdd-install-windows-78/
PS Du mister ALLE data på den eksterne disk hvis du gennemfører ovenstående
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:46 #9
#7 Der har måske været en opdatering der har bøvlet og lukket de andre ude vil jeg tro.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:50 #10
Hvis du vælger at prøve Diskpart, skal du være 100% sikker på at du ER på den rette disk når du skriver ind på den.

Formoder du har backup af dine ting, for det eneste drev der kan installeres på er det store drev, som derved slettes. De små partitioner kan du bare slette under installetion. Windows vil oprette de nødvendige små systempartitioner selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:52 #11
Er du det mindste i tvivl, så køb en usb på min 4 gb, som du gemmer til en anden gang. Den koster altså ikke særlig meget, og så er du klar til en anden gang.
Den eksterne disk er jo langt vigtigere at bruge som backup til dine data.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:53 #12
Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 16:54 #13
For at installer windows fra ny, så har jeg hentet mediacreationtool, men det lader til at man skal have adgang til internettet, for at installer windows.

Det kan computeren desværre ikke af en eller anden grund.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:56 #14
Som jeg læste det havde den kablet adgang til nettet??
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 16:57 #15
For at hente Mediacreationtool, så har du jo adgang??
Forstår så ikke hvad dit problem kan være.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2017 - 17:12 #16
Skal desværre på besøg nu, og kommer kun på igen i morgen formiddag. Håber andre kigger med der kan vejlede dig hvis du er i tvivl om noget.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 17:24 #17
Jeg har lidt mere tid og vil da godt forsøge. Ellers må 220661 fortsætte i morgen.
Jeg vil begynde med 2 spørgsmål. Taler vi om 2 computere. Den du kører på nu, og en anden, som du vil installere windows på? Og har du et USB stik på 4GB eller mere, eller har du kun en ekstern HDD?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 17:26 #18
Ps. Man behøver ikke at være på nettet for at installere windows.
Og har du hentet den Iso som 220661 lagde link til.
Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 18:22 #19
Jeg har kun adgang til wifi på mit hotel. Den ene computer kan godt være på wifi og den anden kan ikke.

I den som ikke kan. Der er heller ikke noget dvd drev i og har kun en 4 gb harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 19:22 #20
På nettet er der forskellige bud på, hvad windows 8.1 fylder på disken. 16-22GB.
Så du kan godt glemme at installere windows på 4GB. Forøvrigt glemte du at svare på mine spørgsmål.
Avatar billede mronet87 Forsker
07. januar 2017 - 19:47 #21
Jeg svarede i min sidste besked med, at jeg har 2 bærbar. Den ene funger fint. Den anden vil jeg bare gerne have installeret windows på igen. Problemet er at partitionen med windows (fabriks ny 8) er slettet og at computeren af en eller anden grund ikke kan gå på wifi (ikke noget med routeten at gøre).

Jeg har 2 eksterne harddiske med backup og et 2 gb USB.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2017 - 20:16 #22
Du  skriver, at på den PC som ikke kan gå på Wi-Fi er der 4 GB harddisk, og at den PC du vil installere windows på ikke kan gå på Wi-Fi, altså må det være den samme PC, da den anden godt kan gå på nettet. Men du kan da ikke have haft windows på en 4GB HDD.  USB på 2GB er for lidt plads til at hente installationsfilen fra Microsoft.
Det vil sige, at vi ikke kan komme videre. Så jeg giver stafetten tilbage til 220661.
Du må have en god aften :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 08:40 #23
1: Du skal jo hente Windows fra den maskine der kan gå på nettet og fra den oprette dit medie.
2: Kræver installation at du er på nettet må du jo så enten få netkort aktiveret eller sætte et kabel i
3: Du skriver 4 gb, og det er den størrelse som Windows kræver at dit installationsmedie er på. Det har intet med den interne disk at gøre. Din interne disk er som jeg ser det på 500 gb.
4: Du skal have 100% styr på at du har gemt det du vil passe på på den eksterne disk da partitionen slettes når du gen installerer systemet.
5: Jeg vil klart anbefale du køber en usb pind på min 4 gb og dropper eksterne diske og den usb på 2 gb du har.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 09:07 #24
Har du tjekket at den bærbar du vil installere om, at netkort ikke er deaktiveret?
Det er/kan være en fysisk knap eller fra enhedshåndteringen.

I øvrigt vil jeg til enhver tid anbefale man har "kabel" i når men installerer. Du kan ikke være sikker på der er drivere til rådighed på Wifi fra installationsmedie.
Avatar billede mronet87 Forsker
08. januar 2017 - 09:26 #25
Hej Valby1 i  #19 kan jeg se af jeg skrev forkert. Der er en 500 GB harddisk i og har kun en 2 gb usb og to eksterne harddiske.

220661
Jeg tænker på om nu hvor jeg er i gang med det hele. At jeg så ikke bare kan købe en ny SSS og lave en clean installering og det løser også problemet med mit wifi og de mystiske partitioner på den nuværende harddiske.

Jeg hag besluttet mig for,
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 09:33 #26
Wifi og Hdd er to forskellige ting. Har du en fysisk defekt på dit wifi kort ændrer det intet på at du køber en ny ssd disk og putter i.
Har du aliigevel ikke mulighed for at putte kabel på selvom du skriver det i din indledning?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2017 - 09:36 #27
Anbefaling:
Installer på den gamle disk. Virker det fint er det godt. Vil du have mere ydelse (læs hastighed) så køb herefter en ssd og overfør det nyinstallarede Windows til denne.
Men vent med at købe til du ved om du har en bærbar der virker.
Avatar billede mronet87 Forsker
08. januar 2017 - 09:51 #28
Jeg har adgang til kabel i morgen. Så vil jeg kigge på det.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2017 - 12:07 #29
500GB og ikke 4GB ja det er da en forskel som gør en forskel. Jeg troede heller ikke på det, for ingen PC har en HDD på kun 4GB.
Og jeg er enig med 220661 :-)
Avatar billede mronet87 Forsker
09. januar 2017 - 22:20 #30
Jo jo, hvis der er windows 95 på.
Jeg har besluttet at købe en SSD Harddisk og lave en helt ny installationen af windows 8,1.

Hvad gør jeg med min orginale cd key, som ligger på den nuværende harddisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 16:33 #31
Hvis computeren er af nyere dato ligger nøglen i BIos og hentes derfra.
Hvor gammel er din pc?
Avatar billede mronet87 Forsker
11. januar 2017 - 14:52 #32
Nøglen er på en af partitionere, som den tager fra når jeg laver en falkbriksgendannelse.
Hvis jeg så får sat en ny harddisk i, så går den vel til spild?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2017 - 16:20 #33
Hvis den ikke ligger i BIOS så skal du have den skrevet ned:

Hent Belarc Advisor: http://www.belarc.com/Programs/advisorinstaller.exe
Installer den og kør programmet. Det vil scanne din pc og lave en rapport om den.
Et stykke nede vil produktkoderne stå. Også den til Windows.
Få de nøgler du skal bruge nedskrevet, eller print det ud evt.
Avatar billede mronet87 Forsker
11. januar 2017 - 17:15 #34
Det vil jeg gøre. Så siger jeg mange tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2017 - 17:25 #35
Velbekomme :-)