Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 10:33 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 Pc

Hej

Er der en der kan give råd om PC hvilken hardware der kan starte op hver dag også efter 5 år
Avatar billede Slater Ekspert
09. januar 2017 - 10:37 #1
Starte op? Det burde alt kunne, med mindre der direkte er fabrikationsfejl på det.

Hvis du har problemer med at en computer ikke kan starte op efter fem år, så vil det typisk være på grund af fejl, slag, varme, for meget støv i maskineriet eller dårlig vedligehold af systemet, f.eks. malware -- ikke hardwarens skyld.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 10:44 #2
Kan du så svare på hvad cmos checksum error betyder?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2017 - 10:45 #3
Enig med ovenstående - med den tilføjelse, at de billigste maskiner fra Bilka o.lign. ikke er helt så pålidelige... - de går lettere i stykker end lidt dyrere maskiner. Men det er uendelig svært at skelne - også for "eksperter".

Skal du være så sikker som mulig, skal du gå efter mærkeproducenternes "high-end" maskiner - men de koster også mindst det dobbelte af billig-maskinerne.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 10:49 #4
Min er en  Acer aspire x3995
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 10:53 #5
Den er blevet renset for støv. og aldrig blevet slået med har altid haft mcaafee beskyttelse fra ny
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2017 - 11:03 #6
Den ligner da også en fin "kontorPC" til lidt skriveri og surfen på internettet - og holde styr på familiens fotos...

Fejler den da noget?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2017 - 11:14 #7
cmos checksum error
Betyder at det lille Batteri der styrer opsætningen er ude af trit /Tomt så alle parametre ikke passer Rækkefølge af hardware Floppy CD/DVD HDD ikke er sat til den rigtige opstart
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2017 - 11:23 #8
Den kommentar havde jeg overset - men den burde kunne løses ved at gå i BIOS og ud igen (gemme ved udgang).
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2017 - 11:29 #9
Hvis batteriet er 5 År. så skift det!
Sådan et Cmos Batteri koster højst en 5.- Kr. hos Føtex.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 11:58 #10
Har gjort det jeg prøve med to forskellige batterier
efter opstart holdt den op med de tre bip
men den vil ikke vise f1 når den kommer igang
det er problemet har prøvet at trykke på delete når den bliver genstartet så går den bare i stå og stal startes 10-15 gange med power knap før der tager fat og starter disken.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 12:00 #11
måske fordi der ikke er power nok på usb keyboadet
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2017 - 12:01 #12
Nej det er et andet problem
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2017 - 12:11 #13
Prøv inden du skal starte at fjerne strømmen fra den og hold startknappen nede i ca 30 sek. Gen monter strøm og start op.
Jeg vil tro at det gør at den starter 1 gang.
Men som de andre siger er der en fejl. Computeren lukkes måske ikke rigtig ned, og derfor har du problemer med opstart. Om en geninstallering vil hjælpe er muligt, men ikke sikkert. Kan nemlig også være en lille fejl på hardware.
Man kunne prøve at deaktivere alt der starter med systemet og se om den så vil starte rigtigt op. Gør den det kan man vælge at tilføje startelementer til man finder synderen.
Man behøver stort set ikke andet end opstart af antivirus i start hvis det er en stationær.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 12:15 #14
Fejlen startede som
at når jeg brugte browseren til behandling af billeder på serveren i Frankrig
gik pc en ned med et brag og slukkede for strømmen.
Jeg prøvede efter de 3 bip at skifte strømforsyning og koble dvd fra og tage den en ramblok ud. få renset blæseren
Først efter batteriskift hold de 3 bip op når den startede.

Nu den er startet hele tiden ser det ud til den kører uden at stoppe men det har den gjort før op til en måned ad gangen.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2017 - 12:19 #15
Et USB Keyboard styres også fra Cmos opsætningen De forskellige USB porte skal være aktive.
Ps. du kan som regel se om Cmos er iorden på om klokken stemmer under opstart.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 12:21 #16
Hej Tak

Jeg vil lige prøve det med startknappen ellers vil jeg nok investere i en ny da det nemt kan koste en 3 tusinde at få et repareret
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2017 - 12:22 #17
#16 Ok.
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 12:22 #18
Klokken har altid været ok
Avatar billede mogens8000 Seniormester
09. januar 2017 - 12:48 #19
Virker med man tager strømmen væk og reset 60 sec  men skal gørere det igen efter
den har været slukket normalt fra windows for at starte igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2017 - 20:05 #20
Har du forsøgt at lukke i dvale?