Avatar billede Casper_Wichmann Juniormester
10. januar 2017 - 19:18 Der er 12 kommentarer

SSD virker ikke i ens bærbar

Gav min far en ssd i fødselsdags gave.
jeg skulle sætte den i
Den virker i en GAMMEL Toshiba og En GAMMEL compaq men den virker ikke i hans computer som kun er cirka 2 år gammel.

Toshibaen er cirka 4 år og compaqen 6 år

HJÆLP da jeg synes at det er iretterne at give en Fødselsdagsgave som man ikke kan bruge til noget også når man har lovet at den skulle passe, da der er ssd i mine bærbare
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 19:50 #1
Hviken SSD og hvilket mærke computer tales der om?
Avatar billede Casper_Wichmann Juniormester
10. januar 2017 - 19:59 #2
hans computer er en compaq vi kender ikke modelen da det ikke står nogen steder men ssden er denne her https://www.bilka.dk/elektronik/harddiske-og-hukommelse/toshiba-q300---solid-state-drive---240-gb---sata-6gb/s/p/100256297
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 20:13 #3
Sætter i ssd i computeren helt tom, eller er styre systemet clonet over på?
Bliver disken detekteret i BIOS?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 20:26 #4
Hvordan er den SSD sat til? Har du taget den gamle ud og erstattet den med den nye? Hvis ja, hvordan ved du, at disken ikke kan registreres af windows? Har du prøvet at installere windows på den, eller hvad?
Eller kører den bare som en ekstra disk? Hvis ja, så gå i Diskhåndtering og se om den står som uallokeret, eller ikke har et drevbogstav.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 20:32 #5
Hvis AHCI er aktiveret i BIOS er det ikke sikkert at disken detekteres da der skal loades en driver til dette under installation.
Man kan i nogle bios slå den over til "ide mode" hvorved disken måske bliver synlig, og kan installeres på. Når systemet er installeret og alle driverne er på plads kan man herefter aktivere AHCI igen.
Har selv gjort det for at få fuld ydelse på  min Samsung SSD.
Avatar billede Casper_Wichmann Juniormester
11. januar 2017 - 15:28 #6
ssden er sat til ligesom ene almindelig hdd.
jeg skiftede bare hdden ud med ssden.
der stod at jeg skulle installere et operativ system men det var der jo allerede
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2017 - 16:23 #7
Hvis du kobler den gamle disk helt fra er der ikke noget system på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2017 - 16:45 #8
"der stod at jeg skulle installere et operativ system men det var der jo allerede "
Operations system er f.eks Windows, men den SSD er jo tom?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2017 - 16:58 #9
#8 Ja også min pointe
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2017 - 17:13 #10
@casper Du skriver:"Den virker i en GAMMEL Toshiba og En GAMMEL compaq "
Er det ikke sådan, at du i de maskiner bare satte den SSD til som ekstra disk?
Ud fra det du skriver, er disken fundet, og du får besked om, at lægge et Operativ system på. Hvis det er sådan, skal du tage stilling til, om du vil lave en installation fra DVD eller USB, eller om du vil prøve at klone fra den gamle disk.
Avatar billede Casper_Wichmann Juniormester
11. januar 2017 - 19:51 #11
ssden er sat i ligesom en almindelig hdd
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2017 - 20:09 #12
Ja det skriver du  jo allerede i #6, men spørgsmålet er, har du installeret windows på
den? Eller om disken er som du købte den - altså tom.