Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2017 - 18:53 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Tastatur bærbar

Hvis man køber et tastatur der hedder det samme, men bare har et andet layout (sprog), kan det bruges til dansk ved at indstille sprog, og bare flytte de knapper der er forkerte (typisk ÆØÅ)?
Nogle erfaringer med det?
Avatar billede INK Ekspert
11. januar 2017 - 20:30 #1
Umiddelbart er svaret ja. Tastaturerne må være produceret ens og kan ikke "mærke" hvilket symbol, der er sat på knappen. Det er også derfor tastatur sproget, der definerer anvendelsen. Har dog ikke selv erfaring med udskiftning ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. januar 2017 - 21:16 #2
Også det jeg regner med @ink. Ville blot også have en der har prøvet det i praksis.
Avatar billede ptj_11 Forsker
12. januar 2017 - 10:28 #3
Vær dog opmærksom på, at det er de færreste tastaturer til bærbare, der kan tåle at få flyttet knapperne. Det er som regel ikke beregnet til at reparere på, så det er nok mest sikkert, hvis du finder et korrekt tastatur til din pc.
Øv dig evt. på det gamle først.
/ptj_11
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2017 - 17:31 #4
Er godt klar over at det plastik stykke der sidder under selv tasten kan knække, men da der er et hav af taster, så skulle det kunne lade sig gøre.
Den bærbar jeg taler om er ikke så kendt.
Det er en LG R400
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2017 - 08:42 #5
Vil ikke eksperimenter med andre tastaturer ud over det danske.
Skal jeg få funktionaliteten tilbage på computeren vil jeg købe dette tastatur : https://www.dustinhome.dk/product/5010857886/tb-632-mini---tastatur---nordisk?ssel=false&LGWCODE=5010857886;90883;5443&gclid=CIneyKGQwdECFRLcGQodnucK2A som jeg til enhver tid kan bruge til andre formål.
Tak for jeres deltagelse.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2017 - 14:44 #6
Jeg har en selvbygget stationær pc. Engang da tastaturet var gået i stykker købte jeg et andet tilsvarende over nettet hos et IT-firma i Jylland. Glad var jeg da det kom, men glæden varede ikke så længe for jeg så at det var med engelsk layout. Dvs. uden Æ,Ø og Å. Der var installeret Windows 7 Ultimate i engelsk udgave på maskinen, men den danske sprogpakke var installeret. Dette "vidste" tastaturet bare ikke, så enden på det blev, at jeg leverede det tilbage og fik et tilsvarende bare med dansk layout. (uden beregning)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2017 - 16:18 #7
Tak Erik for din kommentar.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. juli 2017 - 06:47 #8
Købte et Deltaco tastatur med løs mus til. Et tastatur jeg sagtens kan bruge til andre formål når jeg er færdig med at lege med den gamle bærbar :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2017 - 11:42 #9
#3
Jeg giver di ret. Jeg købte engang en brugt bærbar (så vidt jeg husker var det en Acer)
Der var et par taster der ikke længere fungerede helt efter hensigten, så jeg prøvede at fixe det. Det var mere end svært, for ikke at sige umuligt, så den bærbare blev efter ikke så lang tid "doneret" til genbrugspladsen.
Det er rigtigt hvad du skriver - de bærbares tastaturer er ikke beregnet til at reparere. Jeg vil lige for god ordens skyld nævne at prisen for den bærbare ikke var særlig høj måske pga. Microsofts smertens bare Windows Vista var installeret, som styresystem. Det lykkedes mig dog at installere Windows 7 med succes.