Avatar billede w126 Juniormester
22. januar 2017 - 22:40 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

for (i=0;3>i;i++)

Hej er der en der ved hvorfor det her script kun kan ligge pris ind i 3 input felter :(

function beregnPris(f){
var p = a = t = null, sum = tal = 0;
for (i=0;3>i;i++){ <-------har prøvet med (i=0;16>i;i++) men uden held
  p = f.elements['pris'+i];
  p.value = f.elements['vare'+i].value.split('#')[1];
  a = f.elements['antal'+i];
  t = f.elements['ialt'+i];
  tal = makeNumber(p.value)*makeNumber(a.value);
  sum += tal;
  t.value = afrund(tal);
  }
  f.samlet.value = afrund(sum);
}

mvh
w126
Avatar billede w126 Juniormester
23. januar 2017 - 04:44 #1
Fandt ud af det for (i=0;14>i;++i)
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. januar 2017 - 08:30 #2
Hvad er det du forsøger da ??

Altså helt basic så er det jo:

for (i=0;3>i;i++)

i starter på 0

Den skal køre så længe 3 er større end i

Du tæller i 1 op, efter hver kørsel.
Forskellen på ++i og i++, er om den skal lægge en til før eller efter den har beregnet værdien.

Så hvis du vil have den skal køre:

0, 1, 2 og 3.
Kan du lave:

for (i=0;3>=i;i++)
23. januar 2017 - 09:33 #3
At være nybegynder kan være svært. Og da har vi (jeg har osse været det engang) en vis evne til at IKKE at kunne se logikken (og fornuften) i de udtryk vi skal bruge. Dit indlæg er et tydeligt eksempel på dette og sætter mange, mange minder i gang hos mig. Jeg havde en lærebog på engelsk og jeg var ikke særlig god  til "programmeringsengelsk", så det tog mig nogen tid før jeg fattede logikken. Men den kom og jeg er sikker på, at det vil også ske for dig når du nu prøver at ændre dine tal. For det er sådn du rigtigt lærer det.

Er du bare nogenlunde til engelsk kan du gå  ind på www.W3Schools.com (vælg JAvA-sCRIPTS) og læs en masse derom, Den var der ikke da jeg i sin tid lærte det.

Så velkommen i gruppen.

Kristian
Avatar billede w126 Juniormester
24. januar 2017 - 15:31 #4
tak for det ja det ikke nemt at være grøn :)