27. januar 2017 - 21:23 Der er 2 kommentarer

Roter et billede fra et tilfældigt punkt i rummet

HEJ,

Jeg har et billede jeg gerne vi kunne rotere på en kontrolleret måde.

Jeg kan ikke umiddelbart beskrive situationen, så jeg bruger et tilsvarende billede:

Forestil jer, at I har et (menneske-) underben og en (menneske-) fod.

Foden er låst til underbenet ved fodleddet og må dermed følge de bevægelser, som samme undeben måtte foretage.  Samtidig kan foden foretage sine drejninger omkring fodleddet  (jeg tænker her kun på stræk og bøjning af foden) - ikke "skævdrejningen" af foden .  Den fysiske placering af foden (i 2D grafik) afhænger hermed af underbenets og fodens aktuelle placering i rummet .

Jeg skal implementere en løsning omkring 2 vægt (træk/skub) -stænger, som opfører sig som et menneskefodled og det skal være med billeder

Jeg kan lave det i bit-grafik (som streger / cirkler mv... (i Delphi)) men trænger et par gode råd til at lave det med billeder . Specielt det med at rotere / dreje billeder fra et tilfældigt punkt i billedfladen (at dreje omkring midten / centrum er ikke relevant  ) og de kode-eksempler jeg har nærlæst til dato er for dårligt dokumenteret til at jeg kan bruge dem som eksempler.

Om det er Delphi eller HTML (JavaScripT) betyder ikke noget

(Jeg er et  fjols til C og C++,  så ikke løsninger i dette - TAK !)

Ideer modtages med stor TAK.

Kristian
Avatar billede finb Ekspert
28. januar 2017 - 09:30 #1
I CorelDraw kan du selv placere
omdrejningspunktet, også udenfor "papiret"
28. januar 2017 - 20:20 #2
HEj,

Tak for tilbagemeldingen,

Jeg har ikke Corel-Draw og har heller ikke længere nogen adgang til dette udmærkede program (som jeg dog kender lidt til fra tidligere arbejder), så jeg må desværre sige:  Tusind tak for et rigtigt godt råd råd, som jeg ulykkeligvis ikke kan bruge.

KR