Avatar billede 450025 Ekspert
28. januar 2017 - 15:00 Der er 12 kommentarer

Ekstern Harddisk

Gamle data er historie, er borte nu men den hadde SSD 128 og på den befant der seg en WIN10 Home med Nøkkel betalt versjon, nu sitter SSDen i et kapinett som da blir den nye ekstern harddisk. Hekta på ledning, Tut å kjør. med USB 3.

Jeg treng ikke Win10 Home mer, for nu er det Win10 Pro. Win10 Home Den kosta meg 1000 Blank,
Kvittering har jeg, nøkkel også har tenkt å gi den bort til en som vil bli gla for det, han har Win 8 i dag går det ann? Hvis ja?
Må jeg avinnstaler Win 8    Før jeg sett i gang med innstalasjon av Win10 Home for Gubben.
Takk for hjelpen jeg syntes ikke det går ann å kaste den heller.
Ha en fin dag Dere.
Arne fra Thailand  (Hanto 24)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. januar 2017 - 15:40 #1
hvis du har backup af de data på win8 som skal gemmes (billeder/dokumenter), så bare start win10 (lav en installationscd/usb med MediaCreationTool) og sæt den til at lave en ren installation (så er alt gammelt væk).
Indtast din nøgle undervejs i installationen.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
lidt nede - klik på 'download værktøjet nu'
hvis du vil bruge andet sprog end dansk, så helt nede i bunden af siden til venstre er en globus hvor du kan vælge sprog.
Avatar billede 450025 Ekspert
28. januar 2017 - 16:49 #2
claes57 Da retter jeg en Takk til deg for svaret, jeg skal ta oppbakk av det min Venn har ingen problem det.
Han vil bli glad for bytte Win 8 det er ikke Bra, innstaler Win10 som du skrev, flott å kan hjelpe andre.
Jeg treng den jo ikke selv nå, jeg har og bruker Win10 Pro versjon.
Win10 Home er kjøpt av Microsoft  Norway språk fikser jeg.
Takker for svaret, og Ha det godt.

Arne fra Thailand ( Hanto 24)
Avatar billede poko1 Ekspert
28. januar 2017 - 16:53 #3
Jeg har i dag Opgraderet en Windows 7 Til Windows 10 den blev Startet op fra stifinder på skrivebordet Ved at trykke på Setup
Hvor manden gerne ville beholde sine Købe programmer og andre filer. Det gik gnidningsløst nu skal jeg blot have fjernet Windows OLD.
https://billedeupload.dk/images/Tz2GJ.png
Avatar billede 450025 Ekspert
28. januar 2017 - 17:42 #4
Hei poko 1 Du står på fint, ja få bort det gamle, noen gråter over Win 7 - 8.1 også jeg syntes det var vemodig, men nu helt ok med Win10
Win10 er for meg kjempe Bra, vekk med det gamle, og fikk fikk fin drakraft av claes57,
Takk for god hjelp begge.

Arne fra Thailand (Hanto 24)
Avatar billede 450025 Ekspert
31. januar 2017 - 12:02 #5
claes57.
Du svarte så fornuftig claes57,  jeg har en vane jeg tenker meg alltid om 2 gange selv om alt er rett frem, man kan spare seg masse med det på Data, du skrev.

vis du har backup af de data på win8 som skal gemmes (billeder/dokumenter),
Ja Der har jeg kontroll på alt.

så bare start win10      (lav en installationscd/usb med MediaCreationTool)
På samme Data? Hadde jo vert flott,    (eller på en annen Data med Win10)

sæt den til at lave en ren installation        (så er alt gammelt væk).
            Ja Dette er jo viktig forstår det.
Indtast din nøgle undervejs i installationen.  (Den har jeg som jeg skrev)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Er ikke den Lisensen bundet til mitt Hovedkort? gamle maskin kaster jeg jo å da er Hovedkortet borte,
Kjøpt ny maskin nu med Win10 Pro, så nu sitter jeg med bare nøkkel til Win10 Home. Tenkte å bruke den på en helt annen Data med Win 8, den er jo betalt versjon også.
Den Data har ikke mitt Brukernavn ei heller min Microsoft Konto. Å da tenker jeg går det?

Og da er mitt spørsmål:    Gar det ann?  Hvis Ja setter jeg igang, hvis nei så blir det Pirart kopi av Win10 Home 200 kr max,          Grunn den som har dataen er Fattig, er på Moen har lite Monny. Nesten Blakk.  Skapte det et Problem?

Takker for svaret, oppgaven må løses på en måte.
Ha en fin dag og Takk for hjelpen om du stiller opp.

Arne fra Thailand  (Hanto 24)
Avatar billede claes57 Ekspert
31. januar 2017 - 12:37 #6
Du har købt din Windows, så det er ok. Du tænker nok på oem versioner, der følger med en pc 'gratis' - de tilhører maskinen.
Avatar billede 450025 Ekspert
31. januar 2017 - 13:29 #7
claes57
Hei jeg tror vi glir forbi hverandre, rask svar fra deg flott, til saken jeg er ingen tilhenger av gratis versjoner, Det gjelder Microsoft også sin gratis versjon, alle jeg kjenner lasta ned dagen etter den ble utgitt, jeg sa vent vent hvem høre på det?

Jeg venta helt til uken før det ble slutt jeg, Microsoft begynte å laste ned for folk selv, Folk ringte meg Hva gjør jeg, Ta det med ro sa jeg, iblant gikk hele dagen, men disse fra Microsoft klarte seg Godt.
Microsoft gjør aldri feil?
Noen ville klart tilbake til 8.1 igjen Win7 også for noe tull sa jeg, Så da var det bare å trå til da, nu vil dem tilbake for jeg har bevist at Win10 Home er ok, vist det hjemme hos meg selv.

Over til meg å ditt svar, jeg kjøpte en versjon Win10 Home brukte den 3 til 4 mdr, 2 timer alt ok, så kasta jeg hele maskina på søpla tok ut SSD den var nesten ny, maskin gammal ser du stripe på skjerm den var 8 år. Pensjonær.

Kjøpte ny Data med Win10 Pro innbakt, et bedre program, flott maskin ser du alt 100% seif.

Men jeg sitter med en nøkkel og jeg spør, skal jeg kaste den nøkkel eller skal jeg hjelpe en som er fattig?  (gå tilbake og les hva jeg skrev)

Jeg har 2 valg: En fattig sjel Overføre den til hans data ok. eller skaffe en Pirart Win10 Home løsning til under 200 dk. i Thailand er alt mulig.
Håper jeg har ordlagt meg riktig nu, å spør deg hva gjør jeg?

Kom igjen Takk.  Arne.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2017 - 17:14 #8
Jeg plejer at give gamle (når jeg ikke bruger noget mere er det gammelt) ting til familie og venner når de har en god maskine, der lige mangler en opgradering.
En kasse med grafikkort, harddiske, ram og softwarelicenser.
Det er ikke til salg, men kun noget jeg bruger til at hjælpe de nærmeste videre.
Avatar billede 450025 Ekspert
09. februar 2017 - 22:49 #9
claes57
Du kom igjen claes57 Forstår det du skriv så flott, du driv nok adskillig mer enn det jeg gjør gir bort i kassevis av det du ikke bruker mere selv og hjelper de nærmeste. Jeg driv nok lidt annerledes er eldre selv men også jeg er lidt opptatt av dem eldre, det går mere på bruken av data og det tvinger seg frem i dag.
Hadde jeg vert i mitt hjemland hadde  behovet sikkert ikke vert på den måte, men i Thailand er der alt for mange verksteder hjelp er elendig i mitt nærmiljø et u-land på data, dem vet ikke, språk problemer, og så kommer dem eldre til meg, jeg skal ha ny maskin hjelp meg, hvordan gjør jeg det, Win 10 masse ting dukker opp, jeg hater Win10, vet ikke hva jeg har gjort nå er alt bare Thai på maskinen, hvordan får jeg Æ Ø Å, får ikke åpna PDF, har ikke lært å rydde sin maskin, fikse enn Blåskjerm. For dem et problem, for meg bare artig.
Ikke mer om det, ble faktisk overaska ante  ingen ting om dette Forum, jeg er bare hobbymann jeg lære selv blir aldri utlært,  jeg henter råd her bringer det videre, hva ellers skal jeg finne på er jo Pensjonist, data  skjermen ødelagt bestilt ny data.
Mini Desktop PC / Dual Core / 8GB DDR3 RAM / 240GB SSD / Windows 10 Professional
Fikk flytta Win10 Home over til en eldre Gubbe kunne ikke den han hadde kjørt helt i grøfta, det kan jeg Takke deg for.  Har kjøp kassett så jeg kunne flytte over SSD 128 til ekstern harddisk, da stilte poko1 opp ingen problem sa han, og hadde rett, det er så flott når noen stiller opp.
Dem unge i dag kan så masse, men eldre heng etter, en å anna stikk innom, noen ringer meg, Arne jeg har problemer med Epost får ikke sendt hva gjør jeg?
Tror ikke jeg bør si mere jeg men støtte apparatet her inne er så flott, masse god hjelp og en stor Takk til deg og alle andre, kommer nok igjen og det er blitt blant mine Favoritter.
Takk claes57 ha en fin dag.
Arne fra Thailand.
Avatar billede 450025 Ekspert
15. oktober 2017 - 10:51 #10
#2 og #3 Jeg ventet faktisk at Dere kom på banen, god helg forresten. Er ikke han Donniey  novice kan ikke gi han alt i hender da. bit for bit.
Hadde vert flott han kom Bakk nu har fått god hjelp her..

Gjendanelse kun om nødvendig. Svar ja helt klart, men sette et punkt kaller vi vedlikehold, en enkel grei løsning om noe oppstår da er situasjonen oftest reddet.

Det må være en selvfølge at Gubben har CCleaner skulle da bare mangle om det løser oppgaven vet jeg nå ikke, bruker du Bil så sjekker du luft i Hjula også iblant eller?.

Jeg måtte ta til å smile lidt av det du skrev men helt rett Trodde jeg han tenkte såpass selv, men ok vi er jo her  (ellers kan du ligesågodt installere om fra bunden af, helt forfra. det giver en ren frisk babyrøv på systemet)

Jeg likte den, Sikkerhetskopi er man novise er også det en selvfølge. Og med hensyn til Babyrøv, har han 2 valg, kjør helt i Bunn fjern alt ink filer, oppbakk ja, den andre behold filer et valg, den første er nok best, uansett lidt jobb blir det, og en ny Babyrøw må da være ok, en helt ny og frisk også..

Windovs liker ikke Trediegrads programvare forstår dette godt, men fakta enkelte gange er vi nød til og bruke dem, men vil tro du vet hva du holler på med Malwarebytes er et slikt program.

Så nevnes der  Drivere. Lidt interresant dette med drivere dette programmet det er gratis,  det hetter (SnailDreiver)  hvorfor har brukt dette i snart 2 år nå drivere har ikke vært noe problem for meg i hele tatt. Stoler du ikke på meg så avinstaler det da veldig  enkelt,  også det er Tredieparts program.

Crapware vil tro du blir kvitt den  da ved nytt opplegg, videre er der noe på gang nå med nye oppdatering. Bruker du Google stikk innom innstillinger?    Flere verktøy tøm nettleserloggen fjern informasjonskapsler og andre nettstedsdata. Bare en tanke og vurdere dette og så får vi håpe at vi høre fra .Donniey  tenker alt går godt i hans favor.

Arne
Avatar billede 450025 Ekspert
23. oktober 2017 - 18:21 #11
Se hva jeg har i speedtest,  ping 24    download 217.42    Upload 106.56
Nå bruker jeg aldri denne lokale nettsted her.

Bruker bare VPN.

Jeg er helt Annonym jeg fra jeg starter til det er slått av ingen treng å vite og hvor jeg befinner meg.

Da er det dette Resultatt.

Ping 237    Download 12.56      Upload 9.42

Ser film, kontor arbeide, laster ned, all trafikk ingen hakking, ingen stopp, en drøm å bruke computeren.

Dokter er permitert trenger han ikke i hele tatt, han får arbeids eller ledigheds trygt. som ufør.

Kona er på nett min sønn spiller han er spill gal, å bruker bare en Ruter også.
Forteller det noe?
Arne.
Avatar billede 450025 Ekspert
23. oktober 2017 - 18:23 #12
Hallo hvor er jeg nå nei nå går jeg å legger meg.