Avatar billede Bjarke Novice
29. januar 2017 - 18:58 Der er 12 kommentarer

Komplekst wifi problem

Hejsa! Jeg har et meget kompleksts wifi problem, som jeg har arbejdet med i nu 7 timer uden at komme igennem.
På grund af problemets kompleksitet har jeg ført logbog undervejs, hvilket jeg tror jeg bliver nød til at dele med jer, så jeg undgå svar ala. "Har du prøvet at genstarte routeren?".
Ok, så kort intro til problemet, også kommer logbogen.
Jeg har godt internet på 75/75 som jeg har en TP link router til og hvor jeg for wifi til min stationære via en USB network adapter.
Yderligere er der to bærbare og to mobiler i huset.
Alle enheder har virket fint og opfanget nettet rigtig godt, indtil for lidt over en uge siden, efter jeg havde været væk et par dage, så ville min stationære ikke på nettet. Jeg kæmpede med den et par timer og fik oprettet lidt forbindelse (cirka 20/20, for det meste mindre), og i dag er den så helt stået fra. De bærbare + mobilerne fanger stadig 75/75 super godt (sommetider mere). Jeg har prøvet at tage mit usb netværkskort ud fra den stationære og indsætte det i den bærbare - der virkede det super godt.
Jeg har også prøvet at oprette et mobilt hotspot og få adgang til det via min stationære - det virkede også super fint.
Det ENESTE problem der er/har været er manglende adgang til min router fra min stationære computer.

Ok og her er logbogen:
Computerens komponenter:
Windows 10 64- but system.
16gb DDR3 Ram
Intel Core I5-4670K CPU 3.40 GHz
Nvidia Geforce GTX 760
SSD Samsung SSD 840 EVO 120 GB
HDD: Seagate 2TB

Her er min logbog over de forsøg har jeg foretaget mig d.29/01/2017 for at få oprettet forbindelse:
Logbogen står i kronologisk orden.
Handling    Resultat
Genstart computeren =    Ingen ændring
Genstart routeren (ventetid 10 sek) =    Ingen ændring
Genstart computeren =    Ingen ændring
Fejlfinding på netværks systemet =    Ingen resultat
Log af / log på wifi    Computeren frys ? genstart (tog 5-6 minutter)
Netværks Nulstillet (Indstillinger -> Status) =    Ingen ændring

Netværks adapter test:
Jeg bruger en USB netværk adapter fra Realtek
information: Realtek RTL8188EU Wireless LAN 802.11n USB 2.0 Network Adapter.
Driverversion: 1030.6.1201.2015
Jeg gjorde følgende:
Tog USB?en ud og satte den ind i min bærbar computer (som ved sit normale netværk trækker de 75/75 ish). Så slog jeg bærbarens normale netværks adapter fra, og connectede til WIFI via USB?en.
=    USB netværks adapteren virkede 100% fint på bærbaren, også når bærbaren stod samme sted som den stationære.
Indtil videre konklusion: USB netværks adapteren virker fint.

USB netværks adapteren tilbage til den stationære.
Endnu et Netværks nulstilling
=    Ingen ændring (stadig ingen forbindelse til internettet).

Genstart. Nu connectede jeg computeren til min mobil telefons Hotspot    Internet adgang til 4g via 3?s netværk.
Igen må konklusionen være at USB netværks adapteren virker fint.

Computeren connectes tilbage til WIFI netværk.
=    Ingen ændring, nu med beskeden: ?Ingen internetforbindelse, sikret?.

Bærbar computers forbindelse til Wifi netværket testet    Resultatet var 90/40.
CMD koden: netsh wlan show wlanreport lavet
=  Resultatet er masser af ting jeg ikke helt forstår. . .
CMD koden: ipconfig    Default gateway: 192.168.0.1
Ping til 192.168.0.1    Resultat:
Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Replay from 192.168.0.100: Destination host unreachable.

Packets: sent = 4, received = 2  50% lost.

Enhedshåndtering check under netværkskort    Killer e2200 Gigabyte Ethernet Controller NDIS 6.30
LogMein Hamachi Virtuel Ethernet Adapter
Realtek RT8188EU Wireless LAN 802.11n USB 2.0 Network Adapter
WAN miniport ? masser af dem.. IKEv2, IP, IPv6, L2TP, Network monitor, PPPOE, PPTP, SSTP

Følgende kommanderen blev brugt:
netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
Genstart
= Ingen ændring ? stadig ingen forbindelse.
Sidste gang (d. 20/01/2017) fjernede jeg Qualcomm Atheros Network Manager.msi
=    Intet resultat.
Testede igen med mobil HOTSPOT.
Nyt problem med forbindelse til WIFI ? IP ikke gyldig    Hotspot virker fint.
= normale wifi: Ip ikke gyldig

Jeg har slået AVAST antivirus fra (fjernet programmet).
Der er tidligere blevet kørt 3 fuld system skanninger og en opstart skanning ? intet ondt fundet.
=    Ingen ændring

Windows defender er slået fra =    Ingen effekt
Firewall er slået fra =    Ingen effekt
Netværket er nulstillet =    Ingen effekt
Netværks kabel er indsat (som test)    100% ren forbindelse.

Jeg har søgt på driver opdateringer til netværks adapteren
= Alt er opdateret

Jeg har søgt på nettet efter opdateringer
= Alt er opdateret

Jeg har slettet netværks adapterens driver, genstartet, installeret den nyeste
= Ingen effekt, stadig ingen wifi forbindelse til routeren.

Nyeste CMD kommando, ipconfig
= Viser ingen IP for standartgateway
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2017 - 19:14 #1
Jeg læser umiddelbart et par ting ud af din log:

Det er uklart, hvad din egen IP# har været i de eksempler, hvor du ikke kan pinge din gateway. Hvis du f.eks. har en APIPA-adresse, enten fordi udstyr har været genstartet, eller din router har et problem med DHCP (f.eks. ikke svarer som den skal på [DHCP discovery]), så vil du naturligvis ikke kunne pinge den.

Det er heller ikke klart, hvor der skal fejlsøges. Jeg tolker det, trods dine meldinger af WAN-hastigheder, at det er på dit interne netværk, du har problemerne - er det korrekt?
Avatar billede Bjarke Novice
29. januar 2017 - 19:31 #2
Hej CRKrogh
Urm... Jeg ville ønske jeg kunne besvare det lidt mere konkret, men jeg ved ikke super meget om netværk og de anvendte fagbegreber.
Men log bog er kun "udførlig" fordi jeg til dagligt er miljøkemiker studerende og derfor er jeg vant til at rapporterer :P.
Men ja, jeg vil tro det er mit interne netværk.
Jeg er ikke helt sikker på det med APIPA og DHCP - det vil jeg læse op på.
Men ja, routeren står inde i et værelse, min stationære er i stuen (to værelses lejlighed, så der er ikke så langt).
Og det er min stationære der ikke vil logge på det wifi fra routeren.
min bærbare og mobil vil gerne. Den stationære logger også fint på et mobilt hotspot, bare ikke det signal der kommer fra routeren.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2017 - 19:37 #3
Når du nu er lidt usikker på netværksteknik, kan vi starte lidt fra bunden - også selvom du skriver at du gerne vil være fri for "har du genstartet routeren". Lad mig forklare hvordan og hvorfor:

Start med at slukke så meget som muligt - router, iPads, mobiler, stationær PC, laptops.
Tænd routeren og giv den 5-10min. til at få alt på plads.
Start nu med de mobile enheder. De er oftest lidt mere hårdføre i forhold til at tabe og genoprette forbindelser. Når de er startet op, så kontroller, at de har internet-adgang. Hastigheden er ikke relevant i denne sammenhæng.
Tænd nu den stationære PC og test internet-adgang på den nogle minutter efter at den er startet op.

Hvis der IKKE er hul igennem, har vi et problem, er der hul igennem, men elendig hastighed, et andet problem.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2017 - 19:38 #4
der kan være ny nabo-router, der støjer på din kanal - og så er den stationære placeret uheldigt, så den rammes.
På en win10 maskine kan du hente app 'wifi analyzer' i store. Klik på 'lup' analyze i toppen, og du kan se dit signal og de omkringliggende. I bunden/venstre står en recommend - skift til den kanal på router og når den er genstartet så test enheder.
Avatar billede Bjarke Novice
29. januar 2017 - 20:06 #5
@CRKrogh: Jeg har nu gjort alt hvad du bad mig om. Men ingen forbindelse kom igennem. Nu jeg har efter 10 minutters ventetid sat netværkskablet i igen, så jeg kan besvare posten her.

@Claes57: Jeg har hentet appen og testede efter genstart. Det ser ud til at den kanal som mit netværk er på, er den bedste. Den var i hvert fald recommended og havde fleste stjerner.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2017 - 20:23 #6
Har du mulighed for at teste din USB-WiFi adapter med en USB-forlænger? På den måde kan du få lidt mere højde på og i det hele taget lege lidt med placeringen uden at skulle flytte rundt på det hele.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. januar 2017 - 04:46 #7
Har du checket at PC er sat til automatisk DNS?
**
Hvis ALT svigter: Kør følgende kommando i en administrator prompt :
NETSH WINSOCK RESET
Genstart og forbindelsen burde være der igen !

NOTE
netsh winsock reset is useful command that you can use in Microsoft Windows to reset winsock catalog back to default setting or clean state. You can try this if you are having following Internet access or networking problems but still failing to resolve the problem after trying all other suggestions.
**
Avatar billede Nina Forsker
30. januar 2017 - 08:09 #8
Hej, som alle de andre har sagt det vigtige er du har dhcp på så du modtager en ip-adresse fra din router. Du kan tjekke det hvis du højreklikker på dit "wifi" ikon og trykker "Netværks- og delingscenter" der trykker du på "Rediger indstillinger for netværkskort" derefter højreklikker du på din USB Adapter og vælger "Egenskaber" så klikker du på "TCP/IPv4(Internet Protocol Version 4)" og trykker "Egenskaber"

Nu trykker du så på "Hent automatisk en IP-adresse" Og det samme gør du ved DNS. Så det ser sådan her ud: http://www.pingzic.com/wp-content/uploads/2015/11/IPv4-settings.png så prøv at ping igen.

Hvis det allerede er på DCHP så prøv at fejlfinde ved at sætte din USB adapter i andre USB porte, du kan se under Enhedshåndtering om der er evt. fejl når den er sat i.

Du kan jo også prøve at afinstallere driveren til USB adapteren og installere det igen.

Håber det gav nogle foreslag,

Mvh. Nina
Avatar billede Bjarke Novice
31. januar 2017 - 09:47 #9
@CRKrogh: Jeg har prøvet med en usb forlænger, men det ændrede ikke på noget, der er stadig ingen forbindelse.

@Uvanga: Som der står i min logbog øverst i posten, så har jeg prøvet kommandoen: NETSH WINSOCK RESET. Ja, den er sat til automatisk DNS.

@Nina: Jeg har fulgt din guide, og TCP/IPv4 er sat til automatisk DNS og IP.
I min logbog skrev jeg også, at jeg har prøvet at afinstallere driveren. Jeg har prøvet fire forskellige USB porte, men det ændrede ikke på noget.
Jeg har også svært ved at se hvordan det skal hjælpe at flytte USB'en til en anden USB port, når den gerne vil opfange et hotspot, bare ikke det wifi jeg har i lejligheden. Så kan der vel ikke være en "fejl" når den bliver sat i.
Det samme gør sig vel gældende for det med den automatiske DNS og IP. Egenskaben er jo den samme om jeg er connected til min mobil eller til mit wifi.
Som jeg har skrevet i min logbog så gælder følgende parametre:
A) USB'en virker fint når den bliver sat over i min bærbare computer.
B) USB'en, når den sidder i min stationære, opfanger fint et mobilt hotspot.
Avatar billede Bjarke Novice
01. februar 2017 - 16:02 #10
Nå, jeg har besluttet mig for at få net via kabel i stedet, og så bruge min USB adapter en anden god gang.
Mange tak for hjælpen alle sammen, det er dejligt i ville forsøge.
Det er en skam dog at vi aldrig fandt en løsning, men det er nok en af dens slags problemer som er mere en videregående :P.
Jeg har ud over forummet her også haft to IT eksperter til at kigge på sagen, og ingen havde en anelse om hvad der skete/foregik.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2017 - 16:17 #11
Du kan altid more dig med at reformatere pc og starte helt forfra med en ren windows. Ingen ved, hvad der ligge af mærkelige data i registreringsdatabasen og firewall lokalt på den.
Avatar billede g mod Praktikant
05. maj 2018 - 18:26 #12
fsfvsv