Avatar billede Morten Professor
02. februar 2017 - 08:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Mysli bruger

Hej Eksperter

Jeg fik igår krypteret koder til så når de opretter sig som medlem er kode krypteret.
Nu har jeg så et spørgsmål, jeg har sammesat kode og bruger i databasen så når deres fiskeplads de har skrevet er det kun deres de ser.
Og et andet sted når det skal vises.

Men nu kommer spørgsmålet hvordan får jeg det hele til at ændres hvis de bliver nød til at få ny kode, så skal deres kode også bliver ændret de andre steder. Er der en god metode til det eller skal jeg sammensætte brugeren på en anden måde.
Måske bare deres brugernavn til de artikler de skriver, jeg syntes bare det ville være mere sikkert med hvis der var flere ting der skulle stå overens.

Håber jeg har forklaret mig ok, ellers må i meget gerne spørge ind til det.

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
02. februar 2017 - 09:32 #1
>så skal deres kode også bliver ændret de andre steder.
ikke forstået, alle steder i databasen referarer du bare til brugerens id, ikk

tbl_users
id, fornavn, efternavn, brugernavn, password

tbl_fiskepladser
id, name, postnummer

tbl_map_users_fiskepladser
user_id, fiskeplads_id

ved ovenstående kan brugeren ændre alting undtagen id, uden det påvirker databasen
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. februar 2017 - 09:44 #2
Som #1 siger. Normalisering. Det optimale er kun at gemme data en gang.
Og skal man så have en ref, så bruger man primary_key, da den altid er unik og ikke kan ændres.

Og antager det er en stavefejl, men det hedder enten mysql eller mysqli (den sidste er at foretrække)
Avatar billede Morten Professor
02. februar 2017 - 09:57 #3
Perfekt det gav mig lige en ide til hvad jeg kan gøre i stedet.
Kan se lige nu det jeg har lavet, har gjort det mere svært for mig.
For har ved hvert tabel lavet en bruger og en adgangskode, som ref. til at de kan se og redigerer deres eget.
Jeg beklager min stave fejl med mysli :oP havde ikke lige set det, for det var meningen der skulle stå Mysqli.