Avatar billede braadso Praktikant
02. februar 2017 - 09:40 Der er 6 kommentarer

Montage af autoradio

Er ved at installere en Pioneer MVH-X580DAB autoradio i båd.
Diagram over tilslutninger viser 4 højttalere, men jeg skal kun installere 2.
Hvis jeg installerer disse til "front", hvad gør jeg så med kabel til "bag". Lader dem være tomme, eller skal der kables specielt ?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. februar 2017 - 10:00 #1
de skal bare være tomme.
Avatar billede hemberg Forsker
02. februar 2017 - 10:43 #2
Enig i  #1. Men husk at udgangene skal være isolerede. Der må ABSOLOUT ikke være mulighed for kortslutning. Det kan føre til at forstærkerdelen "brænder" af. Og så skal du huske at indstille radioen til kun at bruge de forreste højtalere (FADE) indstillingen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2017 - 11:20 #3
Enig m. #2, men det er nu ikke nødvendigt at rode med fader. Så længe udgangen ikke er belastet med en højttaler, trækker den ikke andet end tomgang.
Avatar billede hemberg Forsker
02. februar 2017 - 11:49 #4
Det var nu mere for at få "fuld lyd" på for højtalerne. Vil gætte på at radioen som standart er sat op til at fordele lyden imellem for & baghøjtalerne.
Avatar billede braadso Praktikant
02. februar 2017 - 12:13 #5
Tak skal I ha alle sammen. I "gamle dage" lærte jeg at en radio uden indbyggede højttalere IKKE måtte tændes uden højttalere tilsluttet. Så hellere spørge først. Skruer balancen helt over til "front" og kører videre :-)
Avatar billede hemberg Forsker
02. februar 2017 - 12:20 #6
Selv tak. Så længe der ikke er nogle kortslutninger kan der ikke ske noget. Så rådet er sådan set ok. Så sikre man sig at der ikke brændes noget af. ;-)