Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2017 - 11:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kloning af harddisk med EISA-partion

Er det muligt at lave en klon af en harddisk med EISA-partion til en bærbar, og i givet fald hvordan gør man?
På forhånd tak.
Avatar billede hemberg Forsker
02. februar 2017 - 12:07 #1
Der findes et program der hedder clonezilla der kan klone hvad som helst. Du henter programmet på hjemmesiden (Google clonezilla). Brænder det på en cd/dvd/usb og så starter du op på de medie du har valgt. Derefter er der instruktioner om hvad du skal gøre. Det er i bund og grund en Linux distribution du starter der så kan klone en disk/partion eller lign. Det er en lille smule langhåret. En langt mere ligefrem løsning hedder (software) Redo Backup. Fungere næsten ligesom clonezilla men er bare enklere. Begge løsninger er gratis.
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2017 - 13:07 #2
Jeg takker for svaret :-)
Det vil jeg prøve. Det er ikke aktuelt endnu, men det bliver det, så det er jo maget rart at være lidt forberedt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2017 - 14:53 #3
Nu har jeg prøvet at downloade både Clonezilla og Redo Backup, men det er ikke lykkedes mig at få det til at virke. Måske er det mig der ikke rigtig har forstået fremgangsmåden. Resultatet er i hvert fald ikke faldet heldigt ud :-(
Avatar billede eyvind Seniormester
09. februar 2017 - 10:52 #4
Så kan du prøve et andet program:
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Rul ned og vælg den "FREE" som er gratis og god til almindelige formål.

Når den er installeret kan du lave en total backup af din harddisk.

Den kan så "Restore" din fine nye backup på en anden harddisk som kan lægges i din bærbare.

I utilities kan du lave en boot CD som kan bruges til genoprettelse og styre direkte uden at installere.

Når du har hentet og installeret den Aomei backupper kan du bare spørge inden du går i gang

Backup og restore bør altid laves med nettilslutning, så den ikke løber tør for strøm.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. februar 2017 - 11:37 #5
Jeg har allerede Downloadet aomeitech i "Free" udgaven, og det virker.
Jeg prøvede som et forsøg at klone den interne SSD med Windows 7 Ultimate 64-bit til en almindelig ekstern HDD og det er ud til at virke:-)
Grunden til jeg vil lave en klon er den, at der på min "nye" brugte ASUS bærbare netop er  en HDD som jeg vil udskifte med en SSD.
Denne ASUS er forsynet med en Intel i7 processor på 2,3 GHz og 8 GB RAM man da der er plads til 16 GB RAM har jeg bestilt to 8 GB RAM-blokke. Batteriet var dødt men har skaffet et nyt hos et firma i Ålborg, så nu virker det.
Avatar billede eyvind Seniormester
09. februar 2017 - 16:21 #6
Super - tillykke.