Avatar billede Crapss Novice
03. februar 2017 - 07:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

i7 kører pludseligt meget langsomt og ustabilt

Hej

Jeg har fået et pludseligt opstået problem med min selvbyg pc.
Da jeg kom hjem fra skole i går, lagde jeg mærke til at computeren kørte rimeligt langsomt og gik derfor ind og tjekkede hvad det kunne være, ganske rigtigt kørte cpu'en det meste af tiden på omkring 800 mhz og svinger meget op og ned.
Jeg har nu gennem to dage prøvet det meste, lige fra at installere nyt OS, køre diverse tests til at skille den ad og samle igen. Jeg har kigget på cpu'en, som stadig ser ud som ny og med fin kølepasta. Rammene er prøvet en blok af gangen i forskellige slots, alt med samme resultat. Jeg har taget grafikkortet helt ud og kørt mit kabel i motherboardet og stadig med samme resultat. Motherboardet ser desuden helt fint ud.
Jeg er lige pt. løbet tør for idéer i forhold til hvad jeg kan gøre. Hvis jeg havde diverse ekstra dele kunne jeg selvfølgelig prøve at udskifte, men den mulighed har jeg ikke lige.
Ingen af de test jeg har kørt har sagt fejl.
Temperaturer ligger helt fint på alle komponenter og har altid gjort det, generelt er det en pæn og velholdt computer.
Under stress test af cpu'en laver den helt samme nummer, har testet med 5 forskellige programmer (just to be sure).
Endelig kom med jeres input eller erfaringer inde for det samme, jeg er lost.

PC SPECS
Windows 10 64-bit
Intel Core i7-6700K Skylake CPU - 4 GHz
Kingston HyperX Predator - DDR4 - 16 GB : 2 x 8 GB - 3200 MHz
MSI GeForce GTX 1070 GAMING X - 8GB
MSI Z170A GAMING M7 Bundkort - Intel Z170
Samsung 750 EVO SSD - 250GB OS DISK
Samsung 850 EVO SSD - 500 GB
2 TB Seagate Desktop SSHD
EVGA GQ 750 Strømforsyning - 750 Watt
CRYORIG H5 ULTIMATE STOCK COOLER
Fractal Design Define R5 - Black
Avatar billede posten Ekspert
03. februar 2017 - 08:18 #1
har prøvet med en anden cpu ??
Avatar billede Mikkel900 Novice
03. februar 2017 - 09:50 #2
Har du været inde i bios og sætte alt tilbage til factory settings ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2017 - 09:52 #3
At clock på CPU'en kører op og ned er ikke unormalt - den throttler jo selv afhængig af belastning, under normale omstændigheder.
Du burde kunne slå den feature fra i BIOS, men strømforbrug (og jo dermed varmeudvikling) vil stige.

Hvordan oplever du den helt præcist som ustabil og langsom? Snakker vi en fornemmelse i forhold til daglige opgaver, eller holder du det op mod benchmarks?
Avatar billede Crapss Novice
03. februar 2017 - 15:04 #4
Posten: Jeg har ikke prøvet med en anden cpu, det ligger jeg desværre ikke inde med. Ville være nærliggende, hvis jeg havde ekstra af alt hardware liggende eller en kammerat i nærheden, men det har jeg desværre ikke lige :(

Mikkel: Jeps, med samme resultat.

CRKrogh: Under full load i diverse burn/test programmer, kører den også op og ned.
Den er dicideret langsom i windows bare. Bl.a. er den 2-3 sek om at åbne en mappe eller et andet lille program. Samme resultat før og efter reinstall af OS.
Avatar billede mash Mester
03. februar 2017 - 17:56 #5
havde samme problem men en maskine jeg byggede til en af mine venner(den blev langsom), naesten samme spec. som din, de viste sig at vaere netvaerkskortet(killer e2400) som i visse configs har en ram leak, du kan evt. tjekke det i task manager->performance->memory og se om din "non-paged pool" aeder alt rammen(burde ikke vaere mere end 300Mb. normalt).

Min loesning var at disable det onboard netvaerkskort og saetter et andet et i.

Men proev evt. at disable det og se om det hjaelper.
Avatar billede Crapss Novice
03. februar 2017 - 20:48 #6
Bruger kun 165 mb. Har prøvet at disable onboardet, men stadig med samme resultat.. ellers tak for input :)
Avatar billede posten Ekspert
04. februar 2017 - 00:16 #7
har du prøvet kun én disk  ??
Avatar billede Crapss Novice
04. februar 2017 - 22:47 #8
Har prøvet med de to forskellige SSD'er, hvor der kun har været en sat til af gangen, stadig med samme resultat. Jeg kan allerede ude i bios se at cpu'en står på 0.8 ghz og behøver ikke engang at komme ind i et OS for at den begynder på det.
Avatar billede Crapss Novice
05. februar 2017 - 01:27 #9
Efter selv at have nørdet godt i bund, fandt jeg omsider problemet. Det må nok med 99,9% sandsynlighed være en bad sensor på MB.

https://linustechtips.com/main/topic/396850-intel-core-i7-4790k-locked-at-800mhz/

Virker lige så snart jeg kører ThrottleStop og disabler BD PROCHOT.

Jeg må have lavet en RMA.