Avatar billede manse Praktikant
05. februar 2017 - 20:54 Der er 18 kommentarer

hjælp til ssd/windows

hej jeg har nogle problemer med min pc den har her i et stykke tid  begyndt at skrive at windows ikke svare  og så fryser den fast der og kommer ikke videre  og jeg har lagt mærke til at min ssd bliver meget varm efter min mening den ligger på 45 til 50 på skrivebord og i spil kan den godt ramme 60 til 63 af hvad jeg lige har set    så vile lige høre om der er nogle der kender en måde at fikse det på  er det på tide at få ny ssd eller et eller andet  min ssd er en samsung ssd 840 evo 120gb og det er win10
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2017 - 21:01 #1
Samsung skriver at lige din disk kan bruges mellem 0 og 70 grader, så du overstiger jo ikke. Men hvad med den anden hardware du har. Kører den varmt?
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/M2M/html/ssd840evo/specifications.html
Avatar billede manse Praktikant
05. februar 2017 - 21:08 #2
jeg bruger speccy til at se det på og ifølge den er det kun ssd der bliver varmt
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 01:48 #3
Den temperatur handler om "Environment" altså rumtemperaturen.
SSDér bliver normalt ikke meget varme. Min Samsung Evo 840 250GB
ligger på 29 grader i følge Speccy. 45 grader er meget højt og 60 lyder vildt.
Du har vel ikke placeret den disk op af noget, som afgiver kraftig varme?
cpuén bliver varm. Meget varmere end en SSD.
Hvis computeren er en stationær, så prøv at lade den SSD hænge udenfor computeren i kablerne. Min SSD ligger bare løst nede på computer bunden. Det betyder ikke noget, fordi den vejer så lidt, og ikke har mekaniske dele, som kan skubbe den rundt.
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 10:04 #4
den står frit under et bord hvor den har stået siden den blev købt og der har den stået i 2 år uden og blive varm så ville ikke mene det er det  men prøver at flytte den for at se om det hjælper men den starter op på 29grader og så 10min efter ligger den helt op på 35 bare på skrivebord
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2017 - 10:12 #5
Jeg har for ganske nylig udskiftet hdd´en i min stationære med en Samsung SSD  EVO 850 på 500 GB. Denne SSD kommer aldrig over 35 C. Så jeg mener at de temperaturer du nævner virker foruroligende høje.
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 10:15 #6
synes jeg osse selv kan det ha noget at gøre med at den er købt med win7 og opgraderet til win10
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2017 - 10:31 #7
Det tror jeg næppe. En SDD bliver generelt ikke ret varm.
Der må ligge noget andet bag.
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 10:44 #8
ja tror jeg må ha den gennemgået hos en it forhandler snakket lige med en han snakker om at der må være noget defekt i ssden da det ikke er normalt den bliver så varm
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2017 - 16:30 #9
Er der ikke noget med at Samsung har en udvidet garanti på ssd diske ud over de almindelige to års reklamationsret??
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 17:15 #10
det er jeg ikke klar over men den er som min 3 år nærmer 4 så tror ikke der er noget at gøre der
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 17:34 #11
Hvilket styresystem bruger du? Har du installeret Samsung Magician?
Det er meget vigtigt, at du både kører med AHCI og Trim.
Jeg har læst, at windows XP og Vista ikke understøtter Trim.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 17:39 #12
Hovsa!, du skriver jo selv, at det er w10.
Så bare een ting til, man må ikke fylde en HDD til halsen, der skal være 10-15% fri.
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 17:50 #13
ja der er 32 gbyte ledige ud af 120  det ville jeg mene er fint med ledig plads men kan lige prøve at kigge den igennem for ting der ikke skal være der
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 17:54 #14
Ok, men husk Samsung Magician, så du kan se om AHCI og Trim er i orden. Desuden kan du der se hvor hurtig din SSD skriver og læser. Der er også mulighed for at køre Rapid mode.
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 18:09 #15
okay har lige prøvet  Samsung Magician og den skrver drive condition good så forstår ikke lige hvad det er der fårsager det
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 18:09 #16
Har lige læst lidt om Rapid mode. Det kræver en hel del ram.
Her er en som skriver :" Downside is it'll probably use 4 GB of your 16 GB of ram."
Så afhængig af, hvad man ellers bruger af ram, skal man nok mindst have 8GB.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:24 #17
Ok. Men du kan så se, om AHCI er aktiveret og Trim enabled.
Prøv at køre en Performance optimization.
Avatar billede manse Praktikant
06. februar 2017 - 19:49 #18
AHCI er aktiveret og Trim enabled og så prøver jeg lige en Performance optimization. og ser hvad det siger