Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:21 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Pc slukker brat

Hej Eksperter

Kan i fortælle mig hvor fejlen ligger ved min pc, når den 1-2 gange dagligt bare slukker.
Den har et par år på bagen, og begyndte med det for ca 3 mdr siden.
Den slukker brat og jeg skal som regl vente et par minutter før jeg kan tænde den igen.

Speccs_
Motherboard  - Asrock z77 extreme 6
Cpu - i7 3770k
gfx - Nvidia geforce 1060 6mb
PSU - Corsair CX750

Det er meget forskelliget hvornår den vælger at slukke, det kan være imens jeg belaster computeren med spil, eller når jeg blot sidder og surfer lidt på nettet.
Cpu temp ligger som regl under 50c og gpu ligger omring 70c under belastning.
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:22 #1
Jeg opgraderede grafikkortet for nylig, men mener den var begyndt på det før jeg gjorde dette.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:23 #2
nyt kølepasta
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:27 #3
#2 ok men temperaturen på cpu fejler jo ikke noget. Vil nyt kølepasta så hjælpe.?
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:30 #4
slukker den også når du er i bios
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:33 #5
Jeg er meget sjælden i bios, men den har ikke slukket de få minutter jeg har været det de sidste 3 mdr.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:37 #6
Hvis du bare tænder, logger ind og LADER DEN STÅ er det så også 20 minutter ?
Altid 'præcist' 20 minutter ?
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:39 #7
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:40 #8
20 minutter ?
Der kan gå flere timer imellem den vælger at gøre det. Nogle dage gør den det slet ikke, imens den kan gøre det 3-4 gange andre dage.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:42 #9
hvårnår kom det
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:43 #10
for ca 3 mdr siden som jeg skrev i starten :)
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2017 - 19:47 #11
systemgendannelse ? eller ved formater den ellers hardware test
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2017 - 19:50 #12
Har du set i logbogen om den melder nogle fejl man måske kan arbejde videre fra?
Der er en del med Kernel fejl, men det er fordi strømmen lukker brat.
Højreklik computer og vælg administrer og gå i logbog- Windows logger
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 19:54 #13
Nej den begyndte lige pludselig.
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 20:01 #14
Ja den skriver fejl hændelse 41 - Kernel power i logfilen
2 gange inden for 24 timer
5 gange inden for 7 dage
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2017 - 20:04 #15
Og det er eneste fejl den skriver?
Avatar billede bedsize Novice
06. februar 2017 - 20:06 #16
Nej den har en masse fejl, men under kritiske fej er det den eneste..
Kan man ikke finde en måde at exportere logfilen ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2017 - 15:58 #17
Man burde kunne gemme den som en tekstfil og uploade den til nettet så vi kan se den.
Du kunne også lave et skærmskud af den mest generelle fejl af de ikke kritiske fejl.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. februar 2017 - 23:04 #18
Den fejl du beskriver kunne også tyde på en eller anden form for over ophedning. Du skriver godt nok, at cpu ikker er for varm osv., men det kan komme meget hurtigt. Det kan også være andre steder i pc, at den bliver for varm. Strømforsyning, grafikkort osv.
Prøv at åbne kabinettet og se om ikke der sidder en masse snavs i cpu køler, grafikkøler, køleren i strømforsyningen osv. Fjern evt. snavs med trykluft. Husk lige at blokere kølerne, når der blæses på dem, så de ikke roterer med 10.000 omdrejninger, idet man kan ødelægge lejerne, bl.a. fordi at der kan være en del ubalance i køleren under rensningen, idet man starter i en side, hvor møjet straks forsvinder, men det når det ikke i den anden side, og så har man ubalance, som ikke er godt ved høje omdrejninger.
Jeg har haft adskillige pc.er til reparation med nævnte symptomer, og hvor det "bare" var møj i systemet, som forårsagede problemet.

Kurt
Avatar billede bedsize Novice
07. februar 2017 - 23:55 #19
Tak Kurt

Jeg har haft den kørende, med Logitech system overvågning på min mobil under belastning, og kan se min cpu faktisk nærmer sig 70c i få sekunder. Jeg har tidligere blot forholdt mig til CAM fra nzxt, og den har kun vist en stabil temperatur på langt under det førnævnte.

Tror du har ret i at jeg alligevel har et varmeproblem :)
Avatar billede bedsize Novice
07. februar 2017 - 23:57 #20
Også tak til i andre for jeres tid selvfølgelig :)