Avatar billede grzona Ekspert
08. februar 2017 - 03:21 Der er 2 løsninger

skærmkort og lydkort

Hej Eksperten. jeg skal købe en ny bærbar og vil ikke betale for hardware jeg ikke har brug for.

Mit spørgsmål er så:

Har lydkortet og ram betyding for lyd kvaliten? altså bliver lyden dårligere af mindre ram? jeg har nogen rigtigt gode højtalere og ved ikke om en 5-6 gb ram kan trække dem. Eller om det kan og lyden bare bliver dårligere?

Og hvordan påvirker mindre ram billede kvaliten i youtube og tv på bærbar?
vil billede hakke eller er det "bare" lavere opløsning?
Avatar billede Nina Forsker
08. februar 2017 - 08:12 #1
Hej,

Skærmkort og lydkort er nødvendigt for din pc, og er desværre noget du er nød til at betale for.

Ram er noget helt andet og er ligesom det som gør at din computer kan multitaske, du har som sådan ikke behov for mere end 4 gb ram hvis du bare skal høre musik og se Youtube, det har lidt mere at gøre med din internet forbindelse.

Skærmkortet er det som "påvirker" din billede kvalitet med de fleste skærmkort idag bliver det ikke et problem for dig at køre højt opløsning.

Derimod lydkortet er sikkert også fint nok, men hvis du går rigtig meget op i "høj kvalitet" så skal du nok også have fat i et nyere lydkort. Men det du får med kan sagtens "trække" dine højtaler. :)

Håber det besvarede dine spørgsmål,

Mvh. Nina
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. februar 2017 - 11:52 #2
Enig, RAM og grafikkort vil i standard-opsætning være tilstrækkeligt.

Hvis du reelt HAR gode højttalere og har brug for ordentlig lyd, så findes der USB-lydkort, der kan levere varen, men der skal som regel en forstærker imellem. En anden ting, du så vil opdage, er at streaming-lyd desværre også kan være en lidt tvivlsom oplevelse, så man bliver nok lidt mere kritisk med sit kildevalg. ;-)