Avatar billede pumpestationen Juniormester
08. februar 2017 - 23:22 Der er 14 kommentarer

Hvordan låser jeg skærmen fast på IPad ?

Vi har et indtastningssystem i børnehaven hvor ungerne taster deres nummer ind på en touchskærm koblet på en pc. Stort setup og jeg vil gerne skifte det ud med en trådløst opkoblet IPad siddende på en stander.
Udfordringen er at hver gang børnene taster nummeret, hopper skærmbilledet og zoomer hist og pist, så billedet forsvinder eller bliver ubrugeligt. Har været i indstillinger og låst alle mulige skærmindstillinger uden resultat.
Måske kan man slet ikke låse skærmen på en IPad, men vil en tablet være bedre? Elsker min IPad og har aldrig haft en tablet i huset, så her er jeg helt blank.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2017 - 02:16 #1
På min iPad er der på øverste venstre kant en lille skydeknap, som låse skærmen.
Øverste kant skal se i forhold til, at den runde åbne knap holdes i venstre side.
Avatar billede Nina Forsker
09. februar 2017 - 08:04 #2
Mener du skærm rotering? Eller at låse for at børnene kan rode med indstillingerne?

Eller som Valby siger låse iPadden?

Hvis det bare er skærm rotering kan du vende skærmen den vej du gerne vil have den skal være låst på, swipe op fra bunden af tabletten også trykke på den lille låseknap til højre. Skulle se sådan her ud; https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/ipad/ipadmini/ios8-ipadmini-homescreen-lock_rotation.png

Ellers så børnesikring;
https://iphoneluppen.dk/blog/foraeldrekontrol-paa-ipad-og-iphone-saet-begraensninger-for-dine-boern/

Men hvis det ikke er noget af det er du nok nød til at uddybe hvad det er du gerne vil have til din iPad?

Mvh. Nina
Avatar billede pumpestationen Juniormester
09. februar 2017 - 10:32 #3
Ja, at forklare sig er ikke altid let :-)
Et barn kommer ind ad døren, går til Ipadden og indtaster nummeret 661 på det nummeriske tastatur.
Når han har tastet de første 2 cifre tror Ipadden at han vil zoome, hvorfor den zoomer ind på tastaturet, så de øvrige knapper forsvinder og han kan ikke taste det sidste 1-tal.

Mit håb er at man kan stoppe zoomeriet, så skærmbilledet er fast, uanset hvad børnefingrene kan finde på.

Problemet er ikke rotationen, som man jo bare kan låse sig fra.
Avatar billede Nina Forsker
09. februar 2017 - 10:36 #4
Hej,

Du kan slå Zoom fra under indstillingerne på din iPad.

Du går ind på indstillinger -> Generelt -> Tilgængelighed -> Zoom. Der burde du kunne slå det fra. :)

Mvh. Nina
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2017 - 14:02 #5
Det var da godt Nina kom på banen med et større perspektiv :-)
Avatar billede pumpestationen Juniormester
09. februar 2017 - 14:23 #6
Det virker ikke. Den zoomer ind når jeg tapper på skærmen :-(
Avatar billede Nina Forsker
09. februar 2017 - 14:53 #7
#6 Hvilken app er det du bruger for at teste?

Bruger du 1 finger eller 2 til at tappe med?

Mener du når du tapper på skærmen så zoomer den bare? Også selvom du er helt ude af alle apps?
Avatar billede pumpestationen Juniormester
09. februar 2017 - 16:36 #8
Jeg er i safari og er inde på en hjemmeside hvor der er et numerisk tastatur. Når jeg så - med en finger- tapper på siden, zommer den ind.

Det gør den faktisk på alle sider i Safari.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2017 - 18:59 #9
Jeg tror du efterlyser en funktion, hvor der kun kan ses denne ene side og hvor ingen kan taste anden url adresse ind eller ændre på siden.
Gå til generelt - tilgængelighed - læring (forenklet adgang).
Der står mere i dette link
https://www.computerworld.dk/art/220611/ny-ios-6-funktion-saadan-laaser-du-din-iphone-og-ipad-for-ungerne
Avatar billede pumpestationen Juniormester
09. februar 2017 - 23:31 #10
Tak for tippet. Meget spændende og brugbar funktion når børnebørnene skal låne morfars arbejds-IPad til at spille på !
MEN... Forestil dig en hjemmeside åbnet i Safari. Siden indeholder et numerisk tastatur samt et billede af hvad der er indtastet. Lidt ligesom en lommeregner. Tastatur og display.
Problemet er at når jeg taster ind, zoomer skærmen ind og lige pludseligt kan jeg kun se halvdelen af billedet. Så kan jeg i realiteten ikke bruge hjemmesiden på min IPad.
Den er den zoom-funktion jeg forgæves prøver at slippe af med.
Avatar billede INK Ekspert
10. februar 2017 - 06:14 #11
#10. Det løses samtidigt på min iPad. Har du afprøvet det?
Under generelt - tilgængelighed - læring - tilgængelighedsgenvej kan du markere zoom med et flueben.
Prøv om det så virker?
Avatar billede Nina Forsker
10. februar 2017 - 07:52 #12
#10

Hvad jeg lige ved så det ikke "normalt" at slå zoom fra i Safari for at du netop skal kunne zoome ind på små ord.

Men fandt en anden som havde samme spørgsmål;
https://discussions.apple.com/thread/7447824?start=0&tstart=0

Hvor umiddelbart svaret kunne være;
System Preferences » Trackpad » Scroll & Zoom tab » uncheck Smart zoom.

Jeg ved ikke lige hvad det hedder på Dansk da jeg ikke bruger Apple devices, men jeg håber du kan finde det.

Mvh. Nina
Avatar billede INK Ekspert
10. februar 2017 - 09:02 #13
Jeg fandt denne side i manualen, men kan ikke få det til at virke som du ønsker det.
https://help.apple.com/ipad/10/?lang=da#/iPad9a245e3e
Avatar billede pumpestationen Juniormester
10. februar 2017 - 14:11 #14
Tak for de fine forslag #10, #11, #12 og #13.
Har prøvet det hele men skærmen hopper og danser stadig hver gang jeg dobbelt-tapper på en hjemmeside.