Avatar billede Xs_Razr Seniormester
09. februar 2017 - 13:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar - hvad ville i vælge?

Hej CW,

Jeg skriver, da jeg har nogle vigtige kurser i gang - desværre har min gamle bærbar aftjent sin værnepligt. Jeg står og skal bruge en ny hurtigst muligt, da mit arbejde afhænger meget af den. Jeg har fra tidligere lavet noget research, og har derved fundet nogle bud, som jeg synes matcher mine behov rigtig godt.

Det ville være en kæmpe hjælp, hvis i ville give et bud på nogle af dem jeg har fundet frem til  - nærmere hvorfor i ville vælge netop den ene frem for den anden. Kunne fx være at én producent døjer med systemfejl mere end andre osv. Hellere det end frem for andre.

Asus Pro P5430UA
- Intel Core i5-6200U Dual Core
- 8 GB RAM
- 256 GB SSD
- Intel HD Graphics 520
- Windows 10 Pro

Asus ZenBook UX410UQ-GV033T
- Intel Core i5-7200U Dual Core
- 8 GB RAM
- 256 GB SSD
- NVIDIA GeForce 940MX 2GB
- Windows 10 Home

Lenovo Ideapad 700
- Intel Core i5-6300HQ Quad Core
- Nvidia GTX 950M 2 GB
- 8 GB DDR4 RAM
- 256 GB SSD
- Windows 10 Home

Dell Latitude E5470
- Intel Core i5-6300U
- Intel HD Graphics 520
- 8 GB RAM
- 256 GB SSD
- Windows 10 Pro

Tak på forhånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
09. februar 2017 - 14:31 #1
Asus ZenBook og Lenovo Ideapad har begge godt grafikkort - Lenovo Ideapad er lige et nøk bedre pga quad core.
Og - alt andet lige - jeg har flere gange hjulpet folk i gang igen med OneKey Recovery på Lenovo maskiner - en rigtig god ting.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. februar 2017 - 15:11 #2
Umiddelbart vil jeg også sige IdeaPad'en. Tjek dog lige nogle praktiske ting så som antal af skærmporte og usb-porte. Det kan være træls, hvis maskinen kun har en enkelt skærmport.
Tjek også selve skærmkvaliteten via anmeldelser af de fire maskiner. Det kunne tænkes, at de ikke er lige gode alle sammen! ;-)
Avatar billede pumpestationen Juniormester
09. februar 2017 - 16:56 #3
Mekanisk kvalitet er heller ikke dårlig. Mine Dell`s blev så gamle at selv børnene blev trætte af dem. Var ikke til at slide op.
Har også et par Lenovo, købt brugt, der bare virker, dag efter dag. Mine Acer, derimod ..... Havde en ganske kort levetid.
Robusthed, keyboardkvalitet, m.m. bliver næsten aldrig drøftet i test, kun peak-ydeevne og den er glemt efter 2 dages brug.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
11. februar 2017 - 22:39 #4
Mange tak for jeres gode feedback! Det blev til en Lenovo - primært på grund af processoren og grafikkortet - som @claes57 også nævnte - helt klart en væsentlig faktor.

@eurositi den har 3 USB-porte, hvoraf én af dem er til USB 3.0. Deudover har den:
- 1 x HDMI
- 1 x SD-card slot
- 1 x AUX input
- 1 x VGA

Alternativt kan man måske tilkøbe en HDMI Splitter, hvis man ønsker flere HDMI-porte? Alt afhængigt af hvilken type port man skal bruge til fx tilslutning af skærme - går ud fra at HDMI er bedre en VGA på dette punkt?

@pumpestationen du har fat i noget med Dell! Har også haft Dell før, og de er som du siger, stort set ikke til at slide op - min var dog for mange år tilbage - men også derfor jeg havde en del med på listen. Havde dog savlet lidt over den nye XPS, men igen så er vi oppe i et prisleje, hvor konkurrencen igen bliver hård. Keyboardkvaliteten er ihvertfald godkendt! Lækker feedback ved brug - indbyder til at skrive hurtigt og man bemærker det stort set ikke! Robustheden må komme an på en prøve, da det her er min første Lenovo. Har altid kørt Mac eller HP.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2017 - 01:12 #5
Ja. HDMI har jo eksempelvis lyd med ;) ... og så er det i modsætning til VGA et digitalt signal, hvilket typisk vil gi' et klarere billede end VGA. VGA afhænger enormt meget af det anvendte kabels kvalitet - og så er det altså en døende standard.

Jeg er temmelig sikker på, at du har valgt rigtigt. Min far købte en IdeaPad for et halvt års tid siden. Han fik enormt meget for de 7.500, han spenderede (og nej, det var hverken Black Friday eller et andet særtilbud). Faktisk er den decideret lækker. Den havde dog ikke engang en VGA-port men kun den ene HDMI-udgang. Skærmen på hans er desuden en anelse mørk (det var derfor, jeg spurgte ind til netop disse to ting), men fordelene opvejer klart de få ulemper.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2017 - 10:48 #6
lysstyrke - se i skærmindstillinger. Der er mulighed for at regulere lysstyrke direkte. Ellers se efter gamma derinde.