Avatar billede Berg Novice
11. februar 2017 - 21:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gemme/printe efter brevfletning

Hej
Jeg skal i word flette breve med data fra Excel. Jeg har i Excel-filen udover navn og adresse også en kolonne med sti til hvor billede, til det enkelte brev, skal hentes. Det er ikke samme billede der skal i brevene, så kan derfor ikke sætte det ind i selve brevet i word.
Jeg har indsat 'Include-picture' i brevet, indsat fletfelt og har klaret fletningen, men når jeg gennemser brevene vises kun billede fra første brev i alle brevene. På brev to trykker jeg Ctrl+F9 og rette billede til brev to hentes ind. På samme måde i brev 3 osv.  Her kommer problemet så. Når jeg vælger afslut brevfletningen og print alle til pdf får jeg en pdf-fil med samme billede på alle breve og det er det sidste billede jeg har opdateret som jeg får på alle brevene. Jeg vil meget nødigt skulle gemme brevene enkeltvis da det drejer sig om 250breve. Synes det burde kunne lade sig gøre at gemme det, når nu det er muligt at lave sådan en fletning, men hvordan? Håber nogle kan hjælpe.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. februar 2017 - 01:14 #1
Du kan flette i Word først. Markér alt (Ctrl+A) og tast F9 for at opdatere alle IncludePicture-felterne på en gang, så de rigtige billeder vises.

Du kan dernæst bruge en add-in, som du kan downloade via nedenstående link, til at danne individuelle PDF-filer:
http://www.gmayor.com/individual_merge_letters.htm

Der er en forklaring på selve siden, der er linket til.

Dine IncludePicture-felter virker åbenbart, men ellers se starten af denne artikel:
http://homepage.swissonline.ch/cindymeister/mergfaq1.htm#DBPic
Avatar billede Berg Novice
12. februar 2017 - 08:29 #2
Undskyld jeg har skrevet forkert. Jeg trykker Ctrl+A og F9 for at opdatere men opdateringen slår ikke igennem på alle billeder. Hvornår mener du helt præcist jeg skal opdatere? I dokumentet med brevfletning ligger breve ligesom enkelt dokumenter, der side 1af1 og så kan jeg gå videre til brev to hvor der står det samme. Er det for tidligt at bruge Ctrl+A og F9 her? Hvis jeg i stedet afslutter brevfletning og vælger Gem og rediger alle og dermed får er word dokument med alle brevene 250 sider og her trykker Ctrl+A  og F9 forsvinder billeder og får besked om at kædningen ikke længere findes.

Jeg har mere eller mindre gjort som der står i vejldningen  med include-picture.

Tak for linket til at gemme enkelt PDF, det vil jeg prøve.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. februar 2017 - 12:37 #3
I forhold til at få felter korrekte er at gøre "mere eller mindre" som i vejledningen ikke tilstrækkeligt. Felterne skal være opbygget 100 % korrekt. Det er forudsætningen for, at du kan få det til at virke. Feltopbygningen er ikke korrekt, når du ikke i første omgang kan teste alle billederne med korrekt resultat, og når billederne ikke længere er i felter i dit færdigt flettede dokument. Du skal rette feltkoden til i dit oprindelige dokument.

Se igen på artiklen:
http://homepage.swissonline.ch/cindymeister/mergfaq1.htm#DBPic

Alle feltklammer skal laves med Ctrl+F9. Der skal være dobbelte \\ i stien som forklaret i artiklen.

Du kan have hele stien til billederne med i Excel, eller du kan have filnavne på billederne i Excel og selve stien (hvis de er placeret samme sted) direkte i feltkoden i dit flettedokument i Word.

Eksempler (hvis overskriften for billedkolonnen i Excel er "Billede"):

Med stien i feltkonstruktionen i Word:
{ IncludePicture "C:\\Users\\XXXX\\Billeder\\{ Mergefield Billede }" }

Med stien i Excel:
{ IncludePicture "{ MergeFIeld "Billede" }" }

Når feltkonstruktionerne er korrekte, skal du gennemføre brevfletningen, så du har et dokument med 250 sektioner, som hver indeholder et brev. Hvis du har lavet IncludeField-feltet i det flettedokument korrekt, er der stadig felter, hvor billederne er, og de kan opdateres i det færdigt flettede dokument ved at vælge Ctrl+A og taste F9. Efterfølgende kan du danne PDF-filer.
Avatar billede Berg Novice
12. februar 2017 - 20:09 #4
Jeg har brugt vejledningen i dette link
http://www.kronsell.net/fletning_med_billeder_i_word.htm
Men når jeg har sat flettefeltet ind lige før \ har jeg efterfølgende ikke fået teksten med mergefield som beskrevet. Den har i stedet fastholdt teksten mergeformat efter den indsatte sti, men det virkede alligevel i brevfletning så tænkte det ikke gjorde noget.

Jeg prøver i morgen at følge din vejledning og skriver koden selv og skriver klammerne med Ctrl+F9.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. februar 2017 - 23:45 #5
Om du indsætter felter som forklaret i den vejledning, du har brugt, eller ved at taste manuelt, betyder ikke noget. Men det er tit hurtigst at gøre det manuelt i tilfælde som dette. I felter, der laves manuelt, SKAL klammerne laves med Ctrl+F9 og kan ikke skrives som alm. tegn.

Når man indsætter felter via dialogboksen, som du har gjort, bliver "\* MERGEFORMAT? automatisk tilføjet, når "Bevar formatering ved opdateringer" er slået til, hvilket den er som standard. "\* MERGEFORMAT" er uden betydning for din feltkonstruktion.
Avatar billede Berg Novice
22. februar 2017 - 19:55 #6
Så er breve sendt med succes. Det hjalp at skrive koden selv. Tusind tak for hjælpen.