Avatar billede hclisbedsted Seniormester
12. februar 2017 - 16:30 Der er 4 kommentarer

afspille dvd

jeg har lavet en hel del cd og dvd med movie maker vidio på samt nogle med billeder på, nu ville jeg lige prøve at afspille nogle, det kan jeg bare ikke, er der noget med at når man er gået over til windows 10, så kan man ikke dette?
m.v.h.--h.c.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. februar 2017 - 16:55 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 17:17 #2
Ligger de kun som Movie Maker Filer eller er de konverteret til et video Format?
Essentiel 2012
http://g.live.com/1rewlive5-web/da/wlsetup-web.exe??WLXID=c944e3b3-a343-486a-9804-ab2384c12e74&RID=0023573971d&TID=1464929393344&lid=
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2017 - 18:19 #3
Du kan sagtens afspille DVD'er i WIndows 8 og 10. Men på grund af (langvarige og idiotiske) amerikanske licensrettigheder fra bl.a. Dolby (tror jeg nok), har hverken Microsoft eller Apple dog gidet at levere medfølgende programmer til at afspille dem.

I Windows kan du dog nemt gøre det ved at hente den velkendte Windows medieafspiller via dette link: https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=48231
Den kan stadig brænde DVD'er, som du kender det fra Windows 7 og ældre udgaver.

Angående selve afspilningen...

1) En DVD skal brændes (altså lukkes for videre redigering), før den kan afspilles. Hvis man bare flytter filer over på den, kan man kun se indholdet på den maskine og i det program, man har gjort det i, mens skiven bare vil se tom ud, hvis den lægges i andre maskiner.

2) Der er to måder, man kan brænde en DVD på:
a) Som "DVD Video" (Dette er det klassiske format, som kan afspilles med selv ældgamle DVD-afspillere). Dette format er en dum løsning, hvis videoen er optaget med moderne optageudstyr med HD opløsning. Billedkvaliteten vil ganske enkelt blive forringet.
b) Ved bare at kopiere videofilen fra Movie Maker over på DVD-skiven og brænde DVD'en som en almindelig Data-DVD. (Alle moderne DVD og Blu-ray-afspillere og selvfølgelig alle computere kan afspille MP4-filer. Vær dog mere forsigtig med WMV, som Movie Maker også typisk foreslår at gemme din video som. Dette format er dårligt understøttet uden for Windows.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2017 - 13:30 #4
brug VLC media afspiller. www.videolan.org - afspiller alt