Avatar billede mortenernst Juniormester
12. februar 2017 - 18:43 Der er 10 kommentarer

ingen adgang til extern USB-harddisk på PC efter tilslutning til TV

Jeg har lige været igennem en MEGET lang proces med at rippe en hel masse gamle dvd'er til en ekstern Toshiba (USB 3) harddisk - mange film / meget omfattende arbejde!!
Jeg sidder lige pt i et sommerhus, hvor jeg lige for sjov skyld ville tjekke om jeg kunne se filmene på et Samsung TV her, og tilsluttede harddisken til dette, og det gik fint: jeg kunne finde den og alle filmene på den, men efterfølgende ville jeg lige lade en søn se en film på den via min pc, og nu kan jeg pludselig ikke få adgang til disken fra min PC (som jeg har mere brug for at have adgang via end fra et tv!).
Jeg er nu decideret bange for at harddisken er blevet låst og jeg ikke længere kan tilgå mine data (alle de mange film) på den! Jeg er så stupid, at jeg ikke har lavet en ekstra kopi... :-(
Er der nogen måde, hvorpå jeg kan få adgang til disken igen via min PC eller er der (alternativt) en måde, hvorpå man (evt et data-firma) kan trække filmene ud og lægge dem ind på en ny ekstern harddisk. Er der overhovedet noget at gøre!!? Jeg kan simpelthen ikke overskue, at skulle rippe alle de mange dvd'er en gang mere!!!! :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 19:01 #1
Er filerne stadig synlige på tv'et?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 19:21 #2
Er disken synlig i diskhåndtering, og i hvilket format hvis den er synlig her?
Avatar billede mortenernst Juniormester
13. februar 2017 - 09:37 #3
filerne er der øjensynligt stadig - har godt nok ikke lige turdet sætte disken til tv'et igen, men de sidste to mapper, som jeg lagde film ind i kan stadig ses via stifinders 'hurtig adgang' og ad den vej kan jeg stadig tilgå disse 2 mapper (med samtlige film i)... Jeg er lidt usikker på, hvor jeg finder 'diskhåndtering' i windows 10, som jeg har på den aktuelle pc...?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2017 - 13:28 #4
din disk har læse rettigheder. på din pc bør de være admin, så du kan læse alt.
det er nok fordi den er NTFS.
det kan et fjernsyn ikke finde ud af, det har ikke admin rettigheder.

fjernsynet skal være medlem af admin gruppen, om du kan det.

diskhåndtering er i kontrolpanel, her kan man se hvad bogstav drev/partioner har, og importere diske som systemet ikke ser.

hvis tv skal ku læse en hdd, skal der være fri adgang, full læs eller full læs/skriv på alle mapper. det gøres bed at dele disken med full adgang for alle. så kan tv læse den.

google om NTFS filsystemet som bruges i windows, så du forstår.
højreklik en mappe vælg du vil dele den, gå til avancerede instillinger, se hvad det indebærer. så du forstår.
Avatar billede mortenernst Juniormester
13. februar 2017 - 14:01 #5
Nu er jeg beklageligvis ikke den store teknikker.
Jeg kan godt se drevet (G:) i stifinder og som sagt ovenfor kan jeg godt tilgå filer på det via stifinders 'hurtig adgang', hvor de sidste to mapper jeg har lagt noget ind i på drevet stadig vises, men hvis jeg prøver at åbne drevet som helhed, så får jeg beskeden: "G:\ er ikke tilgængelig. Adgang nægtet" og hvis jeg højreklikker på det vælger vis egenskaber, så siger systemet, at der er 0 byte Anvendt og = byte ledig plads på det... Jeg har i mellemtiden sat disken til tv'et igen, og der kan jeg se, at alle filer stadig er der og jeg kan også tilgå dem... Problemet er vel, at tv'et på en eller anden måde har formateret/låst disken, så min pc nu ikke kan tilgå den mere, og hvordan søren får jeg annulleret dette??? (Jeg vil forfærdeligt gerne have taget en sikkerhedskopi af alle de mange film, som jeg virkelig ikke orker at rippe igen!!)
Avatar billede Northas2000 Praktikant
11. september 2017 - 19:01 #6
mortenernst, du må MERE end gerne dele din løsning hvis du fandt en. For jeg sidder selv i nøjagtig samme dilemma som du :-/
Avatar billede mortenernst Juniormester
12. september 2017 - 14:12 #7
@northeas2000. Min løsning endte med at blive, at tage disken med til et firma, der reparerer computere og også tilbyder recover-indsats på ødelagte disks... De kunne fikse det, og det kom til at koste mig 150,- kr (så vidt jeg husker), men det synes jeg det var værd! Jeg kan ikke helt huske, hvad han forklarede mig, men det viste sig, at disken ikke var ødelagt, som jeg troede, men bare på en eller anden måde var blevet låst, og den låsning kunne han altså annullere da han fik kigget grundigt på den - endda uden at skille disken ad, så den fik jeg med igen i brugbar stand... Jeg har nu købt en ekstra og lavet backup!!!
Avatar billede Northas2000 Praktikant
17. september 2017 - 14:19 #8
Mange tak for hjælpen ven. SÅ må jagten gå i gang med at finde en "Nørd-Central" der kan hjælpe :-P
Avatar billede Søgaard Novice
05. marts 2018 - 19:37 #9
Hej

Så er jeg lige ramt ind i samme problem, satte min Toshiba USB HDD, til mit nyindkøbte samsung Fjernsyn, for og se om jeg kunne se de film der lå på USB HDD,
og nu kan jeg ikke komme i kontakt med den mere på min PC, var der nogle ting man kunne gøre for og ¨låse den op igen, uden man skulle til en "Nørd Central",
vh Søgaard
Avatar billede Chalar Praktikant
18. februar 2021 - 13:28 #10
Hej ...Jeg har samme problem...fandt I en løsning andet end at gå til en prof nørd?